avidi Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Vi var på utviklingssamtale på skolen i går, ikke akkurat oppmuntrende. Senest i høst fikk vi veldig gode tilbakemeldinger både på faglig styrke og oppførsel. Nå har pendelsen svingt i motsatt retning, vi hører at han forstyrrer veldig i timene med prat og mishagsytringer hvis det er noe han er uenig i. Han har hele tiden vært faglig sterk og langt framme, nå sakker han akterut, gidder ikke å jobbe, mener selv at han kan tingene så godt at han ikke trenger å anstrenge seg. Jeg har hatt veldig sans for læreren hans de to siste årene, men i går synes jeg vinklingen ble vel negativ, ingen ting var bra nok av det junior gjør på skolen om dagen. Hun sa rett ut at han oppførte seg som en fjortis og det ikke i positiv forstand Selvfølgelig må gutten må skjerpe seg og jeg nok må følge bedre med og virkelig sjekke at han forstår leksene, som han gjør unna på maks 15 minutter.Og jeg merker jo også at oppførselen hans har blitt mye tøffere de siste månedene. Men likevel synes jeg dette var drøy kost. Dere andre som har gutter i 12-13 års alder, hvordan oppfører de seg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Dersom slike samtaler kun handler om det negative, så tror jeg neppe de inspirerer gutten til å gjøre ting bedre :-( Han må selvfølgelig skjerpe seg når det gjelder å forstyrre i klassen, men når det gjelder det faglige, så kunne jo kanskje skolen også forsøke å finne ut hvorfor han er lite motivert. Det er ofte kjedelig for de som er ganske skoleflinke å terpe på det samme om og om igjen, noe som ofte skjer. Dermed tror de at de har kontroll på det faglige, og de kan det jo _nesten_... Dessverre blir særlig en del flinke gutter underytere når utfordringene blir for lave. Forøvrig synes jeg det er rart om skolen ikke har gitt noen signaler underveis dersom de mener at han har utviklet seg så kraftig i negativ retning i løpet av et halvt år. Det er jo ingen grunn til å la det gå så langt at _alt_ blir negativt før de sier i fra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Dersom slike samtaler kun handler om det negative, så tror jeg neppe de inspirerer gutten til å gjøre ting bedre :-( Han må selvfølgelig skjerpe seg når det gjelder å forstyrre i klassen, men når det gjelder det faglige, så kunne jo kanskje skolen også forsøke å finne ut hvorfor han er lite motivert. Det er ofte kjedelig for de som er ganske skoleflinke å terpe på det samme om og om igjen, noe som ofte skjer. Dermed tror de at de har kontroll på det faglige, og de kan det jo _nesten_... Dessverre blir særlig en del flinke gutter underytere når utfordringene blir for lave. Forøvrig synes jeg det er rart om skolen ikke har gitt noen signaler underveis dersom de mener at han har utviklet seg så kraftig i negativ retning i løpet av et halvt år. Det er jo ingen grunn til å la det gå så langt at _alt_ blir negativt før de sier i fra. Ja, jeg må si jeg ble ganske paff over at alt var så negativt. Det eneste vi fikk beskjed om å følge opp i høst var lesing, det har vi prøvd etter beste evne. Vi får prøve å følge ennå litt bedre med og motivere på en oppmuntrende måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Ja, jeg må si jeg ble ganske paff over at alt var så negativt. Det eneste vi fikk beskjed om å følge opp i høst var lesing, det har vi prøvd etter beste evne. Vi får prøve å følge ennå litt bedre med og motivere på en oppmuntrende måte. Tror jeg ville forsøkt å hjelpe ham til å få et litt annet perspektiv på situasjonen enn det jeg får inntrykk av at læreren formidlet. Når det gjelder det å forstyrre andre eller være frekk i timene, så går det an å støtte ham på at han sannsynligvis kan ha rett i ting han sier og det kan også være kjedelig det som skjer - men siden han er bare en av flere elever så kan han ikke alltid uttrykke det han mener allikevel. Tilsvarende ville jeg ha formidlet at dere vet at han har gode evner, slik at det vil være mulig for ham å gjøre det bra på skolen. Allikevel er det slik at man må finne ut av hvordan bruke evnene sine, og da går det an å fokusere på om det er mulig for ham å se forskjellen på hva han gjør når lærer eller dere sier at det er bra det han har gjort, og hva han gjør i motsatte tilfeller. Jeg har en nevø (8.klassing) som er litt for lite interessert i å gjøre leksene sine. Han er i utgangspunktet svært skoleflink, men synes mye av det som skjer er ultrakjedelig. Dermed prøver han seg på en del short-cuts som ikke alltid blir like godt mottatt av skolen. Jeg satt sammen med ham og leste til en prøve her om dagen. Oppdaget da at han kunne minst 90 % av stoffet uten å ha lest noe, og da blir det jo ganske kjedelig å bruke noen timer på å komme gjennom de 35 sidene som skulle leses. Tror egentlig du beskriver en ganske vanlig fjortiss-gutt - bare at han er litt tidlig ute...*s* Lykke til med forsøkene på å få ham til å passe bedre inn i skolemalen:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Lærerinna sier han er uengasjert i timene. Kroppssråket hans sier hele tiden at dette er drepende kjedelig. Hun mener han er skikkelig lei av alt som har med skolearbeid å gjøre. Vi legger tydelig merke til at han er kommet i pubertet nå. Stemmen sprekker ofte og er blitt dypere, han er utrolig temperamentsfull, og han har vokst ca 12 cm på 11 mnd. Han fyller 13 år snart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Tror jeg ville forsøkt å hjelpe ham til å få et litt annet perspektiv på situasjonen enn det jeg får inntrykk av at læreren formidlet. Når det gjelder det å forstyrre andre eller være frekk i timene, så går det an å støtte ham på at han sannsynligvis kan ha rett i ting han sier og det kan også være kjedelig det som skjer - men siden han er bare en av flere elever så kan han ikke alltid uttrykke det han mener allikevel. Tilsvarende ville jeg ha formidlet at dere vet at han har gode evner, slik at det vil være mulig for ham å gjøre det bra på skolen. Allikevel er det slik at man må finne ut av hvordan bruke evnene sine, og da går det an å fokusere på om det er mulig for ham å se forskjellen på hva han gjør når lærer eller dere sier at det er bra det han har gjort, og hva han gjør i motsatte tilfeller. Jeg har en nevø (8.klassing) som er litt for lite interessert i å gjøre leksene sine. Han er i utgangspunktet svært skoleflink, men synes mye av det som skjer er ultrakjedelig. Dermed prøver han seg på en del short-cuts som ikke alltid blir like godt mottatt av skolen. Jeg satt sammen med ham og leste til en prøve her om dagen. Oppdaget da at han kunne minst 90 % av stoffet uten å ha lest noe, og da blir det jo ganske kjedelig å bruke noen timer på å komme gjennom de 35 sidene som skulle leses. Tror egentlig du beskriver en ganske vanlig fjortiss-gutt - bare at han er litt tidlig ute...*s* Lykke til med forsøkene på å få ham til å passe bedre inn i skolemalen:-) Takk for kloke ord frosken, du er altid så sakelig og fornuftig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Lærerinna sier han er uengasjert i timene. Kroppssråket hans sier hele tiden at dette er drepende kjedelig. Hun mener han er skikkelig lei av alt som har med skolearbeid å gjøre. Vi legger tydelig merke til at han er kommet i pubertet nå. Stemmen sprekker ofte og er blitt dypere, han er utrolig temperamentsfull, og han har vokst ca 12 cm på 11 mnd. Han fyller 13 år snart. Er det sønnen min du beskriver:) godt å høre at det er flere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest okolkl Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Jeg hang meg opp i at du har hatt sansen for læreren de siste to årene, men at du ikke likte denne tilbakemeldingen fra henne (jeg leste mellom linjene at du nå plutselig ble skeptisk til læreren pga dette). Dersom lærerene skal la være å gi en sannferdig observasjon av barna, på grunn av at foreldrene blir såret, vil situasjonen bare eskalere. Her har dere en mulighet til å gjøre noe med ungdommen ut fra hennes signaler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.