iselin Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Utfra tråden "ta ansvar selv", ser jeg at jeg antaglig er litt for hjelpsom med ungene om morgenen. Har jenter i 1. og 4. klasse, og om morgenen finner jeg frem klær til dem, smører matpakke og frokost, pakker gym/badetøy, og sørger for at de har riktige klær i forhold til vær når de går. De går alene til skolen (2-300m), men jeg drar ikke hjemmefra før de er ute av døra. Det er sikkert mye de hadde klart selv om morgenen, men alt tar som regel veeeldig lang tid om morgenen, og da blir det til at jeg gjør det meste. Hva hjelper dere barna deres med om morgenen, og når er de store nok til å "klare seg selv" en stund om morgenen? Venter dere til barna har dratt på skolen før dere reiser selv, eller reiser dere så fort de har kommet seg opp av senga? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Vi gjør omtrent som deg for jentene i 1. og i 4. Han i 6. ordner seg selv. Men vi har bestemt oss for at hun i 4. må klare mer selv nå, for det er så vanvittig mye krangling og masing om morgenen, fordi hun ønsker hjelp til hver minste ting (som hun helt klart klarer fint selv). Det hender at vi går før de to eldste har gått, men vi går aldri før hun minste har gått ut (det hender at en av oss går altså, men ikke begge de voksne). Hun på 9 er veldig opp og ned ift det om morgenen. Siste uka har det gått som en drøm. Da har hun hatt på vekkerklokke selv kvart på syv, og hun har stelt seg og kledd seg før vi andre står opp, og da er hun mye blidere. Vi har som regel at de enten skal dusje eller vaske hender + under armene + rompa/tissen om morgenen (hvis de ikke har dusjet om kvelden). Hun minste synes det er litt vanskelig å vaske seg, så hun trenger litt hjelp til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Vi gjør omtrent som deg for jentene i 1. og i 4. Han i 6. ordner seg selv. Men vi har bestemt oss for at hun i 4. må klare mer selv nå, for det er så vanvittig mye krangling og masing om morgenen, fordi hun ønsker hjelp til hver minste ting (som hun helt klart klarer fint selv). Det hender at vi går før de to eldste har gått, men vi går aldri før hun minste har gått ut (det hender at en av oss går altså, men ikke begge de voksne). Hun på 9 er veldig opp og ned ift det om morgenen. Siste uka har det gått som en drøm. Da har hun hatt på vekkerklokke selv kvart på syv, og hun har stelt seg og kledd seg før vi andre står opp, og da er hun mye blidere. Vi har som regel at de enten skal dusje eller vaske hender + under armene + rompa/tissen om morgenen (hvis de ikke har dusjet om kvelden). Hun minste synes det er litt vanskelig å vaske seg, så hun trenger litt hjelp til det. høres veldig likt ut. Et par ganger hvor jeg har hatt det veldig travelt og minstejenta er klar, har jeg fulgt henne til skolen og latt 4.klassingen gjøre seg ferdig og gå selv. Men da må hun være ferdig på badet og kun ha igjen frokosten, og så har jeg satt på "kjøkkentimeren" til å ringe når hun må gå for å rekke skolen, ellers hadde hun sannsynligvis glemt tida...men har tenkt på at hun som snart er 10år kanskje burde ta litt mer ansvar om morgenen selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 høres veldig likt ut. Et par ganger hvor jeg har hatt det veldig travelt og minstejenta er klar, har jeg fulgt henne til skolen og latt 4.klassingen gjøre seg ferdig og gå selv. Men da må hun være ferdig på badet og kun ha igjen frokosten, og så har jeg satt på "kjøkkentimeren" til å ringe når hun må gå for å rekke skolen, ellers hadde hun sannsynligvis glemt tida...men har tenkt på at hun som snart er 10år kanskje burde ta litt mer ansvar om morgenen selv. Hun minste har ca en km å gå til skolen, de to eldste har bare 300-400 meter. Hun minste tar følge med tre andre, de møtes klokka 8, så det er litt pes å rekke det. Innimellom kjører jeg de fire, eller bare hun minste vår hvis mannen min og jeg kjører sammen. Hun på 9,5 klarer egentlig alt selv og er mye blidere når hun ordner seg selv, Men hun er ufattelig sjalu, så hvis lilesøstera får hjelp til noe, skal hun andre også få samme hjelpa... Men i dag hadde hun kledd seg, spist, laget niste og pakket gymtøy da jeg kom ned kvart over 7 :-) Han eldste har klart seg stort selv selv fra han gikk i 3. tror jeg. Glemmer nesten aldri noen ting. Tror det er bra for dem å få ansvar, så vi fortsetter nok på opplegget slik det var denne uka, siden 9 ¨ringen tydeligvis trives mye bedre sånn, og dermed vi andre også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Vi gjør omtrent som dere. Vi har to distré gutter (2. og 4. klasse), tror jeg kunne overlatt mer til to jenter Men de dekker og rydder delvis frokostbordet, kler på seg (flott?) på morgenen, og må pakke skolesekken selv på kvelden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg har en 8 åring og en 13 åring. (3. og 7. klasse) De ordner alt på badet selv, finner klær og eldstemann finner gymtøy selv. Jeg smører mat til begge og finner uteklær og sørger for at minsten får med seg det han skal. Jeg begynner aldri tidlig på jobb, så når de er ute av døra koser jeg meg med avisa, frokost og en kopp te :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Her står vi alle tre opp ca halv sju og vi går ut døra halv åtte. Ungene er 6, 10 og 13 år gamle. De to eldste gjør alt selv om morgenen, inkl. å legge på plass eventuelt sammenlagte klær som er deres. Minsten på seks får delvis hjelp til å finne fram klær i tillegg til at jeg lager matpakka hennes. Hun legger den selv i sekken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Vi gjør omtrent som dere. Vi har to distré gutter (2. og 4. klasse), tror jeg kunne overlatt mer til to jenter Men de dekker og rydder delvis frokostbordet, kler på seg (flott?) på morgenen, og må pakke skolesekken selv på kvelden... ''Vi har to distré gutter (2. og 4. klasse), tror jeg kunne overlatt mer til to jenter :P'' Njaaa. Jeg har en gutt som "alltid" har ordnet seg selv, og som husker på det meste. Og ei jente som kommer til å glemme igjen seg selv en dag. Så det ikke sikkert det ville vært enklere med jenter.. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 ''Vi har to distré gutter (2. og 4. klasse), tror jeg kunne overlatt mer til to jenter :P'' Njaaa. Jeg har en gutt som "alltid" har ordnet seg selv, og som husker på det meste. Og ei jente som kommer til å glemme igjen seg selv en dag. Så det ikke sikkert det ville vært enklere med jenter.. ;-) Jeg har også en gutt som husker alt, ei jente som vimser og ei jente som er sånn midt i mellom :-) Ikke alltid det er jentene som er flinkest i å ordne seg selv og huske! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Jeg har også en gutt som husker alt, ei jente som vimser og ei jente som er sånn midt i mellom :-) Ikke alltid det er jentene som er flinkest i å ordne seg selv og huske! :-) Jenta mi er rolig og grei, men utrolig distre og heeeelt i sin egen verden :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Skolebarna våre går nå i 4. og 6. klasse. Siden de gikk i 2. og 4. klasse har de tidvis måtte klare seg selv fra før de sto opp, fordi jeg måtte på jobb tidlig. Det de nå gjør selv er: Stå opp når vekkerklokka ringer, finne klær tilpasset været (må av og til veiledes), lage seg frokost og spise den, lage matpakke, pakke den i sekken, pakke sekken inkl. gym/svømmetøy, kle på seg ytterklær tilpasset været og være ferdig til kl. er 8 og de skal gå til skolen (ca 1 km). Dette går så og si uten problemer. Noen ganger er jeg hjemme når de går, andre ganger ikke. Jeg timer ikke min avgang med deres. Til neste år får vi en 1. klassing. Da blir vel rutinene litt anderledes, men jeg tilstreber selvstendighet i størst mulig grad 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Skolebarna våre går nå i 4. og 6. klasse. Siden de gikk i 2. og 4. klasse har de tidvis måtte klare seg selv fra før de sto opp, fordi jeg måtte på jobb tidlig. Det de nå gjør selv er: Stå opp når vekkerklokka ringer, finne klær tilpasset været (må av og til veiledes), lage seg frokost og spise den, lage matpakke, pakke den i sekken, pakke sekken inkl. gym/svømmetøy, kle på seg ytterklær tilpasset været og være ferdig til kl. er 8 og de skal gå til skolen (ca 1 km). Dette går så og si uten problemer. Noen ganger er jeg hjemme når de går, andre ganger ikke. Jeg timer ikke min avgang med deres. Til neste år får vi en 1. klassing. Da blir vel rutinene litt anderledes, men jeg tilstreber selvstendighet i størst mulig grad ''Til neste år får vi en 1. klassing'' Hæ?! Han ble jo nettopp født jo! Jøsses som tiden flyr, nå blir jeg mer og mer lik bestemoren min som har påstått dette med tiden i alle år. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1295097737' post='4513276] ''Til neste år får vi en 1. klassing'' Hæ?! Han ble jo nettopp født jo! Jøsses som tiden flyr, nå blir jeg mer og mer lik bestemoren min som har påstått dette med tiden i alle år. ;o) He, he - jeg er helt enig. Det er jo bare noen måneder siden han ble født - føles det som... Men han blir faktisk skolegutt til høsten - lille babyen min 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Våre gutter går i 5. og 7. Vi smører matpakke, vekker dem og gir dem frokost før vi reiser på jobb. De kler på seg, pakker gymtøy, tar seg eventuelt litt mer mat, rydder unna frokostoppvasken sin og kommer seg av gårde til skolen i rett tid på egen hånd. Dette har vært opplegget fra de gikk i 3. og 5., før det fulgte vi dem til sfo før vi dro på jobb. Jeg er ikke sikker på at de vil klare å våkne på egen hånd og jeg vil også være sikker på at de får i seg mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Jeg har jenter i 3. og 4. klasse, og de står opp selv etter klokka, kle på seg klær som de har funnet fram selv kvelden før, smører og spiser egen frokost, finner og kler på seg yttertøy selv etter vær (får råd av oss om været har endret seg fra dagen før). Kvelden før smører de matpakker selv 4 av 5 dager, har vi f.eks. ikke tint brød på kvelden smører pappan matpakker på morgnen. De pakker selv det de skal ha med til tur/gym/svømming kvelden før. Jeg putter stort sett matboksene i sekkene, og jeg koker kakao hvis de skal ha med det til turdager. Jeg er stort sett tilstede når de går ut av døra på morgnen, hvis jeg ikke er det setter vi på ei klokke som varsler når de skal begynne å kle på seg. Min erfaring er at jo mer som er ordnet kvelden før, jo bedre blir morgnen, og jo mer kan de gjøre selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Nå husker jeg ikke detaljer fra jeg hadde barn, men jeg ser på tråden her at dette varierer en god del. Barn og foreldre er forskjellige og alder sier ikke alt om hvor godt de klarer seg. Da mine barn gikk på barneskolen gikk jeg vanligvis ut av døra samtidig med dem. Såvidt jeg husker forventet jeg at de fant frem klær selv, men jeg ordnet frokost og matpakker. Jeg smurte vanligvis matpakker for oss alle samtidig, og frokosten var noe cheerio eller frokostblandinger med melk. Jeg tror kanskje at den minste måtte ordne seg før selv siden da var mye forandret. Før i tiden var mor hjemme og ordnet frokost og matpakker. Jeg tror ikke det hemmet selvstendighetsutvikling hos ungene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Har ikke lest de andre svarene, men her er lista over hva mine tre på 8, 10 og 12 gjør om morgenen: -De står opp selv (klokkeradio) og kler på seg. -De dekker frokostbord mens jeg skjærer brød. -De lager matpakke, om de skal ha drikke hjelper jeg til med det. -De rydder inn frokosten. -Pakker sekken, også gymtøyet om de trenger det. Her stiller vi noen kontrollspørsmål for å sikre at de får med alt. -Pusser tennene -Tar på ytterklær (vi tar et raskt overblikk) -Kjøres til skolen. De gjør faktisk alt selv, og det har de holdt på med i et par år nå. Ungene våre er A-mennesker, så de klarer fint dette. Unntaket er når det er turdager, da får de mere hjelp til å ordne utstyret. Vi foreldre spiser frokost og leser avisa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Jeg begynner såpass sent på jobb at jeg drar en god stund etter at ungene har dratt og det letter jo naturlig nok morgenstresset masse. ) Mine er 10 og 12 år gamle og må finne frem klær selv kvelden før, det ble en helt annen verden etter at jeg begynte med dette, spesielt når det gjelder 10-åringen. Ellers setter jeg frem brød og pålegg, men de ordner seg selv da. Jeg lager matpakker, synes det er koselig jeg. ) Men de må selv legge matpakker, fruktbokser og drikkeflasker i sekken og pakke sekken og passe på at mobil og nøkler er på plass (men joda, jeg minner på...). Og sekken må være pakket og tennene pusset etter frokosten før de evt. får sette seg litt ved pc eller tv en liten stund før de må gå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Mine to jenter går i 2. og 4. klasse, men har begge fødselsdag helt på tampen av året, så de har akkurat fyllt hhv. 7 og 9 år. * De finner fram klær om kvelden som de skal ha på neste dag. Dette legges klart på badet. * De står opp selv (rundt 7), som regel før oss voksne * De vasker seg og kler seg * De smører frokost selv, men en av oss voksne skjærer opp skiver kvelden i forveien * De pusser tennene selv * De pakker selv svømmetøy/gymtøy. Det gjøres klart kvelden i forveien. * Hvis de har turdag på skolen hjelper vi til, siden det er en del ekstra som skal være med (varm drikke, pølser/brød, sitterunderlag, ekstra votter, o.l.) * Som regel smører en voksen matpakkene, men av og til gjør de det selv. * Pappan er ute av huset før halv åtte. Jeg (mamman) drøyer som regel, slik at vi forlater huset samtidig, men de er også vant med å kommer seg ut døra selv. Hvis jeg må dra før dem, setter jeg på alarmklokka på komfyren. * Hver mandag tar de med seg utetøy til skolen. Det har jeg anvaret for å pakke. Det blir hengende der hele uka. Vi bor bare 2-3 min gange fra skolen, så de trenger ikke kle så mye yttertøy på bare for å gå bort dit. * De har ikke gått på SFO siden april 2010. De er derfor vant med å komme hjem til tomt hus. De er hjemme litt over to, mens vi voksne kommer hjem rundt fire. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor eller far Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Det kommer an på om det er mor eller far som styrer showet. Far er langt mer servicevillig enn mor. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.