Gå til innhold

En sak for helsetilsynet?

Anbefalte innlegg

Gjest Fy sssssssssssss

En venninne av meg har lenge mast på sin tidligere fastlege om å få tilsendt journalen så hun kan få den med seg til sin nye fastlege, fastlegen har bare ledd av henne og fjaset og vist null respekt. NÅ har hun endelig fått den, men hva står det i den?

Jo, en del alvorlige diagnoser... greit nok, B12 mangel burde hun vel fått vite om så hun fikk behandling for det? Enda verre diagnoser og, som hun googlet på nettet og fant ut kunne være dødelige! Men har legen informert henne om diagnosene? Nei! Og han sendte journalen til henne, uten noen som helst forklaring eller lignende... Forsvarlig? Neppe...

Hva skal hun gjøre nå? Gå rett til helsetilsynet og pasientombudet?

Be om å få snakke med denne legen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360498-en-sak-for-helsetilsynet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snodig sak

Jeg hadde iallefall ikke kontaktet legen og sagt at jeg vurderte å bringe han inn for helsetilsynet/andre instanser! Vet ikke hva denne legen er i stand til, og om det har noe for seg/er mulig i praksis, men han virker så useriøs at jeg fort kan se han for meg feks slette deler av journalen hvis han er advart på forhånd.

Uansett blir det kanskje mye ord mot ord om hun har fått vite det eller ikke, rent bortsett fra at legen ikke har ordinert noe behandling for diagnosene (feks skrevet ut resepter og henvisninger). Hvis han har gjort dette og pasienten ikke har fulgt opp selv, så er det jo lite en lege kan gjøre med det. (Hvilket det ikke høres ut som her)

hvorfor skjer dette??

Gjør følgende:

Skriv et formelt, saklig brev til legen. Ikke nevn mangel på respekt etc med et eneste ord. Skriv derimot at du (hun) er overrasket over at hun ikke har blitt informert om det som står i journalen. Be om en begrunnelse for hvorfor du ikke er informert om dette, samt at du forventer en snarlig tilbakemelding på om du virkelig har noen av disse diagnosene, evt hvilke konsekvenser dette vil få for deg. Spør også om behandling er nødvendig, og hvis ja - be om en begrunnelse om hvorfor denne ikke er startet. Understrek at du ønsker svaret skriftlig.

Nederst skriver du.

Med vennlig hilsen

NN

KOPI: Fylkeslegen (og ja, send en kopi av brevet dit).

PS: En sak har alltid to sider, og det er en kjent sak at i lege-pasient forholdet, oppstår det ofte misforståelser. Det er langt fra sikkert venninnen din har noen alvorlige sykdommer, selv om hun på google har funnet ut at de kan være dødelige. Det meste her i livet kan være dødelig :-)

Gjør følgende:

Skriv et formelt, saklig brev til legen. Ikke nevn mangel på respekt etc med et eneste ord. Skriv derimot at du (hun) er overrasket over at hun ikke har blitt informert om det som står i journalen. Be om en begrunnelse for hvorfor du ikke er informert om dette, samt at du forventer en snarlig tilbakemelding på om du virkelig har noen av disse diagnosene, evt hvilke konsekvenser dette vil få for deg. Spør også om behandling er nødvendig, og hvis ja - be om en begrunnelse om hvorfor denne ikke er startet. Understrek at du ønsker svaret skriftlig.

Nederst skriver du.

Med vennlig hilsen

NN

PS: En sak har alltid to sider, og det er en kjent sak at i lege-pasient forholdet, oppstår det ofte misforståelser. Det er langt fra sikkert venninnen din har noen alvorlige sykdommer, selv om hun på google har funnet ut at de kan være dødelige. Det meste her i livet kan være dødelig :-)

Enig!

Gjest trådstarter

Gjør følgende:

Nederst skriver du.

Med vennlig hilsen

NN

Hvordan formulerer jeg det med at jeg ønsker skriftlig svar?

Og hvor i brevet?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...