Lillemus Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Platina skrev (På 15.2.2011 den 10.04): Litt info fra Helsedirektoratet bare for å balansere propagandaen fra lavkarbojunkyene littegrann. http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/matvaregrupper/sm_r__margarin_og_oljer_66497 Den artikkelen er 4 år gammel og selv helsedirektoratet har i det siste innrømmet at mettet fett ikke er så farlig allikevel. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Siden myke margariner er kjemisk behandlet og knapt inneholder noe som er sunt i det hele tatt - så velger jeg smør som svar på alt bortsett fra siste spørsmålet. Der velger jeg margariner, med Vita og Soft som desiderte værstinger! 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Lillemus skrev (På 15.2.2011 den 17.29): Kan du gi meg en god grunn til at kjemikaliemargarin er bedre for kroppen enn naturlig smør? Jeg har ikke sagt at det er _bedre_, men at det ikke er sant at smør er bedre. Jeg kan sende deg mange linker som forteller at margarin ikke var spesielt sunt fram til 90-tallet fordi det dengang ble framstilt av hardnede oljer, men at dette ikke gjelder for dagens margarin. Jeg googlet dette igjen nå, og finner masse blogger/ forum som trekker (90-tallsvarianten) av margarin i tvil, men altså ikke et eneste faglig begrunnet argument. Kjenner du til dette hadde det vært kjekt å lese 0 Siter
Gjest lavkarbojunkie Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Lillemus skrev (På 15.2.2011 den 17.30): Den artikkelen er 4 år gammel og selv helsedirektoratet har i det siste innrømmet at mettet fett ikke er så farlig allikevel. Mettet fett - sammen med raske karbohydrater - er definitivt farlig. Det farligste, faktisk. Dersom man spiser lavkarbo, er mettet fett ok, men IKKE i et vanlig, "karbo-belastet" kosthold. Da lagrer man sukkeret som fett, og det legger seg også i årene. Ved et sånt kosthold, er plantemargarin mye bedre. 0 Siter
Gjest lavkarbojunkie Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Lillemus skrev (På 14.2.2011 den 19.43): Her ser du litt om hvordan man lager smør vs margarin: http://fristendelavkarbo.files.wordpress.com/2010/12/margarinsmc3b8r.jpg Snakk om propaganda! Palmeolje benyttes ikke i plantemargarin lenger, så tegningen i seg selv, er jo helt feil. Da kan man regne med at annen propaganda også er helt feil. Det får da være frenser til visvas. 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 lavkarbojunkie skrev (På 15.2.2011 den 21.55): Mettet fett - sammen med raske karbohydrater - er definitivt farlig. Det farligste, faktisk. Dersom man spiser lavkarbo, er mettet fett ok, men IKKE i et vanlig, "karbo-belastet" kosthold. Da lagrer man sukkeret som fett, og det legger seg også i årene. Ved et sånt kosthold, er plantemargarin mye bedre. Kan du forklare meg hvordan fett som har et smeltepunkt på 24 grader som kokosfett kan lagre seg i årene våre, de har en temperatur på 35-37 grader... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Lillemus skrev (På 15.2.2011 den 21.59): Kan du forklare meg hvordan fett som har et smeltepunkt på 24 grader som kokosfett kan lagre seg i årene våre, de har en temperatur på 35-37 grader... Har ikke svar på spørsmålet ditt, men tviler på at det dreier seg om at fettet evt. lagres i årene i samme form som det inntas . 0 Siter
Gjest smørspørsmål Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 lavkarbojunkie skrev (På 15.2.2011 den 21.55): Mettet fett - sammen med raske karbohydrater - er definitivt farlig. Det farligste, faktisk. Dersom man spiser lavkarbo, er mettet fett ok, men IKKE i et vanlig, "karbo-belastet" kosthold. Da lagrer man sukkeret som fett, og det legger seg også i årene. Ved et sånt kosthold, er plantemargarin mye bedre. Jeg vil gjerne ha RIKTIG informasjon om smør og margarin, så jeg setter pris på om du kan opplyse meg :-) Er Melange farlig? Jeg bruker det til baking og steking. Hvilket smør er best (helsemessig) å ha på brødmat/daglig kost? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 smørspørsmål skrev (På 15.2.2011 den 22.12): Jeg vil gjerne ha RIKTIG informasjon om smør og margarin, så jeg setter pris på om du kan opplyse meg :-) Er Melange farlig? Jeg bruker det til baking og steking. Hvilket smør er best (helsemessig) å ha på brødmat/daglig kost? http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/matvaregrupper/sm_r__margarin_og_oljer_66497 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 smørspørsmål skrev (På 15.2.2011 den 22.12): Jeg vil gjerne ha RIKTIG informasjon om smør og margarin, så jeg setter pris på om du kan opplyse meg :-) Er Melange farlig? Jeg bruker det til baking og steking. Hvilket smør er best (helsemessig) å ha på brødmat/daglig kost? ''Hvilket smør er best (helsemessig) å ha på brødmat/daglig kost?'' Det som inneholder mest umettede fettsyrer. 0 Siter
Gjest lavkarbojunkie Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Lillemus skrev (På 15.2.2011 den 21.59): Kan du forklare meg hvordan fett som har et smeltepunkt på 24 grader som kokosfett kan lagre seg i årene våre, de har en temperatur på 35-37 grader... tror du fett lagres i årene uten å "bearbeides" først? Når man spiser karbohydrater, særlig de raske, åpnes fettreseptorene i kroppen. Mettet fett som tilføres da, er det verste som finnes, for de smeller rett inni fettreseptorerene og fører til økt fettlagring. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.