Gå til innhold

FU: smør og margarin

Anbefalte innlegg

Du skal ikke bruke olivenolje til steking, den tåler ikke så høye temperaturer.

Hei Dorthe,

Der er du nok feilinformert:

''Olivenolje er spesielt egnet til steking på grunn av dens høye røykpunkt (jomfruolje 190 °C, raffinert olje 220 °C).''

Kilde: Wiki.

Jeg ville selvsagt ikke brukt jomfruolje til å steke, men vanlig olivenolje er veldig bra.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• Dorthe

5

• Sør

2

• candyqueen_83

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Hei Dorthe,

''Olivenolje er spesielt egnet til steking på grunn av dens høye røykpunkt (jomfruolje 190 °C, raffinert olje 220 °C).''

Jeg ville selvsagt ikke brukt jomfruolje til å steke, men vanlig olivenolje er veldig bra.

Med vennlig hilsen

Hverken rapsolje eller olivenolje tåler spesielt høye temperaturer. Det gjør imidlertid palmeolje (som vel er omdiskutert og som få bruker hjemme).

Bruker selv mye olivenolje, da - men ikke til kjøtt eller annet hvor jeg ønsker stekeskorpe - da er smør bedre egnet.

Hei Dorthe,

Med vennlig hilsen

Jeg har hørt at rapsolje er best. Da jeg var gift brukte vi olivenolje og etter det liker jeg det ikke ;o)

Jeg har hørt at rapsolje er best. Da jeg var gift brukte vi olivenolje og etter det liker jeg det ikke ;o)

''Da jeg var gift brukte vi olivenolje og etter det liker jeg det ikke ;o)''

Jeg :tror: det er best ikke å spørre om hva dere brukte det til...

;-)

Med vennlig hilsen

Hverken rapsolje eller olivenolje tåler spesielt høye temperaturer. Det gjør imidlertid palmeolje (som vel er omdiskutert og som få bruker hjemme).

Bruker selv mye olivenolje, da - men ikke til kjøtt eller annet hvor jeg ønsker stekeskorpe - da er smør bedre egnet.

Det kan vi godt fortsette med heldigvis (mmm, så mye bedre:). Det er svært lite fett som trenger inn i kjøttet når vi steker det, så om man bare løfter opp biffen uten å helle smøret over i saus/ over poteter er det ikke rare kaloritillegget med smør vs olje :)

Raps anbefales framfor olivenolje fordi føstnevnte er nøytral på smak mens sistnevnte ofte er mer smaksrik og heller anbefales til salater eller til å helle over feks pasta. Ingen av dem er supergode på høye temperaturer, men på moderat varme er raps god til egg/ sopp/ grønnsaker etc syns jeg. Kjøtt og fisk stekes i margarin her i huset, det skal jo ikke rare greia til å gi god skorpe og smak :)

Annonse

Gjest luftslott

Raps anbefales framfor olivenolje fordi føstnevnte er nøytral på smak mens sistnevnte ofte er mer smaksrik og heller anbefales til salater eller til å helle over feks pasta. Ingen av dem er supergode på høye temperaturer, men på moderat varme er raps god til egg/ sopp/ grønnsaker etc syns jeg. Kjøtt og fisk stekes i margarin her i huset, det skal jo ikke rare greia til å gi god skorpe og smak :)

Har ikke noe imot olivensmaken, så her bruker vi olivenolje (ikke virgin) til alt og på både middels og høye temperaturer. Får sprø og gyllen stekeskorpe likevel:-)

Hvilket produkt smaker best?

Kviteseidsmør kanskje...

Hva bruker du til baking/matlaging?

Skal jeg holde meg til smør, er det og blir Meierismør eller lignende produkter. Ellers er det mye olje.

Hva bruker du på brød/knekkebrød?

Meierismør med måte.

Hvilket produkt smaker verst?

Melange

Har ikke noe imot olivensmaken, så her bruker vi olivenolje (ikke virgin) til alt og på både middels og høye temperaturer. Får sprø og gyllen stekeskorpe likevel:-)

Smak og behag :) Jeg syns olivensmaken er på dominant og liker noe mer nøytralt bedre.

''Hvilket produkt smaker best?'' Avhengig av formål. ''Hva bruker du til baking/matlaging?'' Melange eller rapsolje til baking og steking, smakssterke oljer når jeg vil smakstilsette mat (sesamolje over wok er kjempegodt, trøffelolje over bakte cherrytomater er himmelsk!:) ''Hva bruker du på brød/knekkebrød?'' Ingenting. ''Hvilket produkt smaker verst?'' Meierismør.

Det med stekeskorpa er jeg helt enig med deg i.

Annonse

Kokosolje (som er fast ved vanlig romtemperatur) og smør er vel det som tåler høy varme best.

Gjest - Ingoen -

'' Kan man erstatte Melange med meierismør i alle situasjoner ? *uvitende*''

Ja. :o) Det er mye bedre for kroppen din også.

Man lærer stadig noe nytt her på Dol, altså ;-)

Takk for svar, Lillemus. Da skal jeg fra nå av kun kjøpe meierismør og forkaste melange.

Man lærer stadig noe nytt her på Dol, altså ;-)

Takk for svar, Lillemus. Da skal jeg fra nå av kun kjøpe meierismør og forkaste melange.

Litt info fra Helsedirektoratet bare for å balansere propagandaen fra lavkarbojunkyene littegrann. :)

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/matvaregrupper/sm_r__margarin_og_oljer_66497

'' Kan man erstatte Melange med meierismør i alle situasjoner ? *uvitende*''

Ja. :o) Det er mye bedre for kroppen din også.

''Kan man erstatte Melange med meierismør i alle situasjoner ? *uvitende*'' ''Ja. :o) Det er mye bedre for kroppen din også'' Det ække sant! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...