Gå til innhold

Spørsmål om Fatasy-sjanger for barn

Anbefalte innlegg

Gjest please forklar meg

Jeg er litt uklar på hva sjangeren Fantasy omfatter.

Vil man, i sjangeren Fantasy for barn, feks inkludere bøker/programer som Drømmehagen? Mummitrollene? fordi disse handler om ikke-mennesker, mens en bok som Pippi eller Emil er mer naturalistisk (selv om Pippi har overnaturlige krefter).

Eller er det uklare inndelinger i sjangere?

Eller hva?

Fortsetter under...

matmons1365381196

Bøkene du nevner hører under hovedsjangeren skjønnlitteratur for barn. Skjønnlitteraturen deles inn i lyrisk, episk og dramatisk. Den episke sjangeren omfatter følgende undersjangre: Roman, novelle, fortelling, eventyr, fabel o.l. Jeg kan ikke skjønne annet enn at både Pippi, Mummitrollet og Emil tilhører den episke sjangeren.

Jeg tenker ..

Bøkene om Narnia

Ringenes Herre

Harry Potter

The Never Ending Story

Dette er helt klart fantasy i mitt hode.

Mummitrollet og de andre nevnt her kommer definitivt ikke inn under denne betegnelsen slik jeg oppfatter den.

Annonse

Gjest peanøtt

Mummitrollet er ikke Fantasy. Fantasy-sjangeren er som et helt univers basert på magi og overnaturlige evner, som om du befinner deg i en annen verden på siden av den vanlige. Det er den følelsen du får når du ser Fantasy. Tenk på helheten, både karakterene og omgivelsene er magiske og følger ikke naturlovene. Barne-tv el med karakterer som kan utføre magi trenger slettes ikke være Fantasy. Fantasy er som et moderne eventyr, med en spennende historie. Håper dette var oppklarende.

Gjest peanøtt

Mummitrollet er ikke Fantasy. Fantasy-sjangeren er som et helt univers basert på magi og overnaturlige evner, som om du befinner deg i en annen verden på siden av den vanlige. Det er den følelsen du får når du ser Fantasy. Tenk på helheten, både karakterene og omgivelsene er magiske og følger ikke naturlovene. Barne-tv el med karakterer som kan utføre magi trenger slettes ikke være Fantasy. Fantasy er som et moderne eventyr, med en spennende historie. Håper dette var oppklarende.

For øvrig spiller det ingen rolle om karakterene er mennesker eller fantasidyr i forhold til om det er Fantasy eller ei.... så det er ikke der du finner skillet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...