Gå til innhold

Informasjonsplikt? Dine/våre barn...

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Scenario:

Gutt (nettopp fylt 15) har hatt kjæreste (1 år eldre) siden i sommer. Jeg er stemor som bor sammen med hans far (har gjort i 8 år). Mor og stefar i "det andre hjemmet"... Han er ca 60% der og 40% hos oss.

Jeg tømmer tørketrommelen her hos oss, og finner en åpnet kondompakke. Vi har på en måte regnet med at de har sex, men verken fått det bekreftet eller avkreftet. Det har nok også skjedd hos mor (eller hos kjæresten), og at den åpnede pakka har værti lomma hans og han har glemt å kaste den...

Jeg sa ifra til min samboer om det jeg fant, siden jeg tross alt ikke er mamma'n til gutten. Vi har et godt forhold, men jeg har respekt for at foreldrene hans er foreldre sammen! Reaksjonen til sambo var først og fremst at han er glad for at de bruker beskyttelse dersom det nå er sånn at de har sex, og det er jeg så klart veldig enig i!

Nå har sambo to dilemmaer... For det første: skal han si fra til sin eks om det han vet? 15-åringen og mora har et noe anstrengt forhold for tiden, og han har et VELDIG anstrengt forhold til sin stefar. Jeg ser at det på mange måter er riktig å informere mor, men jeg er på INGEN måte sikker på at det vil være positivt for verken mor, stefar eller 15-åring... Hva gjør man her?

OG: han er også usikker på om han skal si noe til 15-åringen. Han sier at han på mange måter har lyst til å si at han er veldig glad for og stolt av ham fordi han tar ansvar. Far og sønn har et veldig ok forhold, men jeg selv som 15-åring ville ihvertfall syntes at det var forferdelig pinlig... Han har hatt generelle samtaler om temaet med ham, sagt fra at det er viktig med beskyttelse osv, OG sagt at han er tilgjengelig om han trenger noe, eller om han trenger å spørre/prate om noe - men han har ikke sagt at han VET... (det har vi forsåvidt bare gjort siden i går...)

Bør man informere mor? Og bør man prate med gutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det blir litt 60-talls (ja, jeg vet hvordan det var da, og ønsker det ikke tilbake) å la være å fortelle at du fant denne pakken, hvis du vanligvis ville sagt fra om at du fant ting i vasken. En pakke kondomer trenger ikke bety at man har sex, det kastes kondomer etter ungdommen hele tiden, men jeg er enig med deg i at omstendighetene gjør det sannsynlig.

Jeg tror jeg ville sagt fra til gutten - som om du hadde funnet noe annet i trommelen - og prøvd å fått det til å bli en fornuftig replikkvelsking utav det, ikke nødvendigvis et stort, alvorlig oppgjør.

Om moren skal få vite det, tør jeg ikke mene noe om, jeg er ikke ekspert på denslags relasjoner. Det er vel egentlig først og fremst resten av familiens sak, ikke din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke det finnes noe fasitsvar på hva som er riktig her, men min umiddelbare tanke er at jeg ikke ville tatt opp dette med verken gutten eller moren hans. Synes det kan være opp til ham å si det han vil eller ikke vil si, til dere om sitt seksualliv. Jeg mener det fort kan oppleves som svært invaderende om temaet blir tatt opp som følge av at du fant kondomene. En helt annen ting, er om faren generelt sett ønsker å snakke med sin sønn om sex, men da trenger han ikke starte med å snakke om kondompakken som ble funnet :-)

Min femten år gamle niese er helt klar på at hun ikke ønsker å diskutere sex med sin mor; hun sier at dette er noe hun snakker med venninnene sine om og ikke sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt 60-talls (ja, jeg vet hvordan det var da, og ønsker det ikke tilbake) å la være å fortelle at du fant denne pakken, hvis du vanligvis ville sagt fra om at du fant ting i vasken. En pakke kondomer trenger ikke bety at man har sex, det kastes kondomer etter ungdommen hele tiden, men jeg er enig med deg i at omstendighetene gjør det sannsynlig.

Jeg tror jeg ville sagt fra til gutten - som om du hadde funnet noe annet i trommelen - og prøvd å fått det til å bli en fornuftig replikkvelsking utav det, ikke nødvendigvis et stort, alvorlig oppgjør.

Om moren skal få vite det, tør jeg ikke mene noe om, jeg er ikke ekspert på denslags relasjoner. Det er vel egentlig først og fremst resten av familiens sak, ikke din.

Poenget var at den var åpen og tom... (altså, en sånn "enkelpakke" med en kondom inni). Så sannsynligheten for at innholdet har vært brukt, er ganske stor...

Sambo har nå kommet fram til at han ikke sier noe til sin eks, og at han heller ikke sier noe til gutten, annet enn på generell basis om sex hvis det faller seg sånn...

Det er jo flott at de bruker kondomer dersom de har sex, og det er sannsynligheten stor for at de har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke det finnes noe fasitsvar på hva som er riktig her, men min umiddelbare tanke er at jeg ikke ville tatt opp dette med verken gutten eller moren hans. Synes det kan være opp til ham å si det han vil eller ikke vil si, til dere om sitt seksualliv. Jeg mener det fort kan oppleves som svært invaderende om temaet blir tatt opp som følge av at du fant kondomene. En helt annen ting, er om faren generelt sett ønsker å snakke med sin sønn om sex, men da trenger han ikke starte med å snakke om kondompakken som ble funnet :-)

Min femten år gamle niese er helt klar på at hun ikke ønsker å diskutere sex med sin mor; hun sier at dette er noe hun snakker med venninnene sine om og ikke sin mor.

Takk for svar... Det finnes neppe noen fasit her, nei... ;)

Sambo har kommet fram til at han ikke sier noe til verken eksen sin eller gutten, men prater på mer generelt grunnlag med ham... Det tror jeg er lurt! Gutten er voksen og fornuftig, har aldri gjort noe som helst "tull", og kjæresten hans er ei veldig trivelig jente.

Men som sambo sa - de blir fort store, plutselig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenåringsmamma ja

Når jeg leser slikt er jeg utrolig glad for at vi er helt åpne om slikt her hjemme.

Da eldstemann fikk seg kjæreste så ble det tatt opp over middagsbordet om at om de hadde sex så måtte de huske prevansjon. ;)

Jeg hadde sagt det rett ut til gutten at jeg hadde funnet den tomme pakken med kondom og jeg hadde sagt at jeg syns det er veldig flott at han var så ansvarsfull at han brukte kondom. :)

Ikke gjør ting vanskelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...