Gjest Ser ned på Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Jeg føler at alle ser ned på meg. Jeg føler meg underlegen i alle sammenhenger. Er det noen som har noen tips for hvordan man kan få litt bedre selvtillit ? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Det er noe som kalles "følelsesmessig årsaksforklaring" - "...fordi jeg føler det slik, er det slik". Det første du må ta tak i er at dette kun er en følelse. Det er ikke slik at alle ser ned på deg. De aller, aller fleste vet ikke en gang hvem du er. Prøv å vurdere deg selv og dine handlinger med fornuften og ikke med følelsene. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Det er noe som kalles "følelsesmessig årsaksforklaring" - "...fordi jeg føler det slik, er det slik". Det første du må ta tak i er at dette kun er en følelse. Det er ikke slik at alle ser ned på deg. De aller, aller fleste vet ikke en gang hvem du er. Prøv å vurdere deg selv og dine handlinger med fornuften og ikke med følelsene. Hvorfor skal du alltid trekke frem dette "poenget"? Du kan da ikke vite noe om dette mennesket er følelsesbasert eller fornuftbasert ut i fra noen få linjer. Her kommer det noen og snakker om følelseslivet sitt, og så skal du kritisere vedkommende for å ikke være fornuftig? Henger ikke på greip. 0 Siter
Bookworm Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Hvorfor skal du alltid trekke frem dette "poenget"? Du kan da ikke vite noe om dette mennesket er følelsesbasert eller fornuftbasert ut i fra noen få linjer. Her kommer det noen og snakker om følelseslivet sitt, og så skal du kritisere vedkommende for å ikke være fornuftig? Henger ikke på greip. Det er jo sant da?! Slike ting er som regel følelsesbasert, svært få blir sett ned på av alle, hvis de er nogenlunde normale og ikke har f.eks. begått grusomme kriminelle handlinger... De fleste bryr seg nemlig ikke om du er slik eller slik. Dessuten kan man ikke endre andre mennesker, kun en selv og siden slike ting faktisk bare er følelser, er det det man må ta tak i... 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Det er jo sant da?! Slike ting er som regel følelsesbasert, svært få blir sett ned på av alle, hvis de er nogenlunde normale og ikke har f.eks. begått grusomme kriminelle handlinger... De fleste bryr seg nemlig ikke om du er slik eller slik. Dessuten kan man ikke endre andre mennesker, kun en selv og siden slike ting faktisk bare er følelser, er det det man må ta tak i... Men jeg syns én ting er å snakke om følelsene sine, en annen er å "beskylde" andre, derfor, for å ikke tenke fornuftig... Kan vel godt hende trådstarter her er flink til å tenke fornuftig, men i dag valgte å snakke om følelsene sine? Akkurat det er vel i aller høyeste grad fornuftig... 0 Siter
Bookworm Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Men jeg syns én ting er å snakke om følelsene sine, en annen er å "beskylde" andre, derfor, for å ikke tenke fornuftig... Kan vel godt hende trådstarter her er flink til å tenke fornuftig, men i dag valgte å snakke om følelsene sine? Akkurat det er vel i aller høyeste grad fornuftig... Selvfølgelig skal man kunne snakke om følelsene sine, men det er _følelsene_ man må ta tak i når en tenker at alle ser ned på en. Det er jo ikke slik, og da er det sine egne følelser en må ta tak i, ikke gjøre noe forsøk på å endre andres oppfatninger om en... Jeg kan ikke skjønne at det er noe å utsette på NHDs svar i dette tilfellet... 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Selvfølgelig skal man kunne snakke om følelsene sine, men det er _følelsene_ man må ta tak i når en tenker at alle ser ned på en. Det er jo ikke slik, og da er det sine egne følelser en må ta tak i, ikke gjøre noe forsøk på å endre andres oppfatninger om en... Jeg kan ikke skjønne at det er noe å utsette på NHDs svar i dette tilfellet... Kanskje jeg overreagerte... syns det virket som NHD beskyldte vedkommende for å ikke klare å tenke med fornuften... For jeg mener man fint kan ha slike tanker, og likevel være et fornuftsmenneske. (Men jeg har sikkert emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse da. I det ene øyeblikket ser jeg opp til folk, i det andre ned. Det er langt i fra bare NHD jeg har et slikt forhold til.) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Hvorfor skal du alltid trekke frem dette "poenget"? Du kan da ikke vite noe om dette mennesket er følelsesbasert eller fornuftbasert ut i fra noen få linjer. Her kommer det noen og snakker om følelseslivet sitt, og så skal du kritisere vedkommende for å ikke være fornuftig? Henger ikke på greip. Du snakker om kritikk og beskyldninger. Jeg ser ingen av delene i NHD sitt svar her? 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Du snakker om kritikk og beskyldninger. Jeg ser ingen av delene i NHD sitt svar her? Kanskje ikke... 0 Siter
hvorfor skjer dette?? Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Hvorfor skal du alltid trekke frem dette "poenget"? Du kan da ikke vite noe om dette mennesket er følelsesbasert eller fornuftbasert ut i fra noen få linjer. Her kommer det noen og snakker om følelseslivet sitt, og så skal du kritisere vedkommende for å ikke være fornuftig? Henger ikke på greip. Kommer an på øynene som ser, det :-) Jeg synes svaret er både godt og konstruktivt! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.