Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

''Det kan virke irriterende noen ganger på meg at de er så klare på at dette ikke er pyskisk.''

Antakelig ikke i nærheten av hvor irriterende det er å stadig skulle bli pådyttet en depersjon.

''

Antakelig ikke i nærheten av hvor irriterende det er å stadig skulle bli pådyttet en depersjon.''

Du blir ikke pådyttet noen depresjon.

Men du oppfatter (feilaktig) at du blir det, og det er det som blir påpekt i denne tråden - den nærmest hysteriske "ME er ingen psykdom"-tonen, selv om man ikke engang har sagt det.

For øvrig er det underlig at noen kan påstå at det er eller ikke er det, så lenge ingen vet hva det er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

Gjest Tuppehøna

jeg har ikke gitt ME'ere noen psykiatrisk diagnose. Men når jeg hører den voldsomme motstanden folk med ME har mot å prøve noe om helst i denne retningen så begynner jeg å lure på om det kanskje er noe i det. Hadde jeg vært så syk så hadde jeg forsøkt nesten alt,, i det minste for å utelukke noe.

Men jeg skal prøve å ta NHD's råd til etterretning og la folk med ME være i fred.. ..

''Men når jeg hører den voldsomme motstanden folk med ME har mot å prøve noe om helst i denne retningen så begynner jeg å lure på om det kanskje er noe i det''

Jeg har stilt deg en del spørmål i denne tråden, bla.a hvor du opplever denne massive motstanden? Kjenner du spesielt mange med ME? Oppsøker du ME-forum og kommer med samme påstander og synsinger her?

Hvorfor er det slik at du som ikke har ME, og som du selv sier ikke vet så mye om sykdommen, kan sitte her og skrive slikt du gjør?

Hva med denne påstanden: Du har antakelig en depresjon selv, siden du er så hårsårt på at andre pasientgrupper ikke ønbsker denne diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun / han mener sikker at andre ikke vet hvordan det er å ha det.

''Hun / han mener sikker at andre ikke vet hvordan det er å ha det.''

Dette er DIN spekulasjon, og du som tillegger vedkommende dine tolkninger. Hva vedkommende "sikkert mener" vet du bare ikke noe om, og det er DU (og ikke andre) som tolker slikt.

Og derfor dette ble skrevet:

''Når folk med ME ( i hvertfall d jeg har vært borti i) så bastant avviser at det er noe psykisk så begynner jeg nesten å lure på om det er det''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun / han mener sikker at andre ikke vet hvordan det er å ha det.

ME syke vet heller ikke hvordan det er å ha sykdommer som de ikke har hatt. Når *ME syke er så opptatt av sykdommen sin som de er -og det kjennetegner dem jeg hører om og kjenner selv- så er virkeligheten slik at de får svar innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tuppehøna

Hvis det i tillegg til ME ligger en depresjon kan muligens pasienten ha nytte av å få behandling for depresjonen (trenger ikke nødvendigvis være medisiner), men wellbutrin ville jeg prøvd uansett pga at det i tillegg til hjelp mot depresjon også har veldig positiv innvirkning på energien. Jeg sier ikke at det hjelper alle, men kanskje noen kunne hatt nytte av det. Jeg ville iallefall prøvd det hvis jeg hadde ME og ikke brukte det fra før.

Jeg tror ikke ME er en psykisk lidelse, men tror at psykisk lidelse kan forverre alle sykdommer, og at fysisk sykdom kan utløse psykiske lidelser.

Venner av meg har lurt på om jeg hadde ME før jeg begynte med wellbutrin.

''Hvis det i tillegg til ME ligger en depresjon kan muligens pasienten ha nytte av å få behandling for depresjonen (trenger ikke nødvendigvis være medisiner)''

Selvsagt, men medisineringen ville da vært mot depresjon, ikke mot ME.

''Jeg tror ikke ME er en psykisk lidelse, men tror at psykisk lidelse kan forverre alle sykdommer, og at fysisk sykdom kan utløse psykiske lidelser.''

Men SSRI vil fremdeles ikke hjelpe mot ME, men mot den sekundære depresjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem utfører denne virustestingen? Og foregår det samtidig noen kontrollgruppe også? For å kunne stadfeste at det er et ME-virus så må en også utelukke at friske folk også har viruset. Ellers blir det fort komplisert.

Er det noen behandlingsform for de som får påvist viruset?

Hei,

Det er en overhyppighet (sammenlignet med en kontrollgruppe) av viruset blant de ME-syke.

Siden viruset er relatert til HIV-viruset, så har man vurdert å bruke HIV-medisiner, for å se om det virker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ingen kan få meg til å tro at alle med ME har psykisk sykdom som bakenforliggende årsak...''

Men det tror jeg det er få som påstår, selv om det kanskje har vært slik før.

Derimot tror jeg det er helt kurrant å postulere at det kan være en psyk komponent til denne sykdommen (på samme måte som det kan være en rekke andre), og at det er teoretisk mulig at noen medisiner (som vanligvis brukes til psyk sykdommer) også kan ha en eller annen virkning ved ME.

Kortison ble visstnok først (?) brukt innen psykiatrien, men nå brukes det jo mot "musesyke" og mye annet.

Med vennlig hilsen

Jeg oppfatta bl.a. NHD sitt innlegg som at han mente ME kun hadde psykiske årsaker, men mulig jeg tolka det feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er en overhyppighet (sammenlignet med en kontrollgruppe) av viruset blant de ME-syke.

Siden viruset er relatert til HIV-viruset, så har man vurdert å bruke HIV-medisiner, for å se om det virker.

Med vennlig hilsen

ok,takk for info:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis det i tillegg til ME ligger en depresjon kan muligens pasienten ha nytte av å få behandling for depresjonen (trenger ikke nødvendigvis være medisiner)''

Selvsagt, men medisineringen ville da vært mot depresjon, ikke mot ME.

''Jeg tror ikke ME er en psykisk lidelse, men tror at psykisk lidelse kan forverre alle sykdommer, og at fysisk sykdom kan utløse psykiske lidelser.''

Men SSRI vil fremdeles ikke hjelpe mot ME, men mot den sekundære depresjonen :-)

''Men SSRI vil fremdeles ikke hjelpe mot ME, men mot den sekundære depresjonen :-)''

Så lenge man ikke vet hva ME er, så kan du faktisk ikke utelukke noe slikt (selv om det ikke hjelper på alle). (Nei, jeg anser det ikke som sannsynlig at det hjelper, men det er ikke noe man kan si bastant.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

''Hun / han mener sikker at andre ikke vet hvordan det er å ha det.''

Dette er DIN spekulasjon, og du som tillegger vedkommende dine tolkninger. Hva vedkommende "sikkert mener" vet du bare ikke noe om, og det er DU (og ikke andre) som tolker slikt.

Og derfor dette ble skrevet:

''Når folk med ME ( i hvertfall d jeg har vært borti i) så bastant avviser at det er noe psykisk så begynner jeg nesten å lure på om det er det''

Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

''Men SSRI vil fremdeles ikke hjelpe mot ME, men mot den sekundære depresjonen :-)''

Så lenge man ikke vet hva ME er, så kan du faktisk ikke utelukke noe slikt (selv om det ikke hjelper på alle). (Nei, jeg anser det ikke som sannsynlig at det hjelper, men det er ikke noe man kan si bastant.)

Med vennlig hilsen

For å få ME-diagnose må depresjon utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tuppehøna

ME syke vet heller ikke hvordan det er å ha sykdommer som de ikke har hatt. Når *ME syke er så opptatt av sykdommen sin som de er -og det kjennetegner dem jeg hører om og kjenner selv- så er virkeligheten slik at de får svar innimellom.

''ME syke vet heller ikke hvordan det er å ha sykdommer som de ikke har hatt. Når *ME syke er så opptatt av sykdommen sin som de er -og det kjennetegner dem jeg hører om og kjenner selv- så er virkeligheten slik at de får svar innimellom.''

Du har hatt én venninne med ME, og ut fra det klarer du å generalisere som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatta bl.a. NHD sitt innlegg som at han mente ME kun hadde psykiske årsaker, men mulig jeg tolka det feil....

Jeg må si at i svært mange tilfeller har det vært nesten umulig å ha en rasjonell diskusjon om dette, for mange går av skaftet hvis man så mye som hentyder en psyk komponent til ME, for så å påpeke at ingen vet hva ME skyldes. Det blir lite interessante diskusjoner av slikt.

Jeg tolket NHD slik at han hadde samme erfaring, og at det var derfor han holdt seg borte fra diskusjonene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Kan man helt utelukke psykisk sykdom da? Det kan vel være snakk om en mere atypisk depresjon også. Eller andre psykiske plager som ikke kommer helt tydelig frem.

Hvis ME er en stresslidelse så er det vel ikke helt ulogisk å prøve et SSRi-preparat?

Jeg aner ikke hva ME skyldes, og det er det vel heller få som vet. Det som fungerer for noen trenger ikke å fungere for noen andre.

Men jeg stusser over den voldsomme motstanden mot å prøve antidepressiva. Hva har en egentlig å tape? Eller handler dette mest om skam og stigmatisering?

Jeg tror du blander sammen diagnosene CFS (cronic fatigué syndrome) som ofte er stressrelatert, og som følgelig kan la seg behandle med terapi hos psykolog og SSRI - og ME (Myalgisk Encefalopati) - som er en nevrologisk-immun'isk' diagnose. Det er faktisk en lang liste med kriterier for å stille diagnosen ME.

http://www.me-forening.no/index.php?option=com_content&task=view&id=92&Itemid=76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få ME-diagnose må depresjon utelukkes.

''For å få ME-diagnose må depresjon utelukkes.''

Det finnes mange andre psykdommer enn depresjon, og man kan bli deprimert etterpå.

Det er også mulig at psyk medisiner virker på annet enn depresjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når jeg hører den voldsomme motstanden folk med ME har mot å prøve noe om helst i denne retningen så begynner jeg å lure på om det kanskje er noe i det''

Jeg har stilt deg en del spørmål i denne tråden, bla.a hvor du opplever denne massive motstanden? Kjenner du spesielt mange med ME? Oppsøker du ME-forum og kommer med samme påstander og synsinger her?

Hvorfor er det slik at du som ikke har ME, og som du selv sier ikke vet så mye om sykdommen, kan sitte her og skrive slikt du gjør?

Hva med denne påstanden: Du har antakelig en depresjon selv, siden du er så hårsårt på at andre pasientgrupper ikke ønbsker denne diagnosen.

Bare ved å lese svarene dine her, så lurer jeg veldig på hvem som er hårsår her. Dette var opprinnelig et spm om antidepressiva som har blitt omgjort til et spm om depresjon og psykiatriske pasienter . Jeg har ikke stått for den utvidelsen av emnet. Men det er tydeligvis mange som har følt seg truffet.

Men på den andre siden, hvis det viste seg at det var en psykisk årsak, er det ogå gærent? Er ikke det viktigste å finne en behandling som fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...