Gå til innhold

Anbefalte innlegg

'' Det er da bare helt alminnelig kosthold, er det ikke?''

Om man er svært overvektig eller blir veldig syk av både raske og en del langsomme karbohydrater er det mer "lov" å være ekstrem synes jeg.

Om man er normalvektig, som meg, holder det i grunnen med å kutte ned på raske karbohydrater. Jeg spiser veldig lite vanlig brød, pasta, ris, poteter og sukker, men ellers vanlig mat. :o) Men er jeg borte spiser jeg det som serveres, helst liker jeg koldtbord eller at man kan forsyne seg selv da, da er det lettere å ta bare litt poteter f.eks. Det hender jeg tar litt vanlig sjokolade i helga f.eks., men ofte blir det litt sukkerfri sjokolade eller noe annet lavkarbogodt, som sjokolademousse eller sjokoladekrem på lavkarbovis. :o)

Har prøvd meg med å bestille mer grønnsaker fremfor poteter når jeg har vært ute og spist, men fikk da bare noen slappe posegrønnsaker så det var i grunnen lite vellykket... Buffeter er mye bedre! :o)

Et tips: Sjekk om ikke "85% kakao" sjokolade har vesentlig lavere glykemisk indeks enn "ikke tilsatt sukker" sjokolade, som ofte er full av sorbitol.

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

13

• Lillemus

9

• Kim78

7

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Diabetes2

Joda, men det er fremdeles snakk om to HELT forskjellige ting.

Man kan være "lavkarbo" og holde seg under X gram per dag. Det brukes til slanking og sikkert mye annet.

Eller man kan spise langsomme karbohydrater, om man ønsker i store kvanta. Det har jo ikke noe som helst med "lavkarbo" å gjøre. Derimot er det lav glykemisk indeks.

Poenget mitt er at man bør skille mellom disse to når man diskuterer. Man er ikke "lavkarbo" bare fordi man spiser langsomme karbohydrater.

Raske karbohydrater påvirker blodsukker. Lavkarbo spiser mat med glykemisk lav indeks. Det er ikke så stor forskjell det er bare hvor langt på skalaen en vil gå. Motsetning er kanskje de som tenker kalorier. Men alle er vel i dag mer eller mindre opptatt av å spise sunt.

Men en som spiser salat med fett og proteiner istedenfor olapakka med kjøpebrød, spiser veldig mye sunnere. Uansett om han følger lavkarbo eller lavglykemisk.

Raske karbohydrater påvirker blodsukker. Lavkarbo spiser mat med glykemisk lav indeks. Det er ikke så stor forskjell det er bare hvor langt på skalaen en vil gå. Motsetning er kanskje de som tenker kalorier. Men alle er vel i dag mer eller mindre opptatt av å spise sunt.

Men en som spiser salat med fett og proteiner istedenfor olapakka med kjøpebrød, spiser veldig mye sunnere. Uansett om han følger lavkarbo eller lavglykemisk.

Det er en vesensforskjell for kroppen om man spiser lav glysemisk indeks mat (f. eks. basmatiris) eller om man driver inn i ketose.

Det er også vesentlig hvilken type fett, og hvor mye, som du får i deg.

Det er ikke nødvendigvis slik at en salat fullt av fett er sunnere enn brødskiver med næringsrikt pålegg.

Et tips: Sjekk om ikke "85% kakao" sjokolade har vesentlig lavere glykemisk indeks enn "ikke tilsatt sukker" sjokolade, som ofte er full av sorbitol.

Den sjokoladen jeg spiser er søtet med maltitol, jeg tåler det, vet det er mange som ender rett på do om de spiser det. :o) Men jeg spiser ikke mye i slengen da.

Jeg bruker en god smørklatt + litt salt og pepper, men litt fløte går nok også bra. Den blir mer tyntflytende enn potetmos da.

Aha! Snakker vi meierismør da? Mosen blei kjempegod, det var både små og store enige om, men litt "linn" (altså tynn) som de sier i vår region. Men sammen Kiwi's chilimarinerte svinefilet (Go'helg-tilbud) smakte det fortreffelig ;)

Vi prøver igjen :-)

For ordens skyld, jeg snakker ikke om de som holder litt igjen på karboene, men om de som er fanatiske og sjekker tabeller for hver lille ting de putter i munnen. De som tisser på sticks hver morgen for å sjekke at alt er greit, som lager masse styr for vertskapet når de er bedt på middag, og som lukter aceton når de puster på deg. Å begrense karboinntaket er bare å være litt forsiktig med hva en spiser. Det blir noe helt annet. Det er da bare helt alminnelig kosthold, er det ikke?

''For ordens skyld, jeg snakker ikke om de som holder litt igjen på karboene, men om de som er fanatiske og sjekker tabeller for hver lille ting de putter i munnen. De som tisser på sticks hver morgen for å sjekke at alt er greit, som lager masse styr for vertskapet når de er bedt på middag, og som lukter aceton når de puster på deg. ''

Jeg vet om bare én som er slik, og jeg er helt enig med deg: Det blir litt "too much".

Men de færreste er jo slik, da. Problemet her på dol - og sikkert andre steder også - er at mange ser ut til å tro at enhver form for "karboreduksjon" er det samme som det du beskrev over - at man aldri mer skal spise karbohydrater - til nød det som føler med et persilledryss på omeletten.

Man må da kunne skille snørr og barter.

Annonse

Gjest Diabetes2

Det er en vesensforskjell for kroppen om man spiser lav glysemisk indeks mat (f. eks. basmatiris) eller om man driver inn i ketose.

Det er også vesentlig hvilken type fett, og hvor mye, som du får i deg.

Det er ikke nødvendigvis slik at en salat fullt av fett er sunnere enn brødskiver med næringsrikt pålegg.

Så skråsikker du er da... I mine øyne er fett sunt. Og kjøpebrød er vanligvis ikke så grovt som det ser ut som og kan føre til høyt blodsukker. Tradisjonelt skulle man jo også være veldig restriktivt med pålegget.

Før lindberg snakket man bare om kalorier. Nå begynner de offisielle kostholdsrådene og tilnærme seg Lindberg. Blant annet at vi skal spise mer nøtter. Lindberg har snakket om GI og LCHF må vel sies å være helt i den andre skalaen av dette.

Jeg har flere bøker med lav GI kan ikke huske mye om ris i noen av dem.

http://www.kostdoktorn.se/gi-eller-lchf-ser-du-nagon-skillnad

Aha! Snakker vi meierismør da? Mosen blei kjempegod, det var både små og store enige om, men litt "linn" (altså tynn) som de sier i vår region. Men sammen Kiwi's chilimarinerte svinefilet (Go'helg-tilbud) smakte det fortreffelig ;)

Vi prøver igjen :-)

Meierismør eller bremykt (som består av 70% meiersmør og 30% rapsolje), margarin kjøper jeg bare ikke.

Meierismør eller bremykt (som består av 70% meiersmør og 30% rapsolje), margarin kjøper jeg bare ikke.

''Meierismør eller bremykt (som består av 70% meiersmør og 30% rapsolje), margarin kjøper jeg bare ikke.''

Puh, i tillegg til oljer har jeg alltid Meierismør og Kviteseidsmør (lokalpatriot) i kjøleskapet. Er ingen ihuga lavkarbo-tilhenger, men innser sakte, men sikkert at vi går veien....Aarghh!

Gjest Diabetes2

Leste i en eller annen avis her om dagen at disse lavkarbofantastene er som en egen sekt. De fleste blir som misjonærer. Det har jeg også erfart av de som går på lavkarbo. De messer og messer om hvor bra dette er og hvor dårlig et vanlig norsk kosthold er. Har fått dette gnålet helt opp i halsen!!

Hvilken avis da? Har mer det inntrykket når det gjelder de som spiser sushi.

Jeg hadde blitt gal om jeg skulle leve på "dietter"..... Hadde aldri greid det for resten av livet uansett... Jeg tror vel mer på å spise sunt generelt sett og å kutte ut all mat med hvete i. Da får man en "diett" man faktisk kan leve på.

Nemlig. Endelig en fornuftig sjel her! Tråden min er kuppa av Dem. Fienden. Carbomaniacsene.

Annonse

Mary Poppins

Jeg hadde blitt gal om jeg skulle leve på "dietter"..... Hadde aldri greid det for resten av livet uansett... Jeg tror vel mer på å spise sunt generelt sett og å kutte ut all mat med hvete i. Da får man en "diett" man faktisk kan leve på.

''Jeg tror vel mer på å spise sunt generelt sett og å kutte ut all mat med hvete i.''

Men er ikke det en diett det også? Jeg tror på å rett og slett spise variert og nogenlunde sunt, og alt med måte.

''Jeg tror vel mer på å spise sunt generelt sett og å kutte ut all mat med hvete i.''

Men er ikke det en diett det også? Jeg tror på å rett og slett spise variert og nogenlunde sunt, og alt med måte.

''Men er ikke det en diett det også? ''

Jeg tenkte det samme selv.

Ingen klarer å gå på _slankekur_ i lengden, men diett betyr jo bare det samme som kosthold, og der finnes det jo mange varianter.

Jeg begynner å tro at svært mange som sliter med vekta ikke tåler hveteprodukter da jeg kjenner en drøss som først gikk ned i vekt etter å ha kutta alt av hvete. Det er jo i og for seg en diett, men en ganske enkel ting å kutte ut..... Det virker som mange teller kalorier og tenker over alt de spiser... det må da være fryktelig slitsomt? Virker enklere å velge sunn mat og spise med måte uten å telle kalorier eller vurdere hva som er sunnest av ditten og datten.... Denne måten vil jeg vel heller kalle livsstilsendring enn å leve på diett... Noen vil sikkert si at alle som ikke spiser ALT de ønsker lever på diett? ;)

''Men alle er vel i dag mer eller mindre opptatt av å spise sunt'' Derfor vi blir tjukkere og tjukkere eller ;-) Mulig vi snakker mer om og i korte perioder jobber mer for bedre helse, men helsestatistikken tilsier at vi aldri har vært mer usunne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...