Gjest kreft er no dritt Skrevet 14. februar 2011 Skrevet 14. februar 2011 Hvis men f.eks. får vite at man har 6-12 mndr igjen å leve antar jeg jo da at behandling har sviktet, at kreften har kommet langt og at man har smerter. Men er det slik at de fleste lever "normalt" helt fram til de siste dagene, og først da havner på sykehus? Eller vil de fleste bli liggende lenge på sykehus? Man må vel ha smertelindring uansett, men blir man såpass bra at man kan leve "normalt"? 0 Siter
Gjest Modern77 Skrevet 14. februar 2011 Skrevet 14. februar 2011 Dette varierer vel fra person til person og sykdom til sykdom. Min far hadde spredning til leveren. Han fikk ikke cellegift eller noe pga det var kommet så langt, men han levde et halvt år etter dette... Mer og mer sengeliggende. Han spiste jo knapt, så man blir jo avkreftet bare av det... 0 Siter
MHC Skrevet 14. februar 2011 Skrevet 14. februar 2011 Kommer veldig an på kreftform og utvikling. Noen er sengeliggende lenge, noen klarer å holde seg oppe helt til de siste par ukene/ dagene. Så her går det dessverre ikke an å gi et skikkelig svar. Noen er sengeliggende en peride, for så å "friskne til" en periode, før det går nedover igjen. Hvis du er syk, eller noen i ditt nærmiljø kan du ta kontakt med kreftforeningen- der er det en telefontjeneste der du kan spørre om alt du lurer på. http://www.kreftforeningen.no/raad_og_veiledning/kreftlinjen Lykke til! 0 Siter
frosken Skrevet 14. februar 2011 Skrevet 14. februar 2011 Som de andre har sagt, så varierer dette sterkt. Jeg har sett flere være oppegående (men preget av sykdom) inntil den dagen de dør, mens andre har vært sengeliggende de siste ukene. Det varierer også sterkt hvor mye smerter folk har, men det er heldigvis økt fokus på smertelindring. Noen velger å dø hjemme, mens andre dør på sykehus, sykehjem eller palliative enheter. Jeg ble engang kjent med en kvinne en uke før hun døde. Hun rakk å få sagt mye og gjøre et stort inntrykk den siste uka. Hun levde virkelig til hun døde :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. februar 2011 Skrevet 14. februar 2011 De fleste får ikke lov til å ligge på sykehus før slutten hvis det ikke er noe spesielt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.