Gå til innhold

FU: smør og margarin

Anbefalte innlegg

Litt info fra Helsedirektoratet bare for å balansere propagandaen fra lavkarbojunkyene littegrann. :)

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/matvaregrupper/sm_r__margarin_og_oljer_66497

Den artikkelen er 4 år gammel og selv helsedirektoratet har i det siste innrømmet at mettet fett ikke er så farlig allikevel.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• Dorthe

5

• Sør

2

• candyqueen_83

1

Mest aktive i denne tråden

Kan du gi meg en god grunn til at kjemikaliemargarin er bedre for kroppen enn naturlig smør?

Jeg har ikke sagt at det er _bedre_, men at det ikke er sant at smør er bedre. Jeg kan sende deg mange linker som forteller at margarin ikke var spesielt sunt fram til 90-tallet fordi det dengang ble framstilt av hardnede oljer, men at dette ikke gjelder for dagens margarin. Jeg googlet dette igjen nå, og finner masse blogger/ forum som trekker (90-tallsvarianten) av margarin i tvil, men altså ikke et eneste faglig begrunnet argument. Kjenner du til dette hadde det vært kjekt å lese :)

Gjest lavkarbojunkie

Den artikkelen er 4 år gammel og selv helsedirektoratet har i det siste innrømmet at mettet fett ikke er så farlig allikevel.

Mettet fett - sammen med raske karbohydrater - er definitivt farlig. Det farligste, faktisk.

Dersom man spiser lavkarbo, er mettet fett ok, men IKKE i et vanlig, "karbo-belastet" kosthold. Da lagrer man sukkeret som fett, og det legger seg også i årene.

Ved et sånt kosthold, er plantemargarin mye bedre.

Gjest lavkarbojunkie

Her ser du litt om hvordan man lager smør vs margarin:

http://fristendelavkarbo.files.wordpress.com/2010/12/margarinsmc3b8r.jpg

Snakk om propaganda! Palmeolje benyttes ikke i plantemargarin lenger, så tegningen i seg selv, er jo helt feil. Da kan man regne med at annen propaganda også er helt feil.

Det får da være frenser til visvas.

Mettet fett - sammen med raske karbohydrater - er definitivt farlig. Det farligste, faktisk.

Dersom man spiser lavkarbo, er mettet fett ok, men IKKE i et vanlig, "karbo-belastet" kosthold. Da lagrer man sukkeret som fett, og det legger seg også i årene.

Kan du forklare meg hvordan fett som har et smeltepunkt på 24 grader som kokosfett kan lagre seg i årene våre, de har en temperatur på 35-37 grader...

Annonse

Gjest Elextra

Kan du forklare meg hvordan fett som har et smeltepunkt på 24 grader som kokosfett kan lagre seg i årene våre, de har en temperatur på 35-37 grader...

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men tviler på at det dreier seg om at fettet evt. lagres i årene i samme form som det inntas :).

Gjest smørspørsmål

Jeg vil gjerne ha RIKTIG informasjon om smør og margarin, så jeg setter pris på om du kan opplyse meg :-)

Er Melange farlig? Jeg bruker det til baking og steking.

Hvilket smør er best (helsemessig) å ha på brødmat/daglig kost?

Gjest Elextra

Jeg vil gjerne ha RIKTIG informasjon om smør og margarin, så jeg setter pris på om du kan opplyse meg :-)

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/matvaregrupper/sm_r__margarin_og_oljer_66497

''Hvilket smør er best (helsemessig) å ha på brødmat/daglig kost?''

Det som inneholder mest umettede fettsyrer.

Gjest lavkarbojunkie

tror du fett lagres i årene uten å "bearbeides" først? Når man spiser karbohydrater, særlig de raske, åpnes fettreseptorene i kroppen. Mettet fett som tilføres da, er det verste som finnes, for de smeller rett inni fettreseptorerene og fører til økt fettlagring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...