Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

''De ble veldig skuffet av legen da denne foreslo det fordi det fikk dem til å føle at legen ikke tok symptomene på alvor. Ikke tok nok prøver for å finne ut hva som egentlig var galt.''

Det var nettopp dette som jeg syntes var interessant med tanke på SSRI. En lege kan foreslå SSRI, og pasienten føler seg ikke trodd på sine symptomer.

Men kan legen ha en annen tanke med å gi SSRI enn at pasienten selv har "skyld" i problemene?

NHD snakker om Wellbutrin. Hans motiv med å gi det er ikke i nødvendigvis at dette er en sykdom pasienten har skapt, men at medisinen kan gi bedring på området, blant annet ved at den øker energinivået. Et SSRI-preparat kan også rette opp kjemiske ubalanser i hjernen som kan ha skapt, eller forverret situasjon på noen måte. Man vet ikke nødvendigvis hva som har skapt problemene men en forsøker å finne ut hva som hjelper. Det er en løsningsorientert tilnærming.

Det kan også være snakk om kjemiske endringer i hjernen. Det vil gå under kategorien" psykisk" men betyr heller ikke alltid at det er noe pasienten har gjort feil, eller skapt selv. Hjernesvinn vil også gi psykiske symptomer uten at vi tenker at personen har skyld i sitt eget hjernesvinn. Men her forsøker en også å finne et botemiddel som fungerer.

Kan det være kommunikasjonssvikt mellom lege og pasient som skaper mer trøbbel enn nødvendig for de ME-syke?

Mener du at en forandring i hjernen kan skape infeksjoner av borrelia og mycoplastma?

Kan vi bare gi SSRI ved slike infeksjoner mener du? Og kanskje alt mulig annet også? Kreft feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

''Hva problem''

Det er du som problematiserer dette.

''- at det er et problem at Spenol vil at ME skal være psykisk eller at ME ER psykisk?''

1) Spenol "vil" IKKE at "ME skal være psykisk". Det er noe du selv har funnet på, og det er blank løgn, basert på hva Spenol har skrevet her.

2) Jeg synes det ville vært fint hvis de fant ut hva ME var - om det var psykisk, fysisk, eller en blanding spiller faktisk veldig liten rolle om man ikke er så befengt med fordommer mot psykiske problemer som du tilsynelatende gir uttrykk for. Det eneste som faktisk betyr noe er hvorvidt det er lett å finne en effektiv behandling.

''Det siste vet vi jo at ikke stemmer. Ikke de med diagnosen ME jeg kjenner ihvertfall....''

Det VET faktisk INGEN, all den tid INGEN vet hva årsaken til ME faktisk er, ikke engang om det er én sykdom, eller flere.

Med vennlig hilsen

Det virker ikke som om du har lest alle svarene mine. De som jeg kjenner har fått påvist borrelia og mycoplasma infeksjon. Samt betennelser i tarm, overvekst av bakterier og sopp. Matintoleranser, lekk tarm, problemer med immunforsvaret. DETTE behandler deMeirleir og Lillestrøm Helseklinikk.

DETTE er mye nærmere "sannheten" og mye mer framtidsrettet enn å tenke på å bruke SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men samtidig så lider ME pasientene som har fått diagnosen etter de rette kriteriene av alt mulige andre ting som vanlige leger ikke har funnet ut av.''

Hvilket tilsier at det muligvis ikke finnes én ME, men mange diverse sykdommer.

Med vennlig hilsen

Ja - der er jeg helt enig. Som jeg har sagt - de Meirler og Lillestrøm HKlinikk finner ut hva som EGENTLIG feiler de som har fått diagnosen ME (og andre som ikke har fått noen diagnose da).

Men de aller aller fleste har problemer fra tarmen da. Og det er mange teorier og høna/egget problematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at en forandring i hjernen kan skape infeksjoner av borrelia og mycoplastma?

Kan vi bare gi SSRI ved slike infeksjoner mener du? Og kanskje alt mulig annet også? Kreft feks?

Leser du overhodet innleggene du svarer på?

Det er da INTET i det svaret som engang er i nærheten av å bety det du sier.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om du har lest alle svarene mine. De som jeg kjenner har fått påvist borrelia og mycoplasma infeksjon. Samt betennelser i tarm, overvekst av bakterier og sopp. Matintoleranser, lekk tarm, problemer med immunforsvaret. DETTE behandler deMeirleir og Lillestrøm Helseklinikk.

DETTE er mye nærmere "sannheten" og mye mer framtidsrettet enn å tenke på å bruke SSRI.

Jo, jeg har lest det du skriver; at en pasient hadde borrelia beviser jo intet, annet enn at ME kan være "hva som helst".

Det jeg reagerer på er det du skrev:

''- at det er et problem at Spenol vil at ME skal være psykisk eller at ME ER psykisk?''

Spenol "vil" overhodet ikke noe slikt, har ALDRI skrevet det, og har faktisk påpekt det motsatte.

Hvorfor skriver du det, da?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har lest det du skriver; at en pasient hadde borrelia beviser jo intet, annet enn at ME kan være "hva som helst".

Det jeg reagerer på er det du skrev:

''- at det er et problem at Spenol vil at ME skal være psykisk eller at ME ER psykisk?''

Spenol "vil" overhodet ikke noe slikt, har ALDRI skrevet det, og har faktisk påpekt det motsatte.

Hvorfor skriver du det, da?

Med vennlig hilsen

Kan ikke borreliose ha de samme symptomene som ME da, dvs at h*n med borreliose har borreliose og ikke ME?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du at en forandring i hjernen kan skape infeksjoner av borrelia og mycoplastma?

Kan vi bare gi SSRI ved slike infeksjoner mener du? Og kanskje alt mulig annet også? Kreft feks?

jeg er ikke lege,så det kan jeg ikke svare på. Spør NHD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, og hva har dette med ME å gjøre?''

ME er vel tilstanden - disse infeksjonene er noe av det som sannsynligvis fører til den krisetilstanden kroppen befinner seg i når man har ME. Så,- det har masse med ME å gjøre. Ifølge en hel del eksperter.

Hvordan vet man at det er infeksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du overhodet innleggene du svarer på?

Det er da INTET i det svaret som engang er i nærheten av å bety det du sier.

Med vennlig hilsen

Det er det da? Jeg forteller om de to jeg kjenner med ME som har fått påvist borrellia og mycoplastma infeksjoner osv osv... Dette etter lang tid hos fastlege og evt andre spesialister som ikke har funnet noe særlig galt.

Spenol mener at man burde forsøke SSRI på disse pasientene. Og lurer på hvorfor disse pasientene evt er negative til å forsøke SSRI?

Da er jo mitt spørsmål helt naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke lege,så det kan jeg ikke svare på. Spør NHD

Det er jo du som spør hvorfor så mange ME syke er negative til bruk av SSRI?

Gitt situasjonen til de to jeg kjenner (som er veldig representative for mange ME pasienter) som har fått påvist disse infeksjonene bla. Sett at disse ikke allerede hadde prøvd SSRI. Hva ville du behandlet dem med om du var lege? Medisiner mot det som var påvist - eller SSRI?

Se forøvrig mitt svar til Sør rett nedenfor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det da? Jeg forteller om de to jeg kjenner med ME som har fått påvist borrellia og mycoplastma infeksjoner osv osv... Dette etter lang tid hos fastlege og evt andre spesialister som ikke har funnet noe særlig galt.

Spenol mener at man burde forsøke SSRI på disse pasientene. Og lurer på hvorfor disse pasientene evt er negative til å forsøke SSRI?

Da er jo mitt spørsmål helt naturlig?

Hvis pasientene hadde borreliose, så hadde de borreliose, og knapt nok ME.

Spenol har ikke skrevet at "SSRI kurerer ME". Vedkommende har spurt om SSRI kan hjelpe mot symptomene ved ME, hvilket er et helt greit spørsmål (uansett hva man mener at svaret er).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Ja, og hva har dette med ME å gjøre?''

ME er vel tilstanden - disse infeksjonene er noe av det som sannsynligvis fører til den krisetilstanden kroppen befinner seg i når man har ME. Så,- det har masse med ME å gjøre. Ifølge en hel del eksperter.

Ikke hvis det er snakk om borreliose-pasienter, og ikke ME-pasienter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pasientene hadde borreliose, så hadde de borreliose, og knapt nok ME.

Spenol har ikke skrevet at "SSRI kurerer ME". Vedkommende har spurt om SSRI kan hjelpe mot symptomene ved ME, hvilket er et helt greit spørsmål (uansett hva man mener at svaret er).

Med vennlig hilsen

Ja - personen hadde borreliose - stemmer (og noen andre ting). Men fastlegen hadde ikke funnet det ut.

Alle laboratorium er visst ikke like gode til å finne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da var det en borreliose-pasient, og ikke en ME-pasient.

Med vennlig hilsen

Det er jo akkurat det jeg sier. Folk får ME diagnose fordi de ikke finner ut hva som egentlig feiler dem. Kenny de Meirleir og Lillestrøm Helseklinikk tar en hel haug med prøver for å finne ut hva som EGENTLIG er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - personen hadde borreliose - stemmer (og noen andre ting). Men fastlegen hadde ikke funnet det ut.

Alle laboratorium er visst ikke like gode til å finne dette.

Greit, men hvilken relevans har det i en tråd om ME?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat det jeg sier. Folk får ME diagnose fordi de ikke finner ut hva som egentlig feiler dem. Kenny de Meirleir og Lillestrøm Helseklinikk tar en hel haug med prøver for å finne ut hva som EGENTLIG er galt.

Det er de da overhodet ikke de eneste som gjør. Det er ikke uvanlig at leger overser noe, og det ville nok også gjelde leger i Lillestrøm i en tilsvarende situasjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...