Gå til innhold

Iran forbyr pro-Egypt-demonstrasjon

Anbefalte innlegg

Vedr. diskusjonen om hvorvidt "revolusjonen" i Egypt er "islamisisk" eller ei:

''Iran forbyr pro-Egypt-demonstrasjon

Iranske myndigheter vil ikke gi tillatelse til en demonstasjon til støtte for oppstanden i Egypt som opposisjonen ønsket å arrangere mandag.

- Disse menneskene er fullt klar over at deres krav er ulovlig, og at de ikke vil få tillatelse til å arrangere uroligheter, sier Mehdi Alikhani-Sadr i innenriksdepartementet.

Mehdi Karroubi og Mir Hossein Mousavi, som begge var blant taperne i det omstridte presidentvalget i 2009, hadde søkt om tillatelse til markeringen mandag for å uttrykke støtte til oppstandene i Egypt og Tunisia.

Det iranske prestestyret ser på opprøret mot president Hosni Mubarak som en «islamsk oppvåkning» lik 1979-revolusjonen mot sjahen.

Opposisjonen derimot ser på opprøret som et sekulært opprør og sammenligner med protestene i Iran i 2009 som ble brutalt slått ned av regimet. De håper begivenhetene i Egypt kan være til inspirasjon for nye protester i Iran.''

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4028127.ece

Dette kan ende med at prestestyret faller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360583-iran-forbyr-pro-egypt-demonstrasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saksopplysning 1: Det var store og blodige ddemonstrasjoner mot regimet i Iran alt for et par år siden, fullstendig uavhengig av Egypt.

Saksopplysning 2 . Iranerne i Norge er blandt de best utdannede, mest sekulære og godt fungerende flykninger vi har, nettopp fordi de er reelle flykninger og ikke økonomiske snyltere og løgnere.

Arabere og persere er ikke sammenlignbare størrelser på noe område.

Saksopplysning 1: Det var store og blodige ddemonstrasjoner mot regimet i Iran alt for et par år siden, fullstendig uavhengig av Egypt.

Saksopplysning 2 . Iranerne i Norge er blandt de best utdannede, mest sekulære og godt fungerende flykninger vi har, nettopp fordi de er reelle flykninger og ikke økonomiske snyltere og løgnere.

Arabere og persere er ikke sammenlignbare størrelser på noe område.

''Saksopplysning 1: Det var store og blodige ddemonstrasjoner mot regimet i Iran alt for et par år siden, fullstendig uavhengig av Egypt.''

Ja? Og?

Poenget er at det du rallet om i den andre tråden åpenbart var feil.

''Saksopplysning 2 . Iranerne i Norge er blandt de best utdannede, mest sekulære og godt fungerende flykninger vi har, nettopp fordi de er reelle flykninger og ikke økonomiske snyltere og løgnere.

Arabere og persere er ikke sammenlignbare størrelser på noe område.''

:gjesp:

Den vanlige rallingen fra deg.

Gjest Nord og ned.

''Saksopplysning 1: Det var store og blodige ddemonstrasjoner mot regimet i Iran alt for et par år siden, fullstendig uavhengig av Egypt.''

Ja? Og?

Poenget er at det du rallet om i den andre tråden åpenbart var feil.

''Saksopplysning 2 . Iranerne i Norge er blandt de best utdannede, mest sekulære og godt fungerende flykninger vi har, nettopp fordi de er reelle flykninger og ikke økonomiske snyltere og løgnere.

Arabere og persere er ikke sammenlignbare størrelser på noe område.''

:gjesp:

Den vanlige rallingen fra deg.

Mer voksenopplæring: I Iran demonstreres det for å kaste vekk et religiøst styre.

I Egypt demonstreres det for å kaste vekk et sekulært styre, og erstatte det med ett eller annet vi ikke på det nåværende tidspunkt vet hva blir, bortsett fra ta religion garantert vil få en større plass enn i dag i politikken.

Konklusjon: Utgangspunktet og hensikten i de to land er diametrealt motsatt, noe selv hønsehjernen din _burde _ ha fått med seg, liksom det latterlige faktum at du prøver gjøre det til en nyhet at landet har en aktiv opposisjon.

Mer voksenopplæring: I Iran demonstreres det for å kaste vekk et religiøst styre.

I Egypt demonstreres det for å kaste vekk et sekulært styre, og erstatte det med ett eller annet vi ikke på det nåværende tidspunkt vet hva blir, bortsett fra ta religion garantert vil få en større plass enn i dag i politikken.

Konklusjon: Utgangspunktet og hensikten i de to land er diametrealt motsatt, noe selv hønsehjernen din _burde _ ha fått med seg, liksom det latterlige faktum at du prøver gjøre det til en nyhet at landet har en aktiv opposisjon.

I begge landene demonstrerer de for å innføre demokrati.

Sånn til orientering.

Gjest Nord og ned.

I begge landene demonstrerer de for å innføre demokrati.

Sånn til orientering.

Tull og tøys. Demonstrantene kommer fra mange forskjellige leire. Hvor og med hva Egypt endre opp vet du forbasket lite om.

Fordel hvis du legger vekk spåkula og tarottkortene hvis du skal diskutere politikk.

Annonse

Tull og tøys. Demonstrantene kommer fra mange forskjellige leire. Hvor og med hva Egypt endre opp vet du forbasket lite om.

Fordel hvis du legger vekk spåkula og tarottkortene hvis du skal diskutere politikk.

Hva Egypt ender opp med vet ingen, men det endrer ikke på at det var pro-demokrati demonstrasjoner, selv om du og resten av høyresiden din ikke liker den slags.

Gjest Nord og ned.

Hva Egypt ender opp med vet ingen, men det endrer ikke på at det var pro-demokrati demonstrasjoner, selv om du og resten av høyresiden din ikke liker den slags.

Igjen: Det eneste demonstrantene hadde felles er motstand mot mubaraks ureligiøse, sekulære styre.Tydelig at du ikke har fått med deg en tøddel av hva som foregikk de foregående ukene.

Kanskje du burde skrive om tema hvor du ikke er helt tom for kunnskap?

Igjen: Det eneste demonstrantene hadde felles er motstand mot mubaraks ureligiøse, sekulære styre.Tydelig at du ikke har fått med deg en tøddel av hva som foregikk de foregående ukene.

Kanskje du burde skrive om tema hvor du ikke er helt tom for kunnskap?

Nei, de var mot Mubarak fordi det var mangel på demokrati og ytringsfrihet.

Sett deg gjerne inn i saken før du skriver. Det blir mindre pinlig for deg.

Gjest Nord og ned.

Nei, de var mot Mubarak fordi det var mangel på demokrati og ytringsfrihet.

Sett deg gjerne inn i saken før du skriver. Det blir mindre pinlig for deg.

Tull og tøys. Du blander fantasier og drømmer inn i debatt om virkelige hendelser, hvor du avslører å ikke ha fått med deg særlig nye.

Egypt 2011. Et sekulært styre er avsatt til fordel for mer religion i politikken fremover. Hvor mye vil vise seg.

Face it, and cut the crap.

Tull og tøys. Du blander fantasier og drømmer inn i debatt om virkelige hendelser, hvor du avslører å ikke ha fått med deg særlig nye.

Egypt 2011. Et sekulært styre er avsatt til fordel for mer religion i politikken fremover. Hvor mye vil vise seg.

Face it, and cut the crap.

En diktator er avsatt, selv om det strider mot din overbevisning.

Annonse

Gjest Nord og ned.

Benekter du at det er flertall i den egyptiske befolkningen for å fjerne Mubarak?

Selvsagt ikke, merkelig spørsmål da det jo er meg og ikke deg som innser arabernes ønske om mer religion i politikken enn hva Mubarak ønsket. Så hvorfor spør du?

Gjest Nord og ned.

Så da støtter du altså frie valg i Egypt?

Kommer helt an på. Ikke hvis det tillates partier med avskaffelse av demokratiet på programmet, slik det skjedde i Algerie på 90-tallet, hvor de vant.

For omverdenen, og for de av egypterne som virkelig ønsker frihet, er det bedre med et sekulært diktatur enn en religiøst.

Den arabiseke verden er ikke modent for demokrati i vestlig forstand i overskuelig fremtid.

Selvsagt ikke, merkelig spørsmål da det jo er meg og ikke deg som innser arabernes ønske om mer religion i politikken enn hva Mubarak ønsket. Så hvorfor spør du?

Vet ikke helt hvor jeg skal legge inn mitt innlegg siden jeg ikke gidder å lese alt i tråden, men her er sikkert like bra som noe annet sted.

Det er åpenbart mange krefter i Egypt som ville bli kvitt Mubarak, på den ene siden har du de som ønsker ytterligere demokratiske reformer og et slags "vestlig" demokrati. På den annen side har du religiøse grupperinger som i kampens hete har sett sitt snitt til å bli kvitt en sekulær stat, og som har som mål å innføre en mer islamifisert styringsform, noen ønsker sågar en styringsform med sharialignende lover.

Det er redselen for alternativ to som har gort at USA og EU er noe avmålte i sin jubel for å bli kvitt en diktator. Interessant blir det uansett å følge med fremover.

Vet ikke helt hvor jeg skal legge inn mitt innlegg siden jeg ikke gidder å lese alt i tråden, men her er sikkert like bra som noe annet sted.

Det er åpenbart mange krefter i Egypt som ville bli kvitt Mubarak, på den ene siden har du de som ønsker ytterligere demokratiske reformer og et slags "vestlig" demokrati. På den annen side har du religiøse grupperinger som i kampens hete har sett sitt snitt til å bli kvitt en sekulær stat, og som har som mål å innføre en mer islamifisert styringsform, noen ønsker sågar en styringsform med sharialignende lover.

Det er redselen for alternativ to som har gort at USA og EU er noe avmålte i sin jubel for å bli kvitt en diktator. Interessant blir det uansett å følge med fremover.

Hei,

Men nå har jo Det Muslimske Brorskap for flere dager siden sagt at de ikke er interessert i makt, og tidligere har de sagt at de i hvert fall ikke ønsker noe som ligner på Iran.

Etter det jeg husker er vel dette en gruppe som oppstod rundt 1930, for å kaste ut britene fra Egypt, tror jeg?

Med vennlig hilsen

Fra Wiki (i den grad man kan stole på dem):

''Det muslimske brorskapet er ei islamistisk rørsle som vart grunnlagt av Hassan al-Banna i Egypt i 1928. Brorskapet talar for ein ikkje-valdeleg, reformistisk islamisme, og arbeider for eit meir opent og demokratisk politiskt system i Egypt. Dei har forgreiningar i heila arabarverda.''

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Yes, blir interressant. Man må bare håpe det beste, men frykte det verste i denne delen av verden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...