Gå til innhold

Konfirmasjonsgave!!

Gjest trenger hjelp til konfgave

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte rygg/tursekk til vår nevø. Tror det var en grei ting. Bortsett fra den sekken fikk han kun en gave som ikke var penger, noe jeg syntes var drepende kjedelig. Han satt da i lange tider og åpnet konvolutter mens resten av selskapet satt og så på, og leste opp kort. Som 15 åring hadde han fremdeles ikke klart å lære seg å snakke rent, og leste opp "Sjære xxxx, gratulerer så mye med konfirmasjonsdagen....etc etc Samme greiene på alle kort og kun penger. Har hørt av andre at feks et fint belte, lommebok e.l også er bra gaver.

''Som 15 åring hadde han fremdeles ikke klart å lære seg å snakke rent, og leste opp "Sjære xxxx, gratulerer så mye med konfirmasjonsdagen....'' Du er ironisk nå? Om ikke venter du forgjeves på at gutten skal "snakke reint" i såfall hehe. Mulig han endrer sjargong som voksen, men "sjære" blant kidsa er "reint" i dag :)

Fortsetter under...

''Som 15 åring hadde han fremdeles ikke klart å lære seg å snakke rent, og leste opp "Sjære xxxx, gratulerer så mye med konfirmasjonsdagen....'' Du er ironisk nå? Om ikke venter du forgjeves på at gutten skal "snakke reint" i såfall hehe. Mulig han endrer sjargong som voksen, men "sjære" blant kidsa er "reint" i dag :)

Grøss.

Jeg retter på mine når de en gang innimellom sier feil. Synes det er forferdelig å høre "æ ska på schino"

Jr fikk kniv, interrail-sekk (som giver kalte 60-litersekken;-), en litografi, et tøft armbånd og en kortholder i tillegg til penger. Alt dette var fine gaver til en konfirmant syns jeg.

Jeg merker at etiketten fra den gang jeg var konfirmant har endret seg. Da jeg var konfirmant var det vanlig å gi både gullklokke, sølvtøy og gullsmykker/ ringer, men det har min og mannens slekt helt sluttet med. Til konfirmasjonen gir man noe som tas i bruk her & nå, mens man i bryllupp gir ting som skal vare livet ut.

Gjest Elextra

''Hvor ofte dekker egentlig "vår generasjon" (antar vi er omtrent samme) til kaffebord?

''

Ja, jeg kan komme på fem anledninger bare siden september. 1. Barnedåp, (lite selskap) 2. Julaften + 1 dag 3. Nyttårsaften 4. Rund bursdag og sist men ikke minst 5. Forlovelse.

Ok, men da antar jeg det har vært flere spesielle anledninger dette halvåret enn det pleier å være :)

Grøss.

Jeg retter på mine når de en gang innimellom sier feil. Synes det er forferdelig å høre "æ ska på schino"

Det skjærer i ørene mine også, men likevel maser jeg ikke om dette til jr - annet enn på fleip innimellom. Språk er dynamisk slik jeg ser det, og hver generasjon har sin sjargong, og det er naturlig.

Jeg må si jeg reagerer mer når voksne gjør ungdomssjargongen til sin og sier "serr" (istedefor "særlig") eller "kleint" som ble det nye ordet for klamt etter Trekant-serien på NRK. :)

Det skjærer i ørene mine også, men likevel maser jeg ikke om dette til jr - annet enn på fleip innimellom. Språk er dynamisk slik jeg ser det, og hver generasjon har sin sjargong, og det er naturlig.

Jeg må si jeg reagerer mer når voksne gjør ungdomssjargongen til sin og sier "serr" (istedefor "særlig") eller "kleint" som ble det nye ordet for klamt etter Trekant-serien på NRK. :)

''...eller "kleint" som ble det nye ordet for klamt etter Trekant-serien på NRK. :)''

Nuvel. Jeg er nesten tretti og det ordet har vært i bruk blant tenåringer i hvert fall siden jeg var 14 :)

Annonse

''Finnes det 15-åringer som samler på sølvtøy???''

Ut fra flere tråder/innlegg på dol opp igjennom årene er det ihvertfall en del småbarn som "samler" på sølvtøy, ved at foreldre/besteforeldre gir én ny teskje i året osv. Så kanskje mange fortsetter denne tvangspålagte sølvtøysamlingen selv om barnet er 15 år og konfirmant?

I min tid var det vanlig å gi sølvtøy, og jeg har 18 teskjeer, en kakespade, liten og stor kompottskje i et mønster jeg ikke liker (Rådhus med vifte) - for det syns mamma og tantene mine var fint ;-)

Gjest Elextra

"Serr"!? det har jeg ikke fått med meg. Men "kleint" har jo vært innarbeidet i fjortis-/ungdomsspråket et par år.

"Serr"!? det har jeg ikke fått med meg. Men "kleint" har jo vært innarbeidet i fjortis-/ungdomsspråket et par år.

Kleint var nytt for meg med Trekant, jeg har ikke hørt jr og gjengen bruke det. Men vi har serr'et et års tid nå... ;-) Dine er kanskje for små ennå?

''...eller "kleint" som ble det nye ordet for klamt etter Trekant-serien på NRK. :)''

Nuvel. Jeg er nesten tretti og det ordet har vært i bruk blant tenåringer i hvert fall siden jeg var 14 :)

Jøss. Skjønner at jeg har befunnet meg helt på sidelinjen her...

*Lurer på hvilke andre trender som har gått meg og 'mine' hus forbi?*

Til nevøer & nieser eller fadderbarn gir vi noe til bunaden eller belte med sølvspenne. Noen har vi samlet stålbestikk til fra de var små, og de har faktisk ØNSKET å få tilhørende ostehøvel, sleiv øse og lignende, da får de det. vi gir ca 1500 til disse. Naboer/bekjente får en hundrings. Eller noen ganger et smykke, om vi kjenner dem godt.

Her hos oss må ungdommen flytte etter 10.klasse om de skal på videregående, og de jeg kjenner blir glade også for samleting/iserviser osv. -men da i noe de samler på

''Jeg må si jeg reagerer mer når voksne gjør ungdomssjargongen til sin og sier "serr" (istedefor "særlig") eller "kleint" som ble det nye ordet for klamt etter Trekant-serien på NRK. :)''

"Serr" er en forkortelse av "seriøst". Kleint har vært i bruk i hvert fall de fem siste årene her i traktene. Dvs at da oppdaget jeg det, og jeg er ganske treg på slike ting så da har det nok vært i bruk lenger...

Annonse

''Jeg må si jeg reagerer mer når voksne gjør ungdomssjargongen til sin og sier "serr" (istedefor "særlig") eller "kleint" som ble det nye ordet for klamt etter Trekant-serien på NRK. :)''

"Serr" er en forkortelse av "seriøst". Kleint har vært i bruk i hvert fall de fem siste årene her i traktene. Dvs at da oppdaget jeg det, og jeg er ganske treg på slike ting så da har det nok vært i bruk lenger...

Jr og gjengen bruker serr både istedefor særlig men også seriøst som du sier ja.

I min tid var det vanlig å gi sølvtøy, og jeg har 18 teskjeer, en kakespade, liten og stor kompottskje i et mønster jeg ikke liker (Rådhus med vifte) - for det syns mamma og tantene mine var fint ;-)

Det er vel en grunn til at Rådhus med vifte er det sølvtøymerket som oftest finnes på bruktmarkedene ;-)

De teskjeene som jeg har fått av mine tanter og bestemødre opp gjennomårene er i bruk. Ikke ofte, men innimellom til ekstra anledninger. Det er flott med ett nydelig dekket kaffebord med skinnende nypusset sølvtøy. Syns jeg!! Og ja, jeg kjenner flere unge jenter som samler på sølvtøy.

Jeg har overhodet ingenting imot sølvtøy generelt, men synes ikke det er en "topp" gave til barn og konfirmanter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...