Gå til innhold

Tips til når man skal stå opp tidlig?

Anbefalte innlegg

Hjelp, skal til nabolandet for en familiebegivenhet neste uke, og har bestilt en flybillet tidlig om morgenen. Jeg må faktisk stå opp klokka 4 på natta/morgenen, noe jeg aldri ellers pleier å gjøre. Pleier tidligst å stå opp klokken 8.00.

Og siden jeg faktisk skal møte mennesker den dagen har jeg ikke lyst til å se utrolig trett ut, og sitte å gjespe i kirka. Og jeg er virkelig ikke en person som fungerer optimalt dersom jeg får under åtte timer søvn. Jeg kan jo stå opp sinnsykt tidlig dagen før, og deretter legge meg tidlig på kvelden, men er redd for at jeg blir overtrett og ikke får sove igjen på natta. Da er det i alle fall krise.

Jeg pleier også å bruke lang tid på å sovne, er jeg stresset blir det også ofte søvnløse netter.

Tips?

Fortsetter under...

Gjest Elextra

For en som med ujevne mellomrom er nødt til å stå opp ekstremt tidlig, har et dårlig sovehjerte, og dertil har små barn som stadig vekker på de minst gunstige tidspunkter, høres dette ut som krisemaksimering :-).

Beklager, har ingen tips...

Gjest så enig :o)

For en som med ujevne mellomrom er nødt til å stå opp ekstremt tidlig, har et dårlig sovehjerte, og dertil har små barn som stadig vekker på de minst gunstige tidspunkter, høres dette ut som krisemaksimering :-).

Helt enig. EN natt uten søvn merker man ikke engang :o)

Legg deg til vanlig tid, stå opp tidlig den dagen du må, og legg deg tidlig på kvelden igjen.

Det er da ikke problem å klare seg den ene dagen med lite søvn natta før. Dessuten kan du sove på flyet om du føler for det.

[quote name=så enig :o)' timestamp='1297202638' post='4526989]

Helt enig. EN natt uten søvn merker man ikke engang :o)

Hmmm...da tror jeg at jeg må få meg noen barn snart. Holder på å dø uten en natts søvn jeg. Så visst det kan hjelpe...

Min virkelighet er bare en annen :) Burde vel ikke ta sånn på vei, ville bare høre i tilfelle noen hadde noen "vidundertips".

Har du Android eller iPhone? Forsåvidt Windows mobile har slikt og... Jeg har funnet en app som stort sett får meg ut av senga - og jeg er BBB-menneske! Alarm clock extreme. En vekkerklokke med HØY lyd - du må løse et regnestykke for å få telefonen til å holde kjeft om du ikke blir for sint og kaster den i veggen i stedet hehe. Man kan sette vanskelighetsgrad på regnestykkene fra easy til hardest. Jeg setter de selv på hard.

Ellers er mitt eneste råd at du prøver å få tatt igjen litt søvn på flyet om det lar seg gjøre, evt. på annen kollektiv transport du skal reise med. En "nap" kan fakisk gjøre stor forskjell :-) Evt booke om flybilletten til litt seinere om muligheten er til stede.

Personlig pleier jeg ofte å bli så gira når jeg må avsted slik, så det blir gjerne bare noen få timer søvn. Oppgiringen gjør imidlertid at jeg får gjennomført det jeg skal med større letthet enn antatt. Skikkelig heftig kaffe er jo bra om man liker kaffe. I alle fall synes jeg en dobbel Narvesen-espresso kvikker opp. Ikke det sterkeste man får, men det holder bra.

Ellers har jeg nok ikke så mange tips jeg heller.

Annonse

Legg deg til vanlig tid, stå opp tidlig den dagen du må, og legg deg tidlig på kvelden igjen.

Det er da ikke problem å klare seg den ene dagen med lite søvn natta før. Dessuten kan du sove på flyet om du føler for det.

Joa, kan sove på flyet. Skal hjem med flyet samme dag bare, så kommer til å være kake til sist. I tillegg skal jeg ha et opplegg av en eller annen art, og vil jo gjerne være litt ovenpå, men det går sikkert greit.

Hvordan føler du deg vanligvis etter en sånn søvnløs natt? Fungerer du, eller faller du helt ut? Jeg sover ofte dårlig, men formiddagen etter ei sånn natt er aldri noe problem etter litt kaffe. Da kommer gjerne smellen utpå ettermiddagen/kvelden.

Det går an å tenke, når en legger seg, at "Nå har jeg seks timer som jeg kan bruke på å bare slappe av og drømme meg bort!", i stedet for "Nå har jeg bare seks timer til å sove på!"

Legg deg tidlig, ta gjerne et varmt bad eller en dusj og legg deg for å slappe av. Det går bra. :)

Har du Android eller iPhone? Forsåvidt Windows mobile har slikt og... Jeg har funnet en app som stort sett får meg ut av senga - og jeg er BBB-menneske! Alarm clock extreme. En vekkerklokke med HØY lyd - du må løse et regnestykke for å få telefonen til å holde kjeft om du ikke blir for sint og kaster den i veggen i stedet hehe. Man kan sette vanskelighetsgrad på regnestykkene fra easy til hardest. Jeg setter de selv på hard.

Ellers er mitt eneste råd at du prøver å få tatt igjen litt søvn på flyet om det lar seg gjøre, evt. på annen kollektiv transport du skal reise med. En "nap" kan fakisk gjøre stor forskjell :-) Evt booke om flybilletten til litt seinere om muligheten er til stede.

Personlig pleier jeg ofte å bli så gira når jeg må avsted slik, så det blir gjerne bare noen få timer søvn. Oppgiringen gjør imidlertid at jeg får gjennomført det jeg skal med større letthet enn antatt. Skikkelig heftig kaffe er jo bra om man liker kaffe. I alle fall synes jeg en dobbel Narvesen-espresso kvikker opp. Ikke det sterkeste man får, men det holder bra.

Det var gode tips det...kaffe blir det nok den dagen.

Har ikke sånn vekkerklokke på min lite fancy mobiltelefon, men jeg tror alltid jeg skal klare å komme meg opp. Det værste er vel heller å faktisk gjennomføre dagen på en grei måte.;)

Hvordan føler du deg vanligvis etter en sånn søvnløs natt? Fungerer du, eller faller du helt ut? Jeg sover ofte dårlig, men formiddagen etter ei sånn natt er aldri noe problem etter litt kaffe. Da kommer gjerne smellen utpå ettermiddagen/kvelden.

Det går an å tenke, når en legger seg, at "Nå har jeg seks timer som jeg kan bruke på å bare slappe av og drømme meg bort!", i stedet for "Nå har jeg bare seks timer til å sove på!"

Legg deg tidlig, ta gjerne et varmt bad eller en dusj og legg deg for å slappe av. Det går bra. :)

Godt tips Siameser:) Den tankegangen skal jeg prøve..

Gjest Lat som ingenting

Legg deg som vanlig, stå opp klokka 4 og dra av gårde. Få deg en powernap på flyet hvis du klarer. Ta en kopp kaffe når anledningen byr seg, men først og framst: Lat som ingenting. Kjenn minst mulig etter på hvor trøtt du er. Overse alle gjesp og slitenhetsfølelser, det er HELT NORMALT og ikke noe som ødelegger dagen. Alle klarer én natt uten maksimal søvn, også du. Det som vil skape problemer for deg er at du tror dette er et problem. Det er det ikke.

Annonse

LOL

Jeg synes, som de andre, at du krisemaksimerer litt nå ;)

Om du legger deg klokka ti, så har du seks timer i senga. Det er faktisk ganske lenge, enten du sovner med en gang eller ikke. Legg deg klokka ni og les en bok, så sovner du når du er trøtt nok.

Du kan, som andre nevner, ta deg en lur på flyet.

Spis sunt og ikke stress, så går nok dagen helt fint :)

Husk at mennesker over hele Norge gjør dette flere ganger hver måned i forbindelse med jobb, inkludert å fly tilbake samme dag.

Gjest ompa til du dør

Jeg står opp 04:30 - 05:00 flere ganger i uka og det eneste tipset jeg kan komme med (som jeg aldri følger selv, men som jeg absolutt ser nødvendigheten av) er å legge seg tidligere. Hvis det er sånn at du får litt tid på hotellet før du skal på denne tilstelningen kan du ta deg en lur før der du går.

Gjest ompa til du dør

''Alarm clock extreme. En vekkerklokke med HØY lyd - du må løse et regnestykke for å få telefonen til å holde kjeft om du ikke blir for sint og kaster den i veggen i stedet hehe. Man kan sette vanskelighetsgrad på regnestykkene fra easy til hardest. Jeg setter de selv på hard. ''

Hahaha! Jeg hadde nok stått og trampet på den telefonen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...