Gå til innhold

Mer egoisme i fremtiden?

Anbefalte innlegg

Gjest en tankevekker

Jeg leste i går om en psykolog som trodde at menneksene i fremtiden ville bli enda mer egoistiske. Grunnen var at barn i dag overstimuleres med spill og TV. Dette gjorde at de ikke lenger hadde kontakt med sine følelser. Når man ikke har kontakt med sine følelser så vil en også miste evnen til empati. Hva tror dere om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360324-mer-egoisme-i-fremtiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Historien er full av slike spekulasjoner og teorier.. Resultatet?

.

Trådstarter:

''Jeg leste i går om en psykolog som trodde at menneksene i fremtiden ville bli enda mer egoistiske. Grunnen var at barn i dag overstimuleres med spill og TV. Dette gjorde at de ikke lenger hadde kontakt med sine følelser. Når man ikke har kontakt med sine følelser så vil en også miste evnen til empati. Hva tror dere om dette?''

NHD:

''Historien er full av slike spekulasjoner og teorier.. Resultatet?''

Resultatet vil vi se i framtiden...

.

Trådstarter:

''Jeg leste i går om en psykolog som trodde at menneksene i fremtiden ville bli enda mer egoistiske. Grunnen var at barn i dag overstimuleres med spill og TV. Dette gjorde at de ikke lenger hadde kontakt med sine følelser. Når man ikke har kontakt med sine følelser så vil en også miste evnen til empati. Hva tror dere om dette?''

NHD:

Resultatet vil vi se i framtiden...

NHD:

Bananflue:

''Resultatet vil vi se i framtiden...''

"Historien" er vel nøkkelordet her. Dvs. at gjennom hele historien vår har mennesker ment at vi blir mer og mer egoistiske.

Men er det sant? Fikk de rett de som for 100 år siden mente at vi ville være mer egoistiske i dag?

Og de som på 1500-tallet mente at folk ville være mer egoistiske i på 1600-tallet.. Ble det slik?

NHD:

Bananflue:

''Resultatet vil vi se i framtiden...''

"Historien" er vel nøkkelordet her. Dvs. at gjennom hele historien vår har mennesker ment at vi blir mer og mer egoistiske.

Men er det sant? Fikk de rett de som for 100 år siden mente at vi ville være mer egoistiske i dag?

Og de som på 1500-tallet mente at folk ville være mer egoistiske i på 1600-tallet.. Ble det slik?

Er det ikke heller motsatt?

Annonse

Jeg tror ikke resultatet blir så ille som spådommene. Dette ble vel sagt i forhold til mye Tv-titting også, mener jeg å huske. Er vi blitt mindre empatiske pga TV?

''Er vi blitt mindre empatiske pga TV?''

Noen blir det, elendighet blir hverdagskost. En blir vant til det, det er ikke bra...

Er det ikke heller motsatt?

''Er det ikke heller motsatt?''

At vi er mindre egoistiske nå? Jo, jeg tror at vår evne til empati blir utviklet når vi lærer mer om andre mennesker.

Utdanning selvsagt, men også globalisering, TV, radio og internett bidrar til å gi oss mer menneskekunnskap.

''Er vi blitt mindre empatiske pga TV?''

Noen blir det, elendighet blir hverdagskost. En blir vant til det, det er ikke bra...

''Noen blir det, elendighet blir hverdagskost. En blir vant til det, det er ikke bra...''

Trenger man å bli mindre empatisk av å se elendighet? Det har sikkert med mengder å gjøre. I tillegg er det jo viktig at ikke barn får sitte å se på altfor mye elendighet. Viktig med grenser her som med TV-spill. Innhold på det barn får av "input" tror jeg er veldig viktig. Der har foreldre et stort ansvar.

''Noen blir det, elendighet blir hverdagskost. En blir vant til det, det er ikke bra...''

Trenger man å bli mindre empatisk av å se elendighet? Det har sikkert med mengder å gjøre. I tillegg er det jo viktig at ikke barn får sitte å se på altfor mye elendighet. Viktig med grenser her som med TV-spill. Innhold på det barn får av "input" tror jeg er veldig viktig. Der har foreldre et stort ansvar.

Husker til og med når jeg var barn, veldig frekke og uempatiske gutter. De var opptatt av elendighet, det skremte meg veldig. De såg mye på filmer, ikke spill og data. Virker som noen av dem forble uempatiske.

Husker til og med når jeg var barn, veldig frekke og uempatiske gutter. De var opptatt av elendighet, det skremte meg veldig. De såg mye på filmer, ikke spill og data. Virker som noen av dem forble uempatiske.

Jeg tror det har mye å si at det er voksne der sammen med barna og ungdommene. Det er viktig å diskutere ting som de ser på filmer slik at de får et litt "videre perspektiv" på saker og ting.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...