Gå til innhold

Kritikkverdig


Gjest ristata

Anbefalte innlegg

Gjest ristata

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4206358.ece

Når jeg ser dette her blir jeg helt dårlig. Her vet vi at de har fått melding om skyting på Utøya. Haugevis av barn/ungdom trenger hjelp og dette er tempoet til de som skal hjelpe dem. Her går alt i sneglefart fra start og etter at de endelig kommer seg avgårde etter bytte av båt, som også tar en evighet med tanke på hva som foregår 3 km unna, putrer de avgårde.Lurer på hvor mange som faktisk kunne overlevd med en annen håndtering. Jeg grøsser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    63

  • tusseline

    46

  • PieLill

    31

  • tzatziki1365380058

    11

Mest aktive i denne tråden

''Lurer på hvor mange som faktisk kunne overlevd med en annen håndtering. Jeg grøsser....''

Du bør heller lure på hvor mange som faktisk kunne overlevd om politiet hadde fått de nødvendige økonomiske midler til å være utrustet for slike katastrofer både med hensyn på personell, trening og utstyr.

Tenk om politihelikopteret hadde vært i luften og gitt støtte til bakkemannskapet. Noen hevder sogar at massemorderen kunne vært tatt ut av skarpskyttere i helikopter.

Vi får det politiet vi betaler for. Bevilgende myndigheter er adressen for din forferdelse.

Politiet gjorde sitt ytterste i den situasjonen de var, med de resursene de hadde. De har trent på mye. Men jeg tror neppe noen har forestilt seg et senarie der en skrullete mann går rundt på en øy og hemningsløst plaffer ned ungdommer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Lurer på hvor mange som faktisk kunne overlevd med en annen håndtering. Jeg grøsser....''

Du bør heller lure på hvor mange som faktisk kunne overlevd om politiet hadde fått de nødvendige økonomiske midler til å være utrustet for slike katastrofer både med hensyn på personell, trening og utstyr.

Tenk om politihelikopteret hadde vært i luften og gitt støtte til bakkemannskapet. Noen hevder sogar at massemorderen kunne vært tatt ut av skarpskyttere i helikopter.

Vi får det politiet vi betaler for. Bevilgende myndigheter er adressen for din forferdelse.

Politiet gjorde sitt ytterste i den situasjonen de var, med de resursene de hadde. De har trent på mye. Men jeg tror neppe noen har forestilt seg et senarie der en skrullete mann går rundt på en øy og hemningsløst plaffer ned ungdommer.

mvh

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er terroristens ansvar, ikke politiets. Det var terrorangrep i Oslo, og det var dit styrkene var satt inn. Helt forståelig. Terroristen brukte bevisst dette, slik at han ikke skulle få så mye oppmerksomhet fra politiet på Utøya. Det var bevisst strategi for å forvirre.

Ingen kunne tenke seg at det hadde sammenheng når de første meldingene kom fra Utøya. Vi var mange som satt foran TV-n og tenkte, hvorfor i all verden forstyrrer de terror-sendingen fra Oslo, med de derre Utøya-meldingene, det er jo en bagatell i forhold....

Politiet gjorde det beste de gjorde UTIFRA den tilgjengelige informasjonen.

Det er terrroristen som skal bebreides, ikke politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er terroristens ansvar, ikke politiets. Det var terrorangrep i Oslo, og det var dit styrkene var satt inn. Helt forståelig. Terroristen brukte bevisst dette, slik at han ikke skulle få så mye oppmerksomhet fra politiet på Utøya. Det var bevisst strategi for å forvirre.

Ingen kunne tenke seg at det hadde sammenheng når de første meldingene kom fra Utøya. Vi var mange som satt foran TV-n og tenkte, hvorfor i all verden forstyrrer de terror-sendingen fra Oslo, med de derre Utøya-meldingene, det er jo en bagatell i forhold....

Politiet gjorde det beste de gjorde UTIFRA den tilgjengelige informasjonen.

Det er terrroristen som skal bebreides, ikke politiet.

Helt enig

Synes det har gått for langt i heksejakta på politiet vårt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er terroristens ansvar, ikke politiets. Det var terrorangrep i Oslo, og det var dit styrkene var satt inn. Helt forståelig. Terroristen brukte bevisst dette, slik at han ikke skulle få så mye oppmerksomhet fra politiet på Utøya. Det var bevisst strategi for å forvirre.

Ingen kunne tenke seg at det hadde sammenheng når de første meldingene kom fra Utøya. Vi var mange som satt foran TV-n og tenkte, hvorfor i all verden forstyrrer de terror-sendingen fra Oslo, med de derre Utøya-meldingene, det er jo en bagatell i forhold....

Politiet gjorde det beste de gjorde UTIFRA den tilgjengelige informasjonen.

Det er terrroristen som skal bebreides, ikke politiet.

''Vi var mange som satt foran TV-n og tenkte, hvorfor i all verden forstyrrer de terror-sendingen fra Oslo, med de derre Utøya-meldingene, det er jo en bagatell i forhold....

''

Akkurat det tenkte jeg også. Hvorfor i alle verden blander de inn noe simpel skyting når hele regjeringskvartalet er bombet....???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest helt enig !!

Dette er terroristens ansvar, ikke politiets. Det var terrorangrep i Oslo, og det var dit styrkene var satt inn. Helt forståelig. Terroristen brukte bevisst dette, slik at han ikke skulle få så mye oppmerksomhet fra politiet på Utøya. Det var bevisst strategi for å forvirre.

Ingen kunne tenke seg at det hadde sammenheng når de første meldingene kom fra Utøya. Vi var mange som satt foran TV-n og tenkte, hvorfor i all verden forstyrrer de terror-sendingen fra Oslo, med de derre Utøya-meldingene, det er jo en bagatell i forhold....

Politiet gjorde det beste de gjorde UTIFRA den tilgjengelige informasjonen.

Det er terrroristen som skal bebreides, ikke politiet.

Politiet bør absolutt ikke klandres, eller kritiseres for noe som helst av det som skjedde 22. juli !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi var mange som satt foran TV-n og tenkte, hvorfor i all verden forstyrrer de terror-sendingen fra Oslo, med de derre Utøya-meldingene, det er jo en bagatell i forhold....

''

Akkurat det tenkte jeg også. Hvorfor i alle verden blander de inn noe simpel skyting når hele regjeringskvartalet er bombet....???

''Akkurat det tenkte jeg også. Hvorfor i alle verden blander de inn noe simpel skyting når hele regjeringskvartalet er bombet....???''

Vi også. Først tenkte vi at jaja, det er vel noe som har gått i lufta, altså som i en ulykke. Deretter begynte vi jo etterhvert å fatte at det var en bombe og at flere var døde.

Og når de så begynte å snakke om skyting på Utøya så skjønte vi ikke først hvorfor de skulle dra dette inn i saken. Men det tok jo ikke lang tid før vi begynte å lure på om det var Ap / AUF som var målet da... Og neste morgen da vi sto opp og fikk se overskriftene på nettavisene ble vi lamslåtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at politiet gjorde så godt de kunne.

Å kritisere politiet som faktisk setter sitt eget liv i fare for å redde andre menneskers liv er skammelig. Utenforstående som ikke selv jobber i politiet kan umulig sette seg inn i denne situsajonen. Systemet kan fort svikte. Mange politifolk reste fra ferie for å hjelpe til. All ære til politiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lett å kritisere i etterkant.

Situasjonen var kaotisk, med bombe i Oslo, de trodde det kunne være opptil 5 bevæpnede gjerningsmenn pluss at det kunne ligge utplasserte bomber på Utøya i tillegg.

Politiet gjorde akkurat det de skulle utfra den informasjonen de hadde og utstyret de hadde tilgjengelig.

-og de fikk tatt fyren levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kritikkverdig å sverte politiet på denne måten. Jeg er overbevist om at de gjorde sitt ytterste for å komme til Utøya så fort som mulig. Det var vel ikke så mange, verken sivile eller politi, som ikke var opptatt av det som akkurat hadde skjedd i regjeringskvartalet på den tida?

I tillegg fikk vel båten motorstopp på vei ut.

Jeg signerer også Pie Lills innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt enig !!

''Vi var mange som satt foran TV-n og tenkte, hvorfor i all verden forstyrrer de terror-sendingen fra Oslo, med de derre Utøya-meldingene, det er jo en bagatell i forhold....

''

Akkurat det tenkte jeg også. Hvorfor i alle verden blander de inn noe simpel skyting når hele regjeringskvartalet er bombet....???

Husker jeg satt ved datamaskina ..... EXTRA lyste mot meg fra VG siden, SKYTING PÅ UTØYA .... mannen min satt i godstolen å så på sendingene fra Oslo, HERREGUD sier jeg, det er Arbeiderpartiet de skal ta, nå skyter de på Utøya .... !!!

Så går jeg inn på Facebook, en venn av oss, som er i Arbeiderpartiet her, skriver, "noen som vet om skytingen på Utøya, ring meg på mobil, får ikke tak i de vi har på Utøya" ..... nei å nei å nei .....

Da vi la oss på kvelden sa de på nyhetne, 10 døde på Utøya, men vi hørte et intervju om en som hadde sett minst 20 - 30 døde som lå rundt omkring .....

Klokkeradioen slo seg på kl 7 morgenen etter, vi fikk sjokk, det var minst 80 - ÅTTI - som var skutt og drept. Spratt opp, slo på TV`n, inn på Facebook, vår venn hadde kjørt til Sundvollen på fredagskvelden, holdt oss oppdatert ....

Vårt lille samfunn var hardt rammet :o(

det tok flere dager før hun var identifisert, så hun hadde lenge status som savnet ....

Helt forferdelig tid hele Norge har gått gjennom .....

Dette kan ikke politiet kritiseres for ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterpåklokskap er alltid 100%.

I ettertid kan en alltid finne ut at en kunne handlet annerledes og fått et bedre utfall. Men politiet måtte bruke den informasjonen og utstyret de hadde tilgjengelig der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er terroristens ansvar, ikke politiets. Det var terrorangrep i Oslo, og det var dit styrkene var satt inn. Helt forståelig. Terroristen brukte bevisst dette, slik at han ikke skulle få så mye oppmerksomhet fra politiet på Utøya. Det var bevisst strategi for å forvirre.

Ingen kunne tenke seg at det hadde sammenheng når de første meldingene kom fra Utøya. Vi var mange som satt foran TV-n og tenkte, hvorfor i all verden forstyrrer de terror-sendingen fra Oslo, med de derre Utøya-meldingene, det er jo en bagatell i forhold....

Politiet gjorde det beste de gjorde UTIFRA den tilgjengelige informasjonen.

Det er terrroristen som skal bebreides, ikke politiet.

Helt enig. Det er smakløst å spekulere i hvor mange som kunne vært reddet dersom politiet hadde gjort ditt eller datt.

Men samtidig så må en gå gjennom både hvilke ressurser politiet bør ha og hvordan slike store kriser bør håndteres. Det er personer i politiets ledelse som ikke har gjort en god jobb. Selv om en ikke visste omfanget av det som skjedde verken i sentrum eller på Utøya, så burde en mobilisert de enheter man har tilgjengelig, både i politiet og militæret. Det er bedre å mobilisere ti ganger for mye, enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært mange innsjøer og øyer i Norge. Det er ikke mulig å ha full terrorberedskap overalt.

Noe av kritikken etter Utøya minner om de som etter tsunamien (som ubeleilig nok også kom i ferien...) mente at vi burde ha utenrikspersonale i beredskap i alle sydhavsparadis, slik at de kunne bistå norske turister øyeblikkelig i slike situasjoner.

Tenk om gjerningsmannen var en av AUFerne på Utøya som hadde tatt med seg våpen og som klikket da meldingen om bomben kom. Jeg påstår ikke at dette er typisk for AUF, men det _finnes_ ungdom som synes det er normalt å ta med kniv eller skytevåpen av sikkerhetshensyn når de skal på byen, på skolen eller på leir. Da kunne han like gjerne tatt en båt mot fastlandet og endt opp med å plaffe ned camperne i Utvika - eller Rørvik eller Nes eller Onsakervika eller en av de andre, det er nok å ta av. Politiet kunne ikke vite at han var spesielt ute etter leirdeltakerne, de var nødt til å ta hensyn til alle de andre sivile i området også.

Vi kan til en viss grad gardere oss mot bombebiler foran regjeringsbygningene. En enkeltperson med håndvåpen på en øy vil det nødvendigvis ta litt tid å uskadeliggjøre, når han først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Lurer på hvor mange som faktisk kunne overlevd med en annen håndtering. Jeg grøsser....''

Du bør heller lure på hvor mange som faktisk kunne overlevd om politiet hadde fått de nødvendige økonomiske midler til å være utrustet for slike katastrofer både med hensyn på personell, trening og utstyr.

Tenk om politihelikopteret hadde vært i luften og gitt støtte til bakkemannskapet. Noen hevder sogar at massemorderen kunne vært tatt ut av skarpskyttere i helikopter.

Vi får det politiet vi betaler for. Bevilgende myndigheter er adressen for din forferdelse.

Politiet gjorde sitt ytterste i den situasjonen de var, med de resursene de hadde. De har trent på mye. Men jeg tror neppe noen har forestilt seg et senarie der en skrullete mann går rundt på en øy og hemningsløst plaffer ned ungdommer.

mvh

Som folk har påpekt minst 10 ganger til deg nå, så er "bevilgende myndighet" faktisk politiet selv.

Politiet har fått nesten 4 MILLIARDER kroner mer siden 2005, så det er åpenbart ikke mangel på penger det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært mange innsjøer og øyer i Norge. Det er ikke mulig å ha full terrorberedskap overalt.

Noe av kritikken etter Utøya minner om de som etter tsunamien (som ubeleilig nok også kom i ferien...) mente at vi burde ha utenrikspersonale i beredskap i alle sydhavsparadis, slik at de kunne bistå norske turister øyeblikkelig i slike situasjoner.

Tenk om gjerningsmannen var en av AUFerne på Utøya som hadde tatt med seg våpen og som klikket da meldingen om bomben kom. Jeg påstår ikke at dette er typisk for AUF, men det _finnes_ ungdom som synes det er normalt å ta med kniv eller skytevåpen av sikkerhetshensyn når de skal på byen, på skolen eller på leir. Da kunne han like gjerne tatt en båt mot fastlandet og endt opp med å plaffe ned camperne i Utvika - eller Rørvik eller Nes eller Onsakervika eller en av de andre, det er nok å ta av. Politiet kunne ikke vite at han var spesielt ute etter leirdeltakerne, de var nødt til å ta hensyn til alle de andre sivile i området også.

Vi kan til en viss grad gardere oss mot bombebiler foran regjeringsbygningene. En enkeltperson med håndvåpen på en øy vil det nødvendigvis ta litt tid å uskadeliggjøre, når han først er i gang.

''Politiet kunne ikke vite at han var spesielt ute etter leirdeltakerne, de var nødt til å ta hensyn til alle de andre sivile i området også.''

Det var jo derfor de valgte den andre havna enn den nærmeste for der lå det jo en campingplass som var full av gjester. Og vi kan jo alle tenke oss hvilket ramaskrik det hadde blitt dersom terroren hadde forflyttet seg til fastlandet og alle dem i tillegg fordi politiet kom fra den kanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke politiet som skal klandres her, men ABB, og ev. de som har vært med på å nøre opp under det blinde hatet hans.

Selvsagt skal politiets innsats vurderes etter dette er over, men da for å lære hva man kan gjøre bedre (og det er jeg sikker på at Politiet også ønsker), og ikke for å henge ut politifolk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...