Gå til innhold

hvis det blir forbud mot søskenbarnekteskap

Anbefalte innlegg

Enig, for vanligvis vil den friske "vinne" hvis man har en "syk" og en "frisk".

Man får vel akkurat samme problemstilling i veldig små samfunn, selv om de som gifter seg ikke er søskenbarn.

Med vennlig hilsen

I innvandrermiljøene i Oslo er det enkelte slekter som er hardt rammet av slike sykdommer, og så finnes det mange andre der det foreløpig ikke er noe problem.

Det er vanskelig å nå fram med informasjon når det ofte går tilsynelatende bra, det blir som med tobakk og alkohol i svangerskapet - det finnes eksempler på at det får konsekvenser, men alle vet også om mange tilfeller der alt har gått helt fint.

Camilla Stoltenberg har tatt doktorgraden på temaet, så jeg tillegger hennes mening om saken stor vekt.

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• Dorthe

7

• morsan

2

• Holmes

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

En ting er de helsemessige følgene av at søskenbarn gifter seg, en annen ting som jeg tenker at kanskje er minst like viktig, er at en slik lovgivning vil gjøre noe positivt med statistikken for antall tvangsekteskap og også arrangerte ekteskap. Jeg tror en slik lov kan være viktig for kvinners selvbestemmelsesrett i forhold til hvem de skal gifte seg med. Men jeg er fortsatt skeptisk til hvordan en slik lovgivning vil fungere i praksis, og jeg er også overbevist på at dette ikke er den eneste veien å gå, men at det må en større holdnings- og opplysningskampanje på banen uansett.

Jo, Dorthe, jeg er enig i hensikten og nødvendigheten, men en dårlig formulert lov i Norge forhindrer jo ikke folk å gifte seg i Pakistan, og (vesentlig) heller ikke i å få barn.

Ev. kunne man forsøkt å lage en lov mot sex mellom søskenbarn (slik mann har for incest), men selv det vil jo ramme søskenpar-samboere som har bodd sammen lenge.

Hvorfor er det ikke forbud mot å drikke/røke under svangerskapet?

Med vennlig hilsen

Den loven behøvde ikke ha tilbakevirkende kraft da. Men det er jo mange land der den loven er gjeldende. Den gjelder i flere stater i USA, den gjelder i Thailand og sikkert flere andre land også. Den katolske kirke er imot søskenekteskap og jeg ser når jeg googler at mange unge pakistanere inne på desi.no også er imot slike ekteskap. Så da blir det merkelig at vi skal være for. Dvs vi er jo imot, men vil ikke forby det med lov. I England er 20% av britisk-pakistanske barn født med misdannelser og psysisk funksjonshemming og britiske forskere er fortvilet. Det er mange, det er ikke snakk om en liten prosentandel. Det verste er at de ikke annerkjenner ungene sjøl, de ser ned på dem og behandler dem ofte dårlig og gifter dem bort når de kommer i gifteferdig alder. Jeg trodde ikke det var lov engang, jeg synes det er utnyttelse når man gifter bort et psykisk utviklingshemmet ungdom mot en oppholdstillatelse,

Ingen er uenig i at det er det bør forhindres, men som det blir påpekt i artikkelen under - det er ikke forbudt med alkohol når man er gravid. Der gjør man det med informasjon. For røyk også.

''Eksperter mot Støres søskenbarnforbud

Camilla Stoltenberg, lege og assisterende direktør ved Folkehelseinstituttet, har tidligere advart innvandrere mot å få barn med nære slektninger. Men hun tror ikke et forbud er riktig framgangsmåte og påpeker at alkohol under svangerskap ikke er forbudt, selv om det kan gi barnet skader.

- Et forbud kan virke stigmatiserende for dem som allerede er gift med et søskenbarn. Det kan også bety at folk i møte med helsevesenet vil la være å fortelle at de er slektninger, og det er uhensiktsmessig for å vurdere medisinsk risiko, sier hun.

Forsker og antropolog Torunn Arntsen Sajjad, som har gjort mange studier blant pakistanske familier med funksjonshemmede barn, tror et forbud bare vil forverre situasjonen og vil heller ha holdningskampanjer.

- Dette er ikke veien å gå, verken for å få bukt med tvangsekteskap eller den medisinske risikoen, sier hun til Dagsavisen.''

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10029549

Med vennlig hilsen

Jeg har lest det allerede. Men det er ikke 1/5 av alle barn med foreldre som røyker og drikker som får slike alvorlige skader. Hvor mange voksne er det med FAS i Norge, jeg er fra en generasjon hvor de fleste damer både røkte og drakk litt da de var gravide og det samme gjorde mødrene våre. Nå har jeg ikke sett noen prosent av unger av røkende foreldre som blir psykisk funksjonshemmet, men jeg tviler på at det er 20 %

En ting er de helsemessige følgene av at søskenbarn gifter seg, en annen ting som jeg tenker at kanskje er minst like viktig, er at en slik lovgivning vil gjøre noe positivt med statistikken for antall tvangsekteskap og også arrangerte ekteskap. Jeg tror en slik lov kan være viktig for kvinners selvbestemmelsesrett i forhold til hvem de skal gifte seg med. Men jeg er fortsatt skeptisk til hvordan en slik lovgivning vil fungere i praksis, og jeg er også overbevist på at dette ikke er den eneste veien å gå, men at det må en større holdnings- og opplysningskampanje på banen uansett.

Men har de ikke drevet med slik opplysning lenge? Jeg har da vært på offentlige kontorer hvor det står hvor man kan henvende seg hvis foreldrene vil at ungene skal gifte seg med noen de ikke ønsker og jeg ser ikke at det har nådd så mange. Dvs jeg tror det når mange unge, men at det er vanskelig å stå imot det foreldrene bestemmer, de har en mye større respekt for foreldrene enn det vi er vant til.

Men man skal jo ikke lenger tilbake her heller at slike ting skjedde på småsteder. Litt slektsforskning og jeg ser at hele mora mi sin familie har giftet seg på samme øya, en liten øy i Nord Norge, hvor stort sett alle var i slekt.

Annonse

Så skal vi bruke "din metode" her også? Altså, ingen lov her heller?

''Så skal vi bruke "din metode" her også? Altså, ingen lov her heller?''

Nei, dette er en for alvorlig sak med uskyldige ofre som resultat. Stripping derimot er en helt ufarlig aktivitet uten noe offer, som det er ingen grunn til å hverken forby eller stoppe på andre måter.

Ikke bare stripping, han blander seg inn i, og er tilhenger av eksisterende forbud mot at voksne samtykkende mennesker som IKKE er i slekt skal ha sex også.

Etterpå kommer han å snøvler om at det er andre som er slik som han selv. Latterlig

Ja, mannen er en studie i idioti.

''Så skal vi bruke "din metode" her også? Altså, ingen lov her heller?''

Nei, dette er en for alvorlig sak med uskyldige ofre som resultat. Stripping derimot er en helt ufarlig aktivitet uten noe offer, som det er ingen grunn til å hverken forby eller stoppe på andre måter.

Jaja, dobbelmoral har gode vilkår hos deg, altså.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...