Gå til innhold

Binyretretthet


Gjest Firebarnsmor med konstant stress

Anbefalte innlegg

Jeg vet hva mine symptomer skyldes og det har ikke noe med binyretretthet å gjøre. Ikke at jeg har målt. Jeg er en av mange som ble diagnostisert med en psykisk sykdom (angst) og det jeg led av var høyt stoffskifte. Det tok tre år å få den diagnosen. Den kan enkelt stilles ved en blodprøve. Den ble tatt tre år før diagnosen. Da viste den en Tsh på o,o2 og FT4 på 28. Jeg ble aldri informert om dette og fikk diagnosen da jeg ble lagt inn akutt på sykehus 3 år senere, med langt værre prøvesvar og et hav av symptomer.

Jeg er i dag, lav, etter jodbehandling og har møtt en haug uvitende endokrinologer, fastleger og indremedisinere på min vei. Jeg vet av egenerfaring at FT4 på 12 og FT4 på 18 betyr himmelvid forskjell i hvordan jeg føler meg, mens alle som har behandlet meg har hevdet at slik er det ikke. Jeg innbiller meg altså at jeg har symptomer. Tilbake til der jeg startet med andre ord. Det er ingen på min vei som har skillt seg ut som hverken spesielt kunnskapsrik på området eller lydhør for symptomer så lenge blodprøver er innenfor ref. verdier. Det er slik de arbeider, ref.verdier er fasit. De behandler som oftest etter Tsh, et signalhormon, og et tall som er helt ubrukelig når man ikke lenger har en fungerende kjertel. De ser i langt mindre grad på FT4 som forteller hvor mye jeg har av hormonet i blodet og evnt konvertering til FT3 som er av den største viktighet for at stoffskiftet skal være noe i nærheten av fungerende. Jeg tar ikke i om jeg sier at jeg har vært i kontakt med 25 ulike behandlere i forbindelse med dette og ikke en eneste en av dem har tenkt utenfor "boksen". Jeg får Levaxin og jeg burde være frisk.

Hei,

Dessverre er det jo ofte slik at man også må kjenne sykdommen sin best, og kunne snakke med dem. Det er så mange som sier så mye rart om lavt stoffskifte at det nok er en del leger som ikke lengre tar det seriøst. Og det rammer jo nettopp de med reelle problemer.

Jeg er helt enig, selvsagt, at det er stor forskjell på 12 og 18, og det vesentlige her (som du kan påpeke til legen) er at selv om både 12 og 18 sikkert er innenfor normalområdet for Fri-T4, så betyr det ikke at begge er like gode for et individ. Normalområdet sier hvor man vanligvis finner verdier. Det betyr ikke at alle verdiene innenfor normalområdet er like gode for alle pasientene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest holaa

Hei,

Dessverre er det jo ofte slik at man også må kjenne sykdommen sin best, og kunne snakke med dem. Det er så mange som sier så mye rart om lavt stoffskifte at det nok er en del leger som ikke lengre tar det seriøst. Og det rammer jo nettopp de med reelle problemer.

Jeg er helt enig, selvsagt, at det er stor forskjell på 12 og 18, og det vesentlige her (som du kan påpeke til legen) er at selv om både 12 og 18 sikkert er innenfor normalområdet for Fri-T4, så betyr det ikke at begge er like gode for et individ. Normalområdet sier hvor man vanligvis finner verdier. Det betyr ikke at alle verdiene innenfor normalområdet er like gode for alle pasientene.

Med vennlig hilsen

''Normalområdet sier hvor man vanligvis finner verdier. Det betyr ikke at alle verdiene innenfor normalområdet er like gode for alle pasientene''

Og da rykket vi tilbake til det jeg startet med å hevde i denne tråden.

Jeg doserer nå selv og fastlegen lar meg gjøre det etter 10 år med henholdsvis høyt og lavt som sykdom og over/underdosert med Levaxin. Han er litt mer lydhør enn for 10 år siden og sier at hans pasienter i dag nyter godt av alt han gjennom meg har erfart og lært om stoffskiftesykdommene og symptomer. Han har beklaget at han stillte feil diagnose og ikke tok meg som pasient på alvor med alle de fysiske symptomene som var tilstede og prøver som viste at noe var i gjære. Godt at noen nyter godt av. Jeg blir ikke frisk av dette med mindre det forskes mer på dette slik at kunnskapen økes, noe nytt tilkommer og nye behandlingsmetoder evnt kan dukke opp. Det som finnes er forsøkt og jeg vet at det forskes lite på disse sykdommene og mange andre. Så fremtiden ser vel ikke lysest ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...