Luska Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Lar dere 6 - 7- 8-åringer få med seg nyheter på radio, TV og aviser? Når vi er ute og kjører bil og hører på radio, så har det hendt jeg har skrudd av under nyhetssendiger når det har vært snakk om "stygge" saker som voldtekter, drap etc. Men er det nødvendig? Hun er snart 8 år. Kanskje hun er gammel nok til å høre om verdens grusomheter? Bare jeg er parat til å forklare ting på en ordentlig måte når hun spør? Hva mener dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Vi har vært ganske strenge med nyheter for våre barn. Nå er de snart 7, 9,5 og snart 12, og de to eldste får se en del nå, men slett ikke alt. Hun minste får se lite. Vi vet selvsagt ikke hva de hører/ser når vi ikke er der, men vi skjermer dem fra slike fæe saker, i alle fall til 9-års alderen. Men SUper nytt, som kommer etter Super Quiz, er veldig bra, nyheter lagt opp for barn :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Vi har vært ganske strenge med nyheter for våre barn. Nå er de snart 7, 9,5 og snart 12, og de to eldste får se en del nå, men slett ikke alt. Hun minste får se lite. Vi vet selvsagt ikke hva de hører/ser når vi ikke er der, men vi skjermer dem fra slike fæe saker, i alle fall til 9-års alderen. Men SUper nytt, som kommer etter Super Quiz, er veldig bra, nyheter lagt opp for barn :-) Ja, Supernytt hender det vi ser på. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 "Dråtningen" på seks som skal videre til Draaamaaaaaten i Sverige, http://www.dramaten.se/Dramaten/ sa til meg ved et tilfelle jeg hutret over noe tragisk på skjermen; Mammaaaahhh....det er jo bare på TV...! *himle himle så teit du er* Takk og takk til Harry Potter..! ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg tror ikke ungene tar skade av å høre/se en nyhetssending, så lenge de har noen voksne tilgjengelig som kan forklare og svare på evt. spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 8-åringen min er en hund etter nyheter, hun kan finne på å sette på nyhetskanalen til TV2 når hun får styre fjernkontrollen selv. Hun leser også det hun kan av aviser, så her er vi 3 i kampen om morgenavisa... 9-åringen er ikke riktig så ivrig, men hun blir litt trigget av lillesøster samt at de har mer nyhetsrelatert stoff på skolen. Vi har altså ingen strenge restriksjoner på nyheter, men de får ikke se nyhetene etter kl. 20 på kvelden. Før den tid er man skånet for de verste innslagene. Bilder i avisen blir aldri så brutale som film. Begge to liker å se på SuperNytt, så det får de med seg hver kveld (mest fordi den yngste forlanger det, den eldste hadde nok sett ett eller annet i tegneserieformat om hun fikk velge). Det som synes å være viktig, da, er at vi snakker om ting de lurer på etterpå. Eller underveis. Det er ikke alt de forstår, og det må man være obs på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg skrur ned lyden på radioen og bytter kanal på tv'n. Jeg tror dette har mer med modenhet og personlighet enn alder å gjøre. Jeg vet at min på snart 8 år ikke ville taklet måten mange nyheter blir fremstilt på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest - Ingoen - Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg har en jente som snart er 9 år, og hun ser ingen ting av nyhetssendinger på Tv, bortsett fra Supernytt. Jeg er veldig glad for det programmet, informativt og uten for mange detaljer. Jenta mi er veldig mørkredd og hun har alltid vært sånn at ALT går RETT inn. Brukte 1 år på å komme seg etter at hun fikk høre litt av Heksene (Roald Dahl) på lydbok da hun var på overnatting.. da var hun 7 år. Så jeg skåner henne så godt jeg kan fra nyheter, aviser og voksne programmer. Eneste hun får se utenom barnetv er Supernytt, Norge Rundt, Hellstrøm rydder opp, American Funniest Home Videos og Grand Prix Junior. Har vel også hendt at hun så på "Skal vi danse" og X-faktor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Begge mine (7 og 10) ber om at vi skrur av nyhetene hvis de er for drøye, f.eks. radioen på biltur, eller TV-nyheter om krig, drap og katastrofer. Og begge er av typen som kan bli litt redd av for mye grusomheter (naturlig nok). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.