Gå til innhold

ok å si at en har googlet noen?

Anbefalte innlegg

Er det en ok måte å sjekke referansene til folk på? Det er mye en uansett ikke vet, men kommer det opp noe snålt/ugreit så er man klar over det.

Er det ok praksis å google en sjef annen autoritetsperson, eller en arbeidstaker? Er det ok å si at man har googlet dem også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360456-ok-%C3%A5-si-at-en-har-googlet-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er greit å si det til arbeidssøkere hvis det har kommet opp noe som angår ansettelsen.

Når det gjelder bekjente, kolleger, sjefer eller hvem man nå googler synes jeg det er best å holde kjeft om det dersom det ikke finnes en god grunn for søket. Jeg oppfatter slikt som snoking i andres saker.

Gjest Hulderen

Jeg hadde blitt overrasket om jeg ikke ble googlet før et jobbintervju. Såpass interesse bør de ha at de sjekker kandidatene. Selv googler jeg de jeg skal treffe i viktige møter, enten det er jobbintervju eller annet. Greit å vite alder, f.eks. Jeg har fortalt noen at jeg har gjort det, men bare når det ble en naturlig del av samtalen.

Ja, i noen sammenhenger. Gjorde det sist jeg var ute etter en musikkpedagog - dette rett og slett fordi en liste med navn, mail og tlf ikke sier noe.

Om noen googler mitt navn, velbekomme - jeg har ikke noe å skjule. Det er flere som har same navn som meg, bl.a. en forsker. Dermed er det forskerens skattelister som kommer opp først :P

Annonse

Hva negativt/positivt er sjefen ute etter når h*n googler?

Når jeg googler jobbsøkere er det for å danne meg inntrykk av om vedkommende er aktiv i relevante fagfora, diskusjonsgrupper og lignende. Det er ikke nødvendig å ha mange treff på google for å få jobb, selvsagt, men hvis jeg får inntrykk av at personen er brennende opptatt av fagfeltet sitt teller det selvsagt positivt i vurderingen.

Når jeg googler jobbsøkere er det for å danne meg inntrykk av om vedkommende er aktiv i relevante fagfora, diskusjonsgrupper og lignende. Det er ikke nødvendig å ha mange treff på google for å få jobb, selvsagt, men hvis jeg får inntrykk av at personen er brennende opptatt av fagfeltet sitt teller det selvsagt positivt i vurderingen.

Men personen kan være like aktiv som en annen person, men ikke på Google. Noen mennesker eksisterer rett og slett ikke på Google. Om en har et vanlig navn blir det også vanskelig å finne ut noe. Men jeg regner med at du tar dette i betraktning?

Men personen kan være like aktiv som en annen person, men ikke på Google. Noen mennesker eksisterer rett og slett ikke på Google. Om en har et vanlig navn blir det også vanskelig å finne ut noe. Men jeg regner med at du tar dette i betraktning?

Selvsagt. Googling er bare en liten del av det vi baserer inntrykket på :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...