Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og mine søvnproblemer. Jeg går på halv maskin og har lite energi hele tida for jeg sover ikke nok.

Sovne er ikke noe problem. Men jeg våkner igjen etter et par timer, og DA får jeg ikke sove mer. I går la vi oss 23tiden, jeg sluknet raskt. Men våknet 0115 (!) og ble liggende hele natta. Var på tur "bort" og drømte voldsomt i sekstiden, så ringer klokka sju. Og man må opp når hjernen er på det aller fjerneste. Og sånn ER jeg. Det er ikke bare en og annen gang men hver eneste dag.

Jeg sier "søvnvansker" hver gang jeg er hos legen. Men jeg får aldri noe egentlig hjelp fordi jeg er "en av de med så mange diffuse plager". Så det blir ikke skilt mellom disse diffuse plagene.

Søvnmangel gjør jo alt bare verre. :(

Jeg er utslitt. Noen råd?

Enda en gang..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360429-holde-p%C3%A5-s%C3%B8vnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest "Drømmedama"

Det du beskriver der er som om du beskriver meg. Ikke noe problem med å sovne, men våkner etter noen timer og får ikke sove igjen. Og så ligger man der å sjekker klokka hvert kvarter for å se hvor mye den er, og om jeg like godt kan stå opp nå. Og så, kvarter - tjue min før jeg skal opp sovner jeg og er selvfølgelig helt groggy klokka seks. Ellers så kan jeg sovne igjen, men da drømmer jeg så mye tull. Fantastiske røverhistorier som sliter meg helt ut. Er såpass "bevisst" at jeg skjønner at dette bare er tull, men allikevel såpass "borte" at jeg ikke kommer ut av det. Og sånn holder jeg på , natt etter natt, mnd etter mnd. Det er bare såååå slitsomt. Jeg har kapitulert, og har jeg en ekstra våken uke bak meg tar jeg en sovetablett på fredag og lørdag kveld, så jeg iallefall får tatt igjen litt søvn.

Jeg har flere ganger tenkt å ta meg en tur til legen selv, men er jo litt redd for ikke å bli tatt på alvor. Sånn som du sikkert opplever det. Ikke noe hjelp til deg akkurat det her, men felles skjebne er felles trøst, er det ikke slik det heter. Du har iallefall min fulle sympati for jeg vet akkurat hvordan du har det. Hadde noen spurt meg om hva som er mitt høyeste ønske ville jeg svart: "Jeg ønsker å få sove en hel natt, og våkne opp uthvilt, for det vet jeg ikke hvordan er lenger." Ellers håper jeg du får noen råd i denne tråden som jeg evt også kan teste ut.

Gjest Liza i London

Hvis du har badekar kan du jo forsøke et "medisinsk bad" ( antroposofisk med.) om kveldene.

For at det skal virke er det viktig at du følger det detaljert.

Og du må nok gjenta det noen kvelder for å få full uttelling.

Kjøp lavendel badeMELK ( ikke olje) og ha i vannet.

Badevannet skal være ca en grad over kroppstemperatur, dvs det føles *nesten* kjølig.

Ligg i badet i 20 min, varmt vann kan fylles på etterhvert som det avkjøles slik at det hele tiden holder ca 38 grader.

Ikke tørk deg etterpå, bare ta på morgenkåpe evt nattkjole - og så rett til sengs. ( neida, du vil slett ikke være så våt som du nå tror når du kryper under dynen)

Hvis du har badekar kan du jo forsøke et "medisinsk bad" ( antroposofisk med.) om kveldene.

For at det skal virke er det viktig at du følger det detaljert.

Og du må nok gjenta det noen kvelder for å få full uttelling.

Kjøp lavendel badeMELK ( ikke olje) og ha i vannet.

Badevannet skal være ca en grad over kroppstemperatur, dvs det føles *nesten* kjølig.

Ligg i badet i 20 min, varmt vann kan fylles på etterhvert som det avkjøles slik at det hele tiden holder ca 38 grader.

Ikke tørk deg etterpå, bare ta på morgenkåpe evt nattkjole - og så rett til sengs. ( neida, du vil slett ikke være så våt som du nå tror når du kryper under dynen)

Jeg har ikke badekar. :( Og lukten av lavendel får jeg fniddis av, brukte MYE av den olja under fødsel. Har i all evighet etterpå blitt forbundet med akkurat det. Og det ansporer ikke til en god natts søvn..

Men en lang varm dusj kan jeg få til!

Dessuten er det en god grunn til å mase seg til boblebadekar. *Noterer på lista*

:0)

Det du beskriver der er som om du beskriver meg. Ikke noe problem med å sovne, men våkner etter noen timer og får ikke sove igjen. Og så ligger man der å sjekker klokka hvert kvarter for å se hvor mye den er, og om jeg like godt kan stå opp nå. Og så, kvarter - tjue min før jeg skal opp sovner jeg og er selvfølgelig helt groggy klokka seks. Ellers så kan jeg sovne igjen, men da drømmer jeg så mye tull. Fantastiske røverhistorier som sliter meg helt ut. Er såpass "bevisst" at jeg skjønner at dette bare er tull, men allikevel såpass "borte" at jeg ikke kommer ut av det. Og sånn holder jeg på , natt etter natt, mnd etter mnd. Det er bare såååå slitsomt. Jeg har kapitulert, og har jeg en ekstra våken uke bak meg tar jeg en sovetablett på fredag og lørdag kveld, så jeg iallefall får tatt igjen litt søvn.

Jeg har flere ganger tenkt å ta meg en tur til legen selv, men er jo litt redd for ikke å bli tatt på alvor. Sånn som du sikkert opplever det. Ikke noe hjelp til deg akkurat det her, men felles skjebne er felles trøst, er det ikke slik det heter. Du har iallefall min fulle sympati for jeg vet akkurat hvordan du har det. Hadde noen spurt meg om hva som er mitt høyeste ønske ville jeg svart: "Jeg ønsker å få sove en hel natt, og våkne opp uthvilt, for det vet jeg ikke hvordan er lenger." Ellers håper jeg du får noen råd i denne tråden som jeg evt også kan teste ut.

Takk for innspill. Det hjelper å vite at man ikke er den "eneste gale" faktisk!

Gjest Elextra

Høres veldig kjent ut, omtrent slik har jeg det også i perioder. Har prøvd alle tenkelige tips, og i noen perioder er søvnen langt bedre, uten at jeg kan se det har noe med etterfølgelse av tipsene å gjøre. Det eneste som er helt sikkert er at det er verre i perioder med mer stress på jobb, og jeg kanskje ligger litt på etterskudd med store saker.

Har fått noen sovetabletter av legen. Disse bruker jeg sjelden (mest i forbindelse med jobbreiser), men veldig greit å vite at jeg har dem i bakhånd.

Har også periodevis brukt litt melatonin, som absolutt kan ha en viss effekt.

Annonse

Muligens et dumt forslag, men da får du bare se bort fra det. ;o)

Har du prøvd "telle sauer-prinsippet"? Ikke bokstavelig talt å telle sauer, men å ramse opp ting? Jeg gjør ofte det med hell. Det kan være f. eks. å ramse opp byer/land du har vært i, hvor mange du kjenner som heter Anita, eller Kjell, eller Pia.... Eller hvor mange du kjenner som har ett barn, to barn, tre barn osv.

Ofte sovner jeg før jeg er ferdig med å ramse opp.

.

Jeg har det litt som deg...men jeg har funnet ut et knep som fungerer ganske bra:

Tidligere når jeg våknet midt på natta...så ble jeg stresset og tenkte "Nå må du sove...eller så får du det trasig neste dag"

Nå når jeg våkner...så tenker "Nå kan jeg kjenne at jeg bare ligger her...jeg kjenner kroppen ligger her...jeg hører lyder i huset...jeg hører lyder utenifra...jeg trenger ikke sove...men ligger bare og hviler meg"

Dette blir en slags selvhypnose...som gjør at jeg ikke blir stresset når jeg ikke får sove...

På den måten glir jeg fort inn i søvnen igjen...

Denne metoden fungerer i hvert fall for meg...og kanskje den er verd å prøve for deg også?

Høres veldig kjent ut, omtrent slik har jeg det også i perioder. Har prøvd alle tenkelige tips, og i noen perioder er søvnen langt bedre, uten at jeg kan se det har noe med etterfølgelse av tipsene å gjøre. Det eneste som er helt sikkert er at det er verre i perioder med mer stress på jobb, og jeg kanskje ligger litt på etterskudd med store saker.

Har fått noen sovetabletter av legen. Disse bruker jeg sjelden (mest i forbindelse med jobbreiser), men veldig greit å vite at jeg har dem i bakhånd.

Har også periodevis brukt litt melatonin, som absolutt kan ha en viss effekt.

Melatonin har jeg tenkt på og lest om. Det er et alternativ å forsøke ja.

Muligens et dumt forslag, men da får du bare se bort fra det. ;o)

Har du prøvd "telle sauer-prinsippet"? Ikke bokstavelig talt å telle sauer, men å ramse opp ting? Jeg gjør ofte det med hell. Det kan være f. eks. å ramse opp byer/land du har vært i, hvor mange du kjenner som heter Anita, eller Kjell, eller Pia.... Eller hvor mange du kjenner som har ett barn, to barn, tre barn osv.

Ofte sovner jeg før jeg er ferdig med å ramse opp.

Hehe.. joda. Jeg har forsøkt. Men hodet mitt gjør som det vil. Og jeg har mye "støy" i hodet som forstyrrer, det er kanskje halve problemet antakelig..

Jeg har ikke badekar. :( Og lukten av lavendel får jeg fniddis av, brukte MYE av den olja under fødsel. Har i all evighet etterpå blitt forbundet med akkurat det. Og det ansporer ikke til en god natts søvn..

Men en lang varm dusj kan jeg få til!

Dessuten er det en god grunn til å mase seg til boblebadekar. *Noterer på lista*

:0)

Osteopati kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...