hoppsideisi Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Min ti år gamle jente legger seg ved 20 tida og lyset slukkes 20.30. Hun står opp av seg selv hver dag 6.30. Hun er veldig opptatt av at hun må legge seg altfor tidlig. Vet at venninnene hennes legger seg samtidig eller før henne. Hva gjør deres barn på samme alder? i helgene legger hun seg gjerne 21-21.30. Hun er ikke trøtt og sovner aldri med det samme hun legger seg..ligger og leser eller hører lydbok og noen ganger sovner hun ikke før 21.30 i ukedagene men hun ligger i senga. Får hun nok søvn? Hun virker ikke trøtt altså og er en aktiv og fresk jente:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Min 10-åring legger seg i 21:00-21:30-tiden. Hun leser på sengen til ca. kl 22. Står opp 7-7:30, og er litt morgentrøtt. Jeg syns det er litt tidlig for en 10-åring å legge seg kl 20, i hvert fall hvis hun ikke er trøtt hverken morgen eller kveld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest - Ingoen - Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Vanskelig å si om hun får passe med søvn, for søvnbehovet varierer jo så veldig fra person til person. Syns leggetiden høres ok ut, men hun står opp ganske tidlig.. ? Kanskje hun ville sovet lenger om morgenen dersom dere la henne 30 minutter senere.. ? Min jente på (snart) 9 år legger seg rundt 19.30-20.00 tiden. Sovner stort sett rundt 20.30. Våkner ca 7.30, både i helger og hverdager. Virker som om hun sover passe mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg syns egentlig at 20.00 er for tidlig for en ti-åring. Jeg ville drøyd det til 21.00, spesielt siden hun ikke er spesielt trøtt om morgenen. Tror aldri mine ti-åringer har lagt seg så tidlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna72 Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Å legge seg kl. 2000 syntes jeg hørte tidlig ut. Og spesielt ettersom hun også våkner tidlig og viker våken og opplagt. Min 9-åring (blir 10 i løpet av året) skal være i seng 2030, og sovner innen 2100. Han spretter opp av senga rundt 0700 hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 En eller annen fagperson kom i sin tid med en "regel" som foreldre og mange lærere og andre autoritetspersoner elsket å sitere på 60- og begynnelsen av 70-tallet: En 8-åring skal legge seg kl. 8 (altså 20). Så kan man legge til et kvarter (!) pr. år, men ingen skoleelev bør legge seg senere enn kl. 22. Foreldrene mine klarte ikke å etterleve denne regelen _helt_ da vi ble litt større, men du verden som de forsøkte. Generelt ble nok min generasjon rikelig forsynt med dårlig samvittighet fordi vi ikke lå mer i senga, bl.a. fordi oppdragelsen var strengere og boligene trangere. Hvis hun er 10 år og lyset slukkes kl. 2030, følger dere jo den regelen. Den ble regnet som streng allerede på 60-tallet, så jeg tror nok hun får tilstrekkelig med søvn hvis hun våkner av seg selv og spretter opp. Det er skikkelig drepen å ligge i timevis i et mørkt rom hver kveld uten å få sove. Jeg har, som de fleste vil forstå, _rikelig_ med erfaring fra det. Jeg synes dere skal la henne få være oppe litt lenger hvis det ikke virker som om hun sovner straks. Ungene mine har ikke fått noen tilfeldig oppdragelse generelt, men når det gjelder leggetider har jeg vært litt slapp. Jeg husker så altfor godt hvor ille det var å tilbringe barndommen sønvløs i senga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jentene mine, den ene ble 11 i desember og den andre blir 10 i februar, legger seg henholdsvis kl. 20.30 og kl. 20.00. Dvs. de starter kveldsstellet til de klokkeslettene. De sovner som regel ca en halv times tid etter at de er i seng. Dvs. ca 45 minutter etter at kveldsstellet starter. De står opp kl. 07 og er litt trøtte, men ikke mer en man kan forvente når man blir vekket av vekkerklokka De kommer seg veldig fort når de har stått opp da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Du sier jo selv at hun ikke er trøtt på dagen, og så spør du om hun får nok søvn? Høres drepende kjedelig ut for henne å legge seg kl. 20, når hun ikke sovner før 21.30! Tror faktisk hun har rett i at ikke mange tiåringer legger seg kl. 20. Sønnen min på 9 1/2 legger seg mellom 20.30 og 21. Han sovner sjelden før 21.30. I motsetning til din er han veldig vanskelig å få opp om morgenen - men har inntrykk av at det omtrent er uavhengig av når han legger seg :/. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Datteren min er i seng ca kl. 2045, og sovner så og si med en gang ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Min "soon to be ten" er - i teorien - i seng kl. 20.30, men i praksis blir det nok nærmere 20.45. Hun er helt avhengig av å lese på senga, liker godt å ha litt tid helt for seg selv før hun finner roen. Sovner mellom 21 og 21.15. Supertrøtt om morgnen, men hun sovner ikke tidligere om hun legger seg tidligere. Jeg tror din 10-åring har rett i at hun må i seng tidligere enn sine venner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest - Ingoen - Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 En eller annen fagperson kom i sin tid med en "regel" som foreldre og mange lærere og andre autoritetspersoner elsket å sitere på 60- og begynnelsen av 70-tallet: En 8-åring skal legge seg kl. 8 (altså 20). Så kan man legge til et kvarter (!) pr. år, men ingen skoleelev bør legge seg senere enn kl. 22. Foreldrene mine klarte ikke å etterleve denne regelen _helt_ da vi ble litt større, men du verden som de forsøkte. Generelt ble nok min generasjon rikelig forsynt med dårlig samvittighet fordi vi ikke lå mer i senga, bl.a. fordi oppdragelsen var strengere og boligene trangere. Hvis hun er 10 år og lyset slukkes kl. 2030, følger dere jo den regelen. Den ble regnet som streng allerede på 60-tallet, så jeg tror nok hun får tilstrekkelig med søvn hvis hun våkner av seg selv og spretter opp. Det er skikkelig drepen å ligge i timevis i et mørkt rom hver kveld uten å få sove. Jeg har, som de fleste vil forstå, _rikelig_ med erfaring fra det. Jeg synes dere skal la henne få være oppe litt lenger hvis det ikke virker som om hun sovner straks. Ungene mine har ikke fått noen tilfeldig oppdragelse generelt, men når det gjelder leggetider har jeg vært litt slapp. Jeg husker så altfor godt hvor ille det var å tilbringe barndommen sønvløs i senga. huff, det hørtes _ikke_ noe særlig moro ut! Jeg hadde en periode i barndommen (rundt 10 års alder) da jeg havnet skikkelig inn i grublerier om store og små ting og livet generelt. Da kunne jeg legge meg 20.30 og ikke få sove før 23-23.30 tiden. Så jeg vet hvor pyton det er å ligge søvnløs. Likevel tror jeg det er fint å innarbeide en rutine ( som vel og merke skal være positiv og lystbetont, viss det er mulig!) der man roer seg godt ned når det nærmer seg leggetid. Jeg merker selv at jeg sover dårligere viss jeg har stresset eller vært veldig aktiv helt fram til sengetid. Lydbøker, bøker, tegneserier, Cder og rolig lek/samtale med søsken i senga/ på rommet bruker vi her i huset frem til de sovner. Funker som bare det og begge to liker faktisk å få legge seg om kvelden (4 år og snart 9 år). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det var veldig tidlig. Min nesten 7-åring legger seg mellom 20 og 20.30, hun på 9,5 legger seg som regel klokka 21, og så leser vi av og til til 21.30. Han på snart 12 legger seg som regel 21.30, og bør ha slukket lyset til 22. De står opp i 7-tida. Hun minste er vanskeligst å vekke, de to andre spretter som regel opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kommer jo an på når man må opp Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 En eller annen fagperson kom i sin tid med en "regel" som foreldre og mange lærere og andre autoritetspersoner elsket å sitere på 60- og begynnelsen av 70-tallet: En 8-åring skal legge seg kl. 8 (altså 20). Så kan man legge til et kvarter (!) pr. år, men ingen skoleelev bør legge seg senere enn kl. 22. Foreldrene mine klarte ikke å etterleve denne regelen _helt_ da vi ble litt større, men du verden som de forsøkte. Generelt ble nok min generasjon rikelig forsynt med dårlig samvittighet fordi vi ikke lå mer i senga, bl.a. fordi oppdragelsen var strengere og boligene trangere. Hvis hun er 10 år og lyset slukkes kl. 2030, følger dere jo den regelen. Den ble regnet som streng allerede på 60-tallet, så jeg tror nok hun får tilstrekkelig med søvn hvis hun våkner av seg selv og spretter opp. Det er skikkelig drepen å ligge i timevis i et mørkt rom hver kveld uten å få sove. Jeg har, som de fleste vil forstå, _rikelig_ med erfaring fra det. Jeg synes dere skal la henne få være oppe litt lenger hvis det ikke virker som om hun sovner straks. Ungene mine har ikke fått noen tilfeldig oppdragelse generelt, men når det gjelder leggetider har jeg vært litt slapp. Jeg husker så altfor godt hvor ille det var å tilbringe barndommen sønvløs i senga. Jeg husker også den regelen (åtteåringer skulle legge seg kl åtte osv), og husker jeg lurte veldig på hvorfor de med lang skolevei, eller hvis skole som startet tidlig, måtte sove mindre enn de som bodde ved sidden av skolen eller hvor skolen startet senere. Kusinen min kjørte buss en time til skolen, og hennes skole begynte ti over åtte, mens min skole begynte halv ni, og vi kunne høre skoleklokken hjemmefra. Vi synes regelen om felles leggetid selv om hun sto opp halvannen time før meg, var veldig dum (vi lærte den begge på skolen), og det hadde vi jo helt rett i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg synes vi foreldre må hjelpe barna til å få nok søvn. Min 12-åring må i seng halv ni, står opp (og må vekkes) i sju-tiden. Sovner ikke alltid så tidlig, det skal jo leses og tegnes. Jeg ser at noen av vennene faktisk skriver blogg og er på facebook veldig sent, i 11-tiden på kvelden. Det synes jeg er slapt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Min gutt som er 10 1/2 skal være i seng til 21 og får lese til 21.30. Da sovner han som regel relativt raskt. Han står opp kl. 7. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 huff, det hørtes _ikke_ noe særlig moro ut! Jeg hadde en periode i barndommen (rundt 10 års alder) da jeg havnet skikkelig inn i grublerier om store og små ting og livet generelt. Da kunne jeg legge meg 20.30 og ikke få sove før 23-23.30 tiden. Så jeg vet hvor pyton det er å ligge søvnløs. Likevel tror jeg det er fint å innarbeide en rutine ( som vel og merke skal være positiv og lystbetont, viss det er mulig!) der man roer seg godt ned når det nærmer seg leggetid. Jeg merker selv at jeg sover dårligere viss jeg har stresset eller vært veldig aktiv helt fram til sengetid. Lydbøker, bøker, tegneserier, Cder og rolig lek/samtale med søsken i senga/ på rommet bruker vi her i huset frem til de sovner. Funker som bare det og begge to liker faktisk å få legge seg om kvelden (4 år og snart 9 år). ''...og begge to liker faktisk å få legge seg om kvelden'' Nyt det! Fint at dere har funnet en rutine som funker. Jeg er selvfølgelig helt enig i at man bør ha et såpass fast opplegg at ikke hver kveld blir en kamp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg faller heller ikke for argumentene om at "alle andre får", men akkurat her tror jeg datteren din har rett Jeg har en stedatter på 10 og en stesønn på 11, og de går på badet ca 21 og 21:15... Med litt somling og slingringsmonn begge veier, så klart... De sovner ofte fort da, men står helt greit opp om morgenen når de blir vekket. 15-åringen styrer det stort sett selv. 5-åringen er stort sett i seng halv åtte. Synes åtte er tidlig for en 10-åring ja... Og ikke noe er jo så pyton som å ligge i senga og ikke få sove... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Min 9-åring (fyller 10 dette året) har 'alltid' trengt lite søvn. Hun legger seg nå rundt kl. 21 og sovner i løpet av 30-60 minutter. Tidligere la hun seg rundt 20.30 men lå da rundt 30 min ekstra våken før hun sovnet. Hun er oppe rundt 7 og er kvikk og rask. I helgene er hun gjerne oppe til 21.30/22.00, og da sover hun gjerne til ca. 8 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Min seks- og niåring legger seg begge klokka halv åtte. Sovner i løpet av et kvarter, står opp klokka kvart over seks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 ''Får hun nok søvn? Hun virker ikke trøtt altså og er en aktiv og fresk jente:)'' Der svarte du deg selv. Hun er frisk og opplagt, ergo får hun tilstrekkelig med søvn. Min tiåring legger seg kl 21 på hverdager, og sovner etter en halvtimes tid med lesing. I helgene får han være oppe en god del senere, litt avhengig av når vi trenger å stå opp dagen etter (hvis vi feks skal noe spesielt). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.