Gå til innhold

Grønn hverdag eller grønn ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vl.no/samfunn/article116295.zrm

Cicero har kartlagt hvor miljøvennlige vi er i hverdagen og i ferier. Mange som har et bevisst forhold til avfall og energibruk i hverdagen kompenserer med å velge fly når de skal på ferie, og "nuller" dermed nesten ut det gode de har gjort i hverdagen.

Stemmer det for dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elextra
Skrevet

''Cicero har kartlagt hvor miljøvennlige vi er i hverdagen og i ferier. Mange som har et bevisst forhold til avfall og energibruk i hverdagen kompenserer med å velge fly når de skal på ferie, og "nuller" dermed nesten ut det gode de har gjort i hverdagen.

Stemmer det for dere?

''

Vi kildesorterer i feriene på hytta, men inntil nå ikke hjemme, så det stemmer ikke for oss! ;P

(joda, innrømmer at vi flyr langt mer enn hva som er _nødvendig_ - selv har jeg nok minst 3-4 flyturer av den "unødvendige" sorten hvert år).

Skrevet

Jeg er blitt ganske flink i hverdagen, men jeg flyr selvfølgelig altfor mye, både i ferier og ellers i året. På ferieturer pleier kjæresten og jeg å betale klimakvote. Burde kanskje gjøre det litt oftere, siden alternativ transport ikke for tida er noe alternativ.

Skrevet

''Cicero har kartlagt hvor miljøvennlige vi er i hverdagen og i ferier. Mange som har et bevisst forhold til avfall og energibruk i hverdagen kompenserer med å velge fly når de skal på ferie, og "nuller" dermed nesten ut det gode de har gjort i hverdagen.

Stemmer det for dere?

''

Vi kildesorterer i feriene på hytta, men inntil nå ikke hjemme, så det stemmer ikke for oss! ;P

(joda, innrømmer at vi flyr langt mer enn hva som er _nødvendig_ - selv har jeg nok minst 3-4 flyturer av den "unødvendige" sorten hvert år).

Vi er flinkere i hverdagen enn i ferier når det gjelder kildesortering. Var akkurat på IKEA og kjøpte nye dunker til kjøkkenskapet. Så nå sorterer vi plast, papir, matavfall, glass/metall og rest på kjøkkenet :-) Har gjort det før også, men har ikke hatt plass til alt på kjøkkenet, og dermed har det f.eks. gått mye plast og papir i restavfallet.

Vi flyr ikke my, verken privat eller på jobb, men vi kjører mye bil.

Skrevet

Jeg er blitt ganske flink i hverdagen, men jeg flyr selvfølgelig altfor mye, både i ferier og ellers i året. På ferieturer pleier kjæresten og jeg å betale klimakvote. Burde kanskje gjøre det litt oftere, siden alternativ transport ikke for tida er noe alternativ.

Vi flyr ikke mye, men jeg merker hvor vanvittig deilig det er å ta bil til og fra jobb nå når jeg har gratis parkeringsplass. Jeg som har vært en ihuga busser i ørten år....

Men til våren skal jeg sykle. Og så hender det en sjelden gang at jeg tar bussen.

Gjest Elextra
Skrevet

Vi er flinkere i hverdagen enn i ferier når det gjelder kildesortering. Var akkurat på IKEA og kjøpte nye dunker til kjøkkenskapet. Så nå sorterer vi plast, papir, matavfall, glass/metall og rest på kjøkkenet :-) Har gjort det før også, men har ikke hatt plass til alt på kjøkkenet, og dermed har det f.eks. gått mye plast og papir i restavfallet.

Vi flyr ikke my, verken privat eller på jobb, men vi kjører mye bil.

Hvis jeg først skal være "flink og grønn" tror jeg at jeg har mer å hente på innkjøps- enn på avfallssiden... Men er jo greit å forsøke å være bevisst både på ene og andre måten.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg bretter melkekartonger, kjører bil og drar på lange flyreiser. Alternativet er å droppe melkekartongene og annen kildesortering, noe jeg ikke ser noe problem med å fortsette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...