Spenol(1) Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Er det sånn at de får all tipsen de får, eller går det til en felleskasse? Og gir dere alltid tips? Gir dere tips selv om servicen har vært dårlig? 0 Siter
morsan Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Det er ganske mange år siden jeg jobbet som servitør (ekstrajobb), men der fikk vi beholde tipsen selv. Under spesielle dager/begivenheter bestemte vi oss for at all tips skulle gå i en felles kasse og fordeles mellom dem som jobbet den kvelden. 0 Siter
Gjest chikka Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Jeg gir ikke tips om servicen er dårlig. Det andre vet jeg ikke svaret på, lenge siden jeg hadde en deltidsjobb hvor jeg "langet" øl i helgen. Men vi beholdt tipsen selv det ene stedet og det andre stedet delte vi, så mulig det er ulikt fra sted til sted den dag i dag. 0 Siter
Gjest Hva med kokken? Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Jeg gir tips om jeg opplever at servicen og maten er bra. Så HÅPER jeg tipsen går til deling på de som var på jobb denne kvelden, ikke kun servitøren. 0 Siter
Gjest antitips Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Jeg kjenner mange som jobber i en kjent restauratkjede i Norge. De er selvfølgelig veldig glade i tips,og blir småsure når de får lite. Dette er en godt betalt ekstrajobb ved siden av studiene. Og hva går tipspengene til? Jo, stort sett fylla etter de er ferdig på jobb! Jeg gidder da ikke sponse andres fyllekalas, så når får de ikke mye tips fra meg i den aktuelle restaurantbransjen! Jeg tjener forøvring mindre enn dem. 0 Siter
nick Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Jeg gir tips om jeg opplever at servicen og maten er bra. Så HÅPER jeg tipsen går til deling på de som var på jobb denne kvelden, ikke kun servitøren. På Teaterkafeen? gikk kokkene til sak for å få sin del av tipsen. De vant. 0 Siter
morsan Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Jeg kjenner mange som jobber i en kjent restauratkjede i Norge. De er selvfølgelig veldig glade i tips,og blir småsure når de får lite. Dette er en godt betalt ekstrajobb ved siden av studiene. Og hva går tipspengene til? Jo, stort sett fylla etter de er ferdig på jobb! Jeg gidder da ikke sponse andres fyllekalas, så når får de ikke mye tips fra meg i den aktuelle restaurantbransjen! Jeg tjener forøvring mindre enn dem. ''Jeg gidder da ikke sponse andres fyllekalas'' Følger du også med på hva folk bruker sin faste lønn til før du kjøper en vare eller en tjeneste? ;-) 0 Siter
Gjest antitips Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 ''Jeg gidder da ikke sponse andres fyllekalas'' Følger du også med på hva folk bruker sin faste lønn til før du kjøper en vare eller en tjeneste? ;-) Nei, og det er meg revnenede likegyldig hva de bruker den lønna på. 0 Siter
Mrs D Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Jeg kjenner mange som jobber i en kjent restauratkjede i Norge. De er selvfølgelig veldig glade i tips,og blir småsure når de får lite. Dette er en godt betalt ekstrajobb ved siden av studiene. Og hva går tipspengene til? Jo, stort sett fylla etter de er ferdig på jobb! Jeg gidder da ikke sponse andres fyllekalas, så når får de ikke mye tips fra meg i den aktuelle restaurantbransjen! Jeg tjener forøvring mindre enn dem. ''Og hva går tipspengene til? Jo, stort sett fylla etter de er ferdig på jobb!'' Det må da være revnende likegyldig hva de bruker tips til, og det var da veldig bastant påstått. Jeg gir tips på restaurant om jeg har kost meg, og driter en lang dag i hva servitøren måtte finne på å bruke pengene på. Jeg er nå mer imot å gi penger til røykere, jeg. Syns de kan få avkorta lønn. Syns forresten at kokken fortjener tips like mye som servitøren og syns godt de kunne dele litt. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 ''Og gir dere alltid tips? Gir dere tips selv om servicen har vært dårlig?'' Nei, selvfølgelig tipser jeg ikke hvis servicen er dårlig - hva er poenget med det? I land hvor servitørene har liten eller ingen fast lønn og er avhengige av tipsen blir det kanskje annerledes, men her til lands har de timelønn i tillegg. Men ved god service tipser jeg ganske raust. 0 Siter
Mrs D Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Nei, og det er meg revnenede likegyldig hva de bruker den lønna på. Tips er da en del av lønna? 0 Siter
Angustia Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Jeg kjenner mange som jobber i en kjent restauratkjede i Norge. De er selvfølgelig veldig glade i tips,og blir småsure når de får lite. Dette er en godt betalt ekstrajobb ved siden av studiene. Og hva går tipspengene til? Jo, stort sett fylla etter de er ferdig på jobb! Jeg gidder da ikke sponse andres fyllekalas, så når får de ikke mye tips fra meg i den aktuelle restaurantbransjen! Jeg tjener forøvring mindre enn dem. ''Dette er en godt betalt ekstrajobb ved siden av studiene. Og hva går tipspengene til? Jo, stort sett fylla etter de er ferdig på jobb! Jeg gidder da ikke sponse andres fyllekalas, så når får de ikke mye tips fra meg i den aktuelle restaurantbransjen! '' Nå er du veldig kategorisk. Mange har fagbrev innen yrket, og uansett fortjener de ikke å satt i bås. Og nei, jeg gir heller ikke tips om servicen er elendig, verken om det går til personen eller felleskassa på spisestedet. 0 Siter
Mrs D Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 På Teaterkafeen? gikk kokkene til sak for å få sin del av tipsen. De vant. Det syns jeg høres rimelig ut. 0 Siter
Gjest antitips Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 ''Dette er en godt betalt ekstrajobb ved siden av studiene. Og hva går tipspengene til? Jo, stort sett fylla etter de er ferdig på jobb! Jeg gidder da ikke sponse andres fyllekalas, så når får de ikke mye tips fra meg i den aktuelle restaurantbransjen! '' Nå er du veldig kategorisk. Mange har fagbrev innen yrket, og uansett fortjener de ikke å satt i bås. Og nei, jeg gir heller ikke tips om servicen er elendig, verken om det går til personen eller felleskassa på spisestedet. Jeg snakker om en spesiell kjede, og de som jobber der er studenter med denne jobben, og det er en av de best betalte ekstajobbene du kan ha. Jeg blir til slutt litt oppgitt når de klager over lite tips på dagens vakt, mens jeg har mye mindre inntekt uten mulighet til tips ved siden av. 0 Siter
morsan Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Nei, og det er meg revnenede likegyldig hva de bruker den lønna på. Da burde du finne andre argumenter for hvorfor du ikke gir tips enn hva du antar at de bruker tipspengene på :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Jeg tipser stort sett og særlig her hvor jeg bor fordi jeg får ofte god service. Det er en rundgang, flink til å tipse, enda bedre service. Noen ganger er jeg blakk og da blir det ikke tips og andre ganger vil ikke servitøren ha tips fordi han synes han har fått nok tips i det siste. 0 Siter
Gjest antitips Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Da burde du finne andre argumenter for hvorfor du ikke gir tips enn hva du antar at de bruker tipspengene på :-) Jeg VET hva de bruker tipspengene på. 0 Siter
morsan Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Jeg VET hva de bruker tipspengene på. Pot-ei-toe - pot-ah-toe. Det var ikke poenget. 0 Siter
Sør Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Pot-ei-toe - pot-ah-toe. Det var ikke poenget. Kartoffel! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
nick Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Tips er da en del av lønna? Ikke i Norge. Vi avskaffet tipsingen for mange år siden. Det er ikke et argument for å tipse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.