Gå til innhold

Sliter med bleieslutt. Bare å vente?

Gjest flowery

Anbefalte innlegg

Gjest flowery

Gutten vår er nå 4 år om et par måneder, og vi har en tid prøvd å oppmuntre til å slutte med bleier. Han vet nå på forhånd at han må på do, og pleier å si fra at han må bæsje f,eks, men gå på do/potte nekter han plent.

Vi har prøvd litt forskjellige "taktikker", forklare og oppmuntre, og foreslå at vi prøver potta f.eks. Prøver å ikke mase eller gjøre noe stort ut av uhell. For iblant tar vi av bleien og på truse "slik som de store barna gjør", men det ender med at han tisser i buksa. Han vil hverken sitte på do eller potte fordi han ikke tør/får det til. Så det er kanskje fordi han ikke har koblet helt hvordan det føles å måtte på do, med resten...?:)

Fordi vi synes han er ganske stor gutt nå, lurer vi jo litt på om vi gjør noe galt, eller har gjort for lite for å få dette på rett spor. Eller om det kommer når det kommer? Vi har ingen flere barn så erfaring er det dårlig med:)

Er det noen som har vært gjennom dette som kan bidra med noen råd, er vi takknemlige for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest har ingen erfaring

Jeg har ikke barn selv, men det første som slo meg var, kan han ikke bli med å se på at pappa tisser i do, og at "sånn gjør de store guttene". Så får dere starte med tissingen, og forhåpentligvis blir det ikke så skummelt med bæsjing etterpå. Kjøp sånn liten krakk han kan stå på for å nå opp til doen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pottetrent 3 barn, 2 jenter og 1 gutt. Alle var tørre før de var 2,5 år gamle.

Vår "taktikk" var å ta over ansvaret for dogåingen for dem. Dvs. vi spurte ikke om de skulle på do, men fortalte at nå skulle de på do. De ble satt på do til faste tider: Etter at de sto opp, etter hvert måltid, før vi gikk ut og før de la seg.

I tillegg satte vi dem på do hvis de så "tissetrengte" ut.

De hadde ikke bleier på i det hele tatt på dagtid denne tiden.

Ved uhell, som de selvsagt hadde, gjorde vi ikke noe nummer av det, bare satte dem på do (ofte kom det noen dråper til), sa noe som: "Oops, hadde du et uhell. Kom så tisser du ferdig på do, så tørker vi opp etterpå." Og så gjorde vi det.

På denne måten ble de tørre på dagtid innen 1 uke.

Nattbleien ble vi kvitt hos eldste i løpet av det neste halvåret, hos nr. 2 ble vi kvitt den innen 14 dager og med minsten husker jeg faktisk ikke, men det tok ikke lang tid :)

Selvsagt vil det være uhell innimellom. Men dette har vært sjelden hos våre.

Jeg har tro på å hjelpe barna litt med å bli kjent med signalene sine, og det mener jeg vi har gjort ved å ta over litt for dem, og ikke bli sinte når de har hatt uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv doring, slik at han kan sitte på samme sted som dere - og da slipper dere enda en tilvenning til toalettet fra potta (og diskusjon om hvor den skal stå når han "prøver").

Sett ham der når det er gode sjanser, så skjønner han nok poenget snart. Noen tar det litt tid med før de fikser "begge deler". Hvis han synes det er skummelt med bæsj som faller i vannet, legger du i papir på forhånd.

Sønnen min fikk sette en gullstjerne på kjøkkenkalenderen de aller første gangene han bæsjet på do. For ham var det stas, men han var bare såvidt fylt 3. Finn gjerne et eller annet å belønne med, men ikke gjør det til en kjempesak. Noen (spesielt en god del gutter) bruker litt tid på dette, men jeg er helt enig i at det er på tide å starte.

Det finnes noen bøker (for småbarn) om å gå på do, kanskje finner du en på biblioteket som passer for deres strategi - teksten lar seg jo tilpasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...