Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag morges kjørte jeg bak en bil som plutselig hoppet rundt i veien, tok en piruett og brente rett i autovernet.

Fryktelig ekkelt. Dama var ikke skadet men rimelig sjokkert. Og jeg ble ikke overrasket overhodet over hvor blank hjernen min er i sånt.

Hva er egntlig lurest å foreta seg, når man havner oppi "småtteri" som det ikke er vits å kalle inn storslegga på? (Som i 113 osv)

Hun var opptatt av bergingsbil, først og fremst. Selv om hennes bil var kjørbar etterpå, litt krøllete i front, men ikke mye. Bør man ha bergingsbil okke som?

Ser du, jeg er helt blank!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360646-bilkr%C3%A6sj/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor skjer dette??

3 ting: Sikre skadestedet, sikre skadestedet og sikre skadestedet!

Opp med varselstrekant, se til at alt gaar greit, varsle politiet paa 112 eller 02800 om det ser ut til aa bli trafikale problemer. Innen du har gjort det, er det som oftest noen andre som ogsaa har stoppet opp, og flere hoder tenker bedre enn ett :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360646-bilkr%C3%A6sj/#findComment-3117855
Del på andre sider

Det aller viktigste er å sikre skadestedet. Dette gjør du bl.a. ved å sette ut varselstrekant.

Om du ikke vet om noen er alvorlig skadet, er det nå du ringer 113.

Siden det ikke var nødvendig her, så må du vurdere om det trengs politi for å sikre trafikken ytterligere. I så fall ringer du 112.

Så må du vurdere om sjåføren fungerer adekvat. Det gjorde hun i dette tilfellet. Så blir det å vurdere om bilen er kjørbar. Er den det, så trengs ikke bergingsbil. Men om den ikke er det, så ringes bergingsbil - NAF/Viking/Falken.

Det er ikke uvanlig at man blir satt ut av å ha opplevd noe slikt, og da er det ikke uvanlig å blanke helt ut :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360646-bilkr%C3%A6sj/#findComment-3117884
Del på andre sider

Det aller viktigste er å sikre skadestedet. Dette gjør du bl.a. ved å sette ut varselstrekant.

Om du ikke vet om noen er alvorlig skadet, er det nå du ringer 113.

Siden det ikke var nødvendig her, så må du vurdere om det trengs politi for å sikre trafikken ytterligere. I så fall ringer du 112.

Så må du vurdere om sjåføren fungerer adekvat. Det gjorde hun i dette tilfellet. Så blir det å vurdere om bilen er kjørbar. Er den det, så trengs ikke bergingsbil. Men om den ikke er det, så ringes bergingsbil - NAF/Viking/Falken.

Det er ikke uvanlig at man blir satt ut av å ha opplevd noe slikt, og da er det ikke uvanlig å blanke helt ut :)

''Så må du vurdere om sjåføren fungerer adekvat. Det gjorde hun i dette tilfellet. Så blir det å vurdere om bilen er kjørbar. Er den det, så trengs ikke bergingsbil.''

Så lenge dama er temmelig sjokka så bør ho nok ikke kjøre. Dette er da ikke motparten i en krasj spm skal avgjøre! Samme gjelder bilen, hva slagsskader den har kan ikke motparten, altså trådstarter, vurdere så frems h*n ikke har spesielt godt greie på biler. Både dame og bil KAN ha skader som ikke er synlige ved første øyekast, at dette er noe ene parten i en kollisjon kan vurdere tror jeg neppe er forsvarlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360646-bilkr%C3%A6sj/#findComment-3117896
Del på andre sider

''Så må du vurdere om sjåføren fungerer adekvat. Det gjorde hun i dette tilfellet. Så blir det å vurdere om bilen er kjørbar. Er den det, så trengs ikke bergingsbil.''

Så lenge dama er temmelig sjokka så bør ho nok ikke kjøre. Dette er da ikke motparten i en krasj spm skal avgjøre! Samme gjelder bilen, hva slagsskader den har kan ikke motparten, altså trådstarter, vurdere så frems h*n ikke har spesielt godt greie på biler. Både dame og bil KAN ha skader som ikke er synlige ved første øyekast, at dette er noe ene parten i en kollisjon kan vurdere tror jeg neppe er forsvarlig.

Jeg har selv kjørt etter kollisjon. Var rimelig skjelven, men ikke i slik sjokk at det var uforsvarlig.

Jeg mener at andre som kommer til et skadested kan vurdere (innen rimelighetens grenser) om skadesjåfør fungerer adekvat, og om en bil er kjørbar. Dette vil jo være veldig avhengig av skadeomfanget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360646-bilkr%C3%A6sj/#findComment-3117900
Del på andre sider

3 ting: Sikre skadestedet, sikre skadestedet og sikre skadestedet!

Opp med varselstrekant, se til at alt gaar greit, varsle politiet paa 112 eller 02800 om det ser ut til aa bli trafikale problemer. Innen du har gjort det, er det som oftest noen andre som ogsaa har stoppet opp, og flere hoder tenker bedre enn ett :-)

Alle kjørte bare forbi... Lang flat slette, og bilen min stod veldig synlig med alle lys blinkende...hennes var så liten at den stod på tvers i kjørebanen uten å være til bry for motgående.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360646-bilkr%C3%A6sj/#findComment-3117915
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ikke en del av det hele. Jeg kjørte bak henne og så hele episoden uten å være innblandet i det. Så bare parkerte jeg, slo på nødblinken og løp ut. :0)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360646-bilkr%C3%A6sj/#findComment-3117916
Del på andre sider

Har selv kræsja og kjørt bilen etterpå. Jeg var i sjokk og hadde skader, men forstod det ikke før jeg satt og kjørte igjen, og bilen ble faktisk totalvraka selv om den var kjørbar (om enn helt på trynet uforsvarlig, men jeg var ikke i stand til å forstå det).

Havna på sykehus i flere dager (nakken/hodet).

Har etterpå lurt på hvordan det kunne ha seg at jeg ikke tolket varselsignalene fra egen kropp. Følte meg omtåket og svimmel der og da, men tenkte det var sjokket. Både jeg og sjåføren i den andre bilen var mest opptatt av skademeldingen..

Tror det er lurt å be passasjerer/sjåfør i ulykkesbil om å sette seg e.l. og bruke litt tid på å høre hvordan det faktisk står til. Angående bilen - hadde noen kikket på den hadde den nok aldri blitt kjørt derfra.

Altså: sjokk gjør blind, døv og ukritisk. DER kan en hjelpe til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360646-bilkr%C3%A6sj/#findComment-3118101
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...