Madelenemie Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Hei! I dag da jeg kledde min datter for en liten skitur i skogen så jeg hun frøs før vi gikk av gårde. Siden jeg har hørt man ikke bør ha bobledress la jeg frem langrennstøy til henne, hun er akkurat blitt 6 år, men hun er liten for alderen. Etter jul skal hun på skiskole og nå er jeg usikker på hva tøy hun egentlig bør bruke? Hun fryser lett, men er opptatt av å ha samme tøy som andre barn. Jeg vet ikke hva de andre barna på skiskolen kommer til å ha for tøy og for meg ser det ut som hun burde ha dress for ikke å fryse, men jeg har hørt at dette bør unngås når man skal gå skikkelig på ski. Hun er ganske flink på ski, men det blir jo mye fall i nedoverbakker og sikkert venting på en sånn skiskole, hvordan tøy bør 6-åringer egentlig ha når de går på langrenn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Det avgjørende er vel et tynt lag med ull innerst for ikke å fryse, så et litt tykkere lag med ull, deretter skiklær utenpå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Som Mandolaika sier - ull under skidressen (ikke bobledress) så holder hun nok varmen samtidig som hun er lettkledd nok til å klare å røre seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 Det avgjørende er vel et tynt lag med ull innerst for ikke å fryse, så et litt tykkere lag med ull, deretter skiklær utenpå? Hei! Jeg får prøve dette da, har gjort det før og hun fryser uansett, men idag tok vi bare på ulltøy, men uten ullundertøy, får prøve ullundertøy i morgen, men det er ikke lett når man fryser så fort. Hun går jo ikke fort sånn som større barn og voksne. Men da vet jeg det da at det er langrenns-dresser de skal bruke. Hun er på størrelse med en 4-åring ca. Men de Bjørn Dæhlie dressene er ikke vindtette tror jeg, men i dag blåser det ikke heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Hei! Jeg får prøve dette da, har gjort det før og hun fryser uansett, men idag tok vi bare på ulltøy, men uten ullundertøy, får prøve ullundertøy i morgen, men det er ikke lett når man fryser så fort. Hun går jo ikke fort sånn som større barn og voksne. Men da vet jeg det da at det er langrenns-dresser de skal bruke. Hun er på størrelse med en 4-åring ca. Men de Bjørn Dæhlie dressene er ikke vindtette tror jeg, men i dag blåser det ikke heller. Mine har bare brukt dresser, evt. vanlig boblebukse og boblejakke. Jeg har ikke hørt noe om at de ikke skal bruke dresser. Jeg har aldri kjøpt spesielle skiklær til mine barn. Det er selvsagt også viktig at hun er varm på bena, i halsen, har noe på hodet og har på votter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Hei! Jeg får prøve dette da, har gjort det før og hun fryser uansett, men idag tok vi bare på ulltøy, men uten ullundertøy, får prøve ullundertøy i morgen, men det er ikke lett når man fryser så fort. Hun går jo ikke fort sånn som større barn og voksne. Men da vet jeg det da at det er langrenns-dresser de skal bruke. Hun er på størrelse med en 4-åring ca. Men de Bjørn Dæhlie dressene er ikke vindtette tror jeg, men i dag blåser det ikke heller. Hvis hun uansett fryser så ta på henne en hel dress med litt tykkelse på - ellers får hun jo totalt aversjon mot skigåing! Så får det heller være at hun ikke får rørt seg så lett som med mindre klær. Poden min var et par ganger på skikurs og han hadde bobledress mener jeg å huske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 På skiskolen har vi latt våre ha på vanlige uteklær, som når de er så små er vanlige vinterdresser (todelt for seksåringen, hel for fireåringen). Hvertfall når det har vært kaldere enn fem minus. Viktigst for eldste å regulere hvis han blir varm, og et par ganger har han knytt jakka rundt livet, for så å ta den på igjen en liten stund senere. For fireåringen har det ikke vært noe problem, hun har ikke klart å gå fort nok til å bli svett enda. Sånn tynne skiklær tror jeg blir mer aktuelt fra kanskje 8-9-årsalder..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg har alltid satt varme høyest for såpass mså barn. De er uansett ikke flinke nok eller interessert i å gå så fort på ski at de blir varme av det. Mine har derfor brukt bobledress i den alderen. Jeg tenker at hvis de forbinder ski med å fryse vil de få totalt motvilje mot det senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg har alltid satt varme høyest for såpass mså barn. De er uansett ikke flinke nok eller interessert i å gå så fort på ski at de blir varme av det. Mine har derfor brukt bobledress i den alderen. Jeg tenker at hvis de forbinder ski med å fryse vil de få totalt motvilje mot det senere. Hei! Da hører jeg på de som sier dress, jeg tror det er best for min lille spinkle datter. Hun frøs når vi kom hjem i dag og jeg sa det er nok bedre å ha dress og hun sa ingenting. Håper hun skjønner det selv for det går jo ikke fort i den alderen. På skiskolelappen stod det ingenting om anbefalte klær, men jeg har sett fra andre år at små barn har slike tynne skidresser, men kanskje de ikke fryser så lett som min datter. Hun har egentlig god fart til å være så liten, men svett blir hun jo ikke. Hvis alle har slike tynne dresser vil nok hun også ha dette og velge å fryse, men kanskje kan min mann ringe skiskolen å spørre hva de andre barna har, siden hun ikke vil skille seg ut virker det som. Men det må jo være bedre som dere sier og være varm og ikke fryse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg tenker at det er viktigere å holde varmen enn å ha Bjørn Dælie-dress som "de andre", i hvert fall nå som det er så kaldt. Mine barn har brukt bobledress eller boblebukse fram til ca. 7-års-alder. Det kan vel ikke være SÅ veldig uvanlig? Ullundertøy mot kroppen hjelper også veldig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Til skileik er det fint med bobleklær. Jeg regner med at det er det de holder på med på skiskole. Når vi skal gå på tur er jeg ikke så glad i bobleklær. Det blir gjerne for varmt når vi går, og tilsvarende kaldt når vi stopper. Da bruker vi heller ullundertøy, fleece/strikkeklær og vindtett lag utenpå. Mine unger har ikke langrennsdresser. Vi er på fjellet flere ganger ila vinteren, og da blir Dæhli-dresser for puslete. For å slippe å ha ørten sett vintertøy bruker de det de har til fjellbruk også om vi går en tur i lysløypa. Det fungerer greit hos oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Til skileik er det fint med bobleklær. Jeg regner med at det er det de holder på med på skiskole. Når vi skal gå på tur er jeg ikke så glad i bobleklær. Det blir gjerne for varmt når vi går, og tilsvarende kaldt når vi stopper. Da bruker vi heller ullundertøy, fleece/strikkeklær og vindtett lag utenpå. Mine unger har ikke langrennsdresser. Vi er på fjellet flere ganger ila vinteren, og da blir Dæhli-dresser for puslete. For å slippe å ha ørten sett vintertøy bruker de det de har til fjellbruk også om vi går en tur i lysløypa. Det fungerer greit hos oss. Hei! Ja det skjønner jeg. De Dæhlie dressene er ganske rimelige skjønner du fremfor vindtette anorakker/sett som jeg har sett på Turistforeningen. Jeg liker godt slikt vindtett tøy, men kanskje jeg bare nå kjøper det for det går som du sier også på fjellet. Når vi er på fjellet har vi med mere bobletøy. Kanskje kan jeg kjøpe vindanorakkene så store at de har de noen år, feks kunne jeg kjøpe str. 8 år til min datter på 6 år osv...? Tror den koster 2000.kr og jeg syns dette er dyrt når man bruker de så lite som i vårt tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Jeg tenker at det er viktigere å holde varmen enn å ha Bjørn Dælie-dress som "de andre", i hvert fall nå som det er så kaldt. Mine barn har brukt bobledress eller boblebukse fram til ca. 7-års-alder. Det kan vel ikke være SÅ veldig uvanlig? Ullundertøy mot kroppen hjelper også veldig. Hei! ja takk, jeg kan kanskje møte på SFO før bussen går til skiskolen og se hva de andre barna har for utstyr. Jeg er virkelig redd det kan bli kaldt for henne i en slik tynn Dæhlie dress, slik at jeg tror vinterdressen er bedre for min datter. Det beste ville vært vindtett fjelltøy, men det er så forferdelig dyrt med alt sånt utstyr og vi har jo 5 barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Ja det skjønner jeg. De Dæhlie dressene er ganske rimelige skjønner du fremfor vindtette anorakker/sett som jeg har sett på Turistforeningen. Jeg liker godt slikt vindtett tøy, men kanskje jeg bare nå kjøper det for det går som du sier også på fjellet. Når vi er på fjellet har vi med mere bobletøy. Kanskje kan jeg kjøpe vindanorakkene så store at de har de noen år, feks kunne jeg kjøpe str. 8 år til min datter på 6 år osv...? Tror den koster 2000.kr og jeg syns dette er dyrt når man bruker de så lite som i vårt tilfelle. ''Kanskje kan jeg kjøpe vindanorakkene så store at de har de noen år, feks kunne jeg kjøpe str. 8 år til min datter på 6 år osv...? Tror den koster 2000.kr og jeg syns dette er dyrt når man bruker de så lite som i vårt tilfelle.'' 2000,-?!?! Jeg hadde aldri betalt så mye for et ytterplagg som er fravokst etter en sesong eller to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! ja takk, jeg kan kanskje møte på SFO før bussen går til skiskolen og se hva de andre barna har for utstyr. Jeg er virkelig redd det kan bli kaldt for henne i en slik tynn Dæhlie dress, slik at jeg tror vinterdressen er bedre for min datter. Det beste ville vært vindtett fjelltøy, men det er så forferdelig dyrt med alt sånt utstyr og vi har jo 5 barn. Unnskyld, men er du ikke i overkant opptatt av at hun ikke skal ha annet tøy enn de andre barna? Er det kaldt så kler man seg så man ikke fryser, selv om de andre barna kommer i fistynne klær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 ''Kanskje kan jeg kjøpe vindanorakkene så store at de har de noen år, feks kunne jeg kjøpe str. 8 år til min datter på 6 år osv...? Tror den koster 2000.kr og jeg syns dette er dyrt når man bruker de så lite som i vårt tilfelle.'' 2000,-?!?! Jeg hadde aldri betalt så mye for et ytterplagg som er fravokst etter en sesong eller to. Hei! Nei men det er jo så dyrt, jeg syns selv det er forferdelig dyrt, men den var en annen her som foreslo slikt vindtett tøy. Jeg var i butikken til Turistforeningen her i Oslo og prisene lå på rundt det, det er det samme i sportsbutikkene. Dæhliedressen tror jeg kostet bare 600.- kr ca. Problemet med vindanorakkene er jo at det kun er for skiturer fordi det er ikke noe å leke i snøen i, da må man jo ha vinterdress. Fint å høre flere som syns det er dyrt, for barn vokser jo så fort fra det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Unnskyld, men er du ikke i overkant opptatt av at hun ikke skal ha annet tøy enn de andre barna? Er det kaldt så kler man seg så man ikke fryser, selv om de andre barna kommer i fistynne klær. Hei! Nei hun er selv opptatt av det, det var et veldig press i barnehagen og selv om dette presset ikke er så stort nå på den nye skolen, heldigvis, så er hun ganske annerledes enn meg, hun ser og oppfatter hva andre har på seg. Jeg ser ikke sånt før noen gjør meg oppmerksom på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Nei men det er jo så dyrt, jeg syns selv det er forferdelig dyrt, men den var en annen her som foreslo slikt vindtett tøy. Jeg var i butikken til Turistforeningen her i Oslo og prisene lå på rundt det, det er det samme i sportsbutikkene. Dæhliedressen tror jeg kostet bare 600.- kr ca. Problemet med vindanorakkene er jo at det kun er for skiturer fordi det er ikke noe å leke i snøen i, da må man jo ha vinterdress. Fint å høre flere som syns det er dyrt, for barn vokser jo så fort fra det også. Så lenge ungene er såpass små er det like greit å ta på bobledress og evt. ta med en ullgenser ekstra i sekken til man stopper og hviler. ) Vi har faktisk også tatt med cherrox til lek så ikke skiskoene skal bli våte! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Så lenge ungene er såpass små er det like greit å ta på bobledress og evt. ta med en ullgenser ekstra i sekken til man stopper og hviler. ) Vi har faktisk også tatt med cherrox til lek så ikke skiskoene skal bli våte! ) Hei! Ja jeg tok med en ekstra ullgenser, men jeg tror jeg skal forklare min datter at siden hun er tynn og liten, som jeg også er, så fryser man lettere enn andre og at vi må kle oss kanskje bedre. Hun er ganske flink til å forstå ting, selv om hun nå igjen sier hun skal bare ha skidressen som hun frøs i i går. Kanskje jeg bare tar med meg hele vinterdressen, selv om den er stor, for hun hakket tenner da vi kom hjem i går, men nå har hun nærmest glemt dette? Det er mulig barn er sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Ja jeg tok med en ekstra ullgenser, men jeg tror jeg skal forklare min datter at siden hun er tynn og liten, som jeg også er, så fryser man lettere enn andre og at vi må kle oss kanskje bedre. Hun er ganske flink til å forstå ting, selv om hun nå igjen sier hun skal bare ha skidressen som hun frøs i i går. Kanskje jeg bare tar med meg hele vinterdressen, selv om den er stor, for hun hakket tenner da vi kom hjem i går, men nå har hun nærmest glemt dette? Det er mulig barn er sånn. Jeg hadde gjort det enklere - tatt på bobledressen fra starten av med begrunnelse i at "i går hadde du den tynne dressen og da frøys du så du hakket tenner, jeg vil ikke at du skal bli syk så derfor blir det bobledress i dag." Og sånn hadde det blitt, det er ikke alltid det er rom for diskusjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.