Gå til innhold

Iran forbyr pro-Egypt-demonstrasjon

Anbefalte innlegg

Kommer helt an på. Ikke hvis det tillates partier med avskaffelse av demokratiet på programmet, slik det skjedde i Algerie på 90-tallet, hvor de vant.

For omverdenen, og for de av egypterne som virkelig ønsker frihet, er det bedre med et sekulært diktatur enn en religiøst.

Den arabiseke verden er ikke modent for demokrati i vestlig forstand i overskuelig fremtid.

Og tror du de blir "modent" ved at man beholder diktatur?

Fortsetter under...

Hvor demokratiske egypterne egentlig er får vi svaret på siden, innen utgangen av året.

I mellomtiden er det ingen grunn til å fantasere slik du gjør.

Det var ikke noe svar på:

''Og tror du de blir "modent" ved at man beholder diktatur?''

Hei,

Men nå har jo Det Muslimske Brorskap for flere dager siden sagt at de ikke er interessert i makt, og tidligere har de sagt at de i hvert fall ikke ønsker noe som ligner på Iran.

Etter det jeg husker er vel dette en gruppe som oppstod rundt 1930, for å kaste ut britene fra Egypt, tror jeg?

Med vennlig hilsen

I følge politiske kommentatorer og analyser (bl a fra diverse program i Nrk), så finnes det _mange_ grupperinger.

Uansett så er mitt håp at Egypt selv velger hvilket styre de vil ha. Mange egyptere sier jo nå til oss (vesten): Dere har ikke brydd dere de siste 30 årene, hold dere unna nå også.

Gjest Nord og ned.

Det var ikke noe svar på:

''Og tror du de blir "modent" ved at man beholder diktatur?''

Latterlig spørsmål som ikke trenger noe svar. Enten er det diktatur, eller så er det demokrati. Det finnes ingen mellomting hvor noe kan "modnes" til noe som helst.

Latterlig spørsmål som ikke trenger noe svar. Enten er det diktatur, eller så er det demokrati. Det finnes ingen mellomting hvor noe kan "modnes" til noe som helst.

Du skrev:

''Den arabiseke verden er ikke modent for demokrati i vestlig forstand i overskuelig fremtid.''

Derfor spør jeg deg om du tror den blir "modent for demokrati i vestlig forstand" gjennom fremdeles å ha diktatorer, eller om man får demokrati ved selv å bestemme?

Annonse

I følge politiske kommentatorer og analyser (bl a fra diverse program i Nrk), så finnes det _mange_ grupperinger.

Uansett så er mitt håp at Egypt selv velger hvilket styre de vil ha. Mange egyptere sier jo nå til oss (vesten): Dere har ikke brydd dere de siste 30 årene, hold dere unna nå også.

Hei,

Ja, det er mange grupper, men det Muslimske Brorskap er vel den største opposisjonsgruppen, med 20% av stemmene (selv om de måtte stå som uavhengige kandidater).

Det blir spennende å se hva som skjer i Egypt, og man må jo bare håpe på at det blir demokratisk.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Du skrev:

''Den arabiseke verden er ikke modent for demokrati i vestlig forstand i overskuelig fremtid.''

Derfor spør jeg deg om du tror den blir "modent for demokrati i vestlig forstand" gjennom fremdeles å ha diktatorer, eller om man får demokrati ved selv å bestemme?

Bestemme hva? Du bedriver bare poengløst babbel i dag.

Ja, det var fint å lese den. Spennende analyse.

Samtidig er det egentlig sjokkerende hvordan flere og flere (virker det som) i Europa glemmer hvorfor vi fikk Menneskerettighetene, og viktigheten av dem og demokrati for alle. På noen måter går det feil vei her, selv om det nok vil gå forover igjen.

Med vennlig hilsen

Ja, det var fint å lese den. Spennende analyse.

Samtidig er det egentlig sjokkerende hvordan flere og flere (virker det som) i Europa glemmer hvorfor vi fikk Menneskerettighetene, og viktigheten av dem og demokrati for alle. På noen måter går det feil vei her, selv om det nok vil gå forover igjen.

Med vennlig hilsen

Ja, enig.

Dessuten interessant å se at nye generasjoner tenker nytt. Nesten så man kan bli litt optimistisk!

Ja, enig.

Dessuten interessant å se at nye generasjoner tenker nytt. Nesten så man kan bli litt optimistisk!

Jeg så litt av et intervju med en eldre egyptisk journalist (tror jeg han var) som var så overrasket over hvor sivilisert ungdommen var. "Min generasjon ville vært voldelig, og laget kaos", mente han! ;-)

Ja, man har faktisk kommet langt på de siste 40-50 årene. I Vietnam ble ufattelige 3 millioner sivile drept (i tillegg til soldater på begge sider), men det ble faktisk knapt nevnt. De fleste protestene var fordi soldater ble drept.

Nå, relativt få år etterpå, ville 3 millioner sivile vært helt uakseptabelt for befolkningen her også. Det går fremover, tross alt!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...