Gå til innhold

Kritikkverdig


Gjest ristata

Anbefalte innlegg

''Alle vet da vel at Utøya tilhører Auf?''

Nei, før 22. juli visste ikke alle at Utøya tilhører AUF. Jeg visste at AUF pleide å ha sommersamling på en eller annen øy, men da jeg hørte de første meldingene om skyting på Utøya, så visste ikke jeg at det var _den_ øya. Men ble dog klar over det ganske raskt.

Samme her. Jeg hadde hørt om Utøya, men trodde den lå i oslofjorden. Var ikke klar over at Utøya tilhørte AUF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    63

  • tusseline

    46

  • PieLill

    31

  • tzatziki1365380058

    11

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

''Alle vet da vel at Utøya tilhører Auf?''

Nei, før 22. juli visste ikke alle at Utøya tilhører AUF. Jeg visste at AUF pleide å ha sommersamling på en eller annen øy, men da jeg hørte de første meldingene om skyting på Utøya, så visste ikke jeg at det var _den_ øya. Men ble dog klar over det ganske raskt.

Men uansett så vet politiet det, så det skulle ikke stor fantasi til for å forstå at det foregikk alvorlige ting der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så vet politiet det, så det skulle ikke stor fantasi til for å forstå at det foregikk alvorlige ting der ute.

Min villeste fantasi rommet ikke det senariet som utspant seg på Utøya.

Heller ikke at det var mulig å smelle av en bombe i regjeringskvartalet for så å gå hen og gjøre noe så grufullt at det satte terroren mot regjeringen i skyggen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min villeste fantasi rommet ikke det senariet som utspant seg på Utøya.

Heller ikke at det var mulig å smelle av en bombe i regjeringskvartalet for så å gå hen og gjøre noe så grufullt at det satte terroren mot regjeringen i skyggen.

mvh

Helt enig med deg. Dette var det ingen som i sin villeste fantasi kunne forestille seg kunne skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Dette var det ingen som i sin villeste fantasi kunne forestille seg kunne skje.

Tror det ikke finnes mange tilsvarende situasjoner i verdenssammenheng.

Når folk på lørdag kveld snakke om 20-30 døde tenkte/håpte jeg at det var sjokket som fikk det til å virke verre enn det var...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Min villeste fantasi rommet ikke det senariet som utspant seg på Utøya.

Heller ikke at det var mulig å smelle av en bombe i regjeringskvartalet for så å gå hen og gjøre noe så grufullt at det satte terroren mot regjeringen i skyggen.

mvh

''Min villeste fantasi rommet ikke det senariet som utspant seg på Utøya''

I min fantasi har jeg tenkt at terroren også ville ramme Norge, men jeg har som mange andre tenkt på Al Quaida.

Da meldingene kom om skyting på Utøya etter det som skjedde i regjeringskvartalet, tenkte jeg ikke at det var en som var der for å skyte en eller to Auf-ere, men en som var der for å skyte flest mulig. Nå skal det sies at jeg visste at Auf var der akkurat da og jeg forsto med det samme at det måtte han en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Min villeste fantasi rommet ikke det senariet som utspant seg på Utøya''

I min fantasi har jeg tenkt at terroren også ville ramme Norge, men jeg har som mange andre tenkt på Al Quaida.

Da meldingene kom om skyting på Utøya etter det som skjedde i regjeringskvartalet, tenkte jeg ikke at det var en som var der for å skyte en eller to Auf-ere, men en som var der for å skyte flest mulig. Nå skal det sies at jeg visste at Auf var der akkurat da og jeg forsto med det samme at det måtte han en sammenheng.

Jeg tenkte nokså likt som deg bortsett fra at Utøya har vært et navn jeg har hørt og glemt igjen i forbindelse med noen AP-pamper hver sommer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Okkenhaug, far til femtenårige, nå avdøde Emil Okkenhaug, har både i Levangeravisa, Adresseavisen og Aftenposten ytret at det kun er én syndebukk i denne grusomme saken; ABB.

Ja - ABB har ringt og meldt seg for politiet, ja - politiet har brukt X antall minnutter på gjøremål Y osv, men jakten på feilvurderinger fra alle som faktisk har forsøkt å hjelpe eller avverge i en kaotisk og farlig situasjon bidrar bare til å fjerne fokus fra den som ene og alene er skyldig; ABB. Drapsmannen kunne når som helst droppet å sprenge bomben i regjeringskvartalet, han kunne når som helst lagt ned våpenet på Utøya, og det at han valgte å ikke gjøre det er ingen andres feil enn hans egen.

Les mer her: http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat9/thread173423/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en kjempeeksplosjon i Oslo, og en fullstendig uoversiktelig situasjon på Utøya, synes jeg det er imponerende at politiet fikk avvæpnet massemorderen allerede en time etter at de første nødmeldingene kom!

Og for et ramaskrik det hadde blitt dersom det hadde dreid seg om 5-6 skyttere, politiet hadde valgt Utvika Camping som base, og sivilbefolkningen på campingen hadde blitt rammet.

Spekulasjoner om hvor mange som kunne vært reddet hvis, er ufint, unødvendig og kan umulig hjelpe noen. Det er EN ansvarlig for denne tragedien, og det er Anders Behring Breivik.

Det er sikkert mange ting som kunne vært gjort bedre, og derfor er det også opprettet en granskningskommusjon. Men situasjonen var som den var, de ressursene som fantes, fantes, og jeg er sikker på at ALLE involverte gjorde sitt beste i situasjonen de befant seg.

Er SÅ enig i alt du skriver!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterpåklokskap er alltid 100%.

I ettertid kan en alltid finne ut at en kunne handlet annerledes og fått et bedre utfall. Men politiet måtte bruke den informasjonen og utstyret de hadde tilgjengelig der og da.

Dette er nøyaktig mitt utgangspunkt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Okkenhaug, far til femtenårige, nå avdøde Emil Okkenhaug, har både i Levangeravisa, Adresseavisen og Aftenposten ytret at det kun er én syndebukk i denne grusomme saken; ABB.

Ja - ABB har ringt og meldt seg for politiet, ja - politiet har brukt X antall minnutter på gjøremål Y osv, men jakten på feilvurderinger fra alle som faktisk har forsøkt å hjelpe eller avverge i en kaotisk og farlig situasjon bidrar bare til å fjerne fokus fra den som ene og alene er skyldig; ABB. Drapsmannen kunne når som helst droppet å sprenge bomben i regjeringskvartalet, han kunne når som helst lagt ned våpenet på Utøya, og det at han valgte å ikke gjøre det er ingen andres feil enn hans egen.

Les mer her: http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat9/thread173423/

Hjertens enig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ingen kunne tenke seg at det hadde sammenheng når de første meldingene kom fra Utøya''

Alle vet da vel at Utøya tilhører Auf? Politiet vet det ihvertfall.

''Alle vet da vel at Utøya tilhører Auf?''

Ikke jeg. Hadde ikke hørt om Utøya engang jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Alle vet da vel at Utøya tilhører Auf?''

Ikke jeg. Hadde ikke hørt om Utøya engang jeg.

''Ikke jeg. Hadde ikke hørt om Utøya engang jeg.''

Er det mulig!? :-)

Det har jo vært innslag i Dagsrevyen og diverse andre medier hvert eneste år så lenge jeg kan huske. Ofte i forbindelse med statsråders besøk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Ikke jeg. Hadde ikke hørt om Utøya engang jeg.''

Er det mulig!? :-)

Det har jo vært innslag i Dagsrevyen og diverse andre medier hvert eneste år så lenge jeg kan huske. Ofte i forbindelse med statsråders besøk der.

Jeg bryr meg da filla om hvor AUF holder sine sommerleire. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ikke finnes mange tilsvarende situasjoner i verdenssammenheng.

Når folk på lørdag kveld snakke om 20-30 døde tenkte/håpte jeg at det var sjokket som fikk det til å virke verre enn det var...

mvh

Jeg kan se for meg en tilsvarende situasjon skje her om man hadde en festival eller noe. Hvis noen skulle "klikke" så ille ville det ta minimum en time før politiet kunne kommet. Om det i tillegg hadde skjedd flere ting samtidig, vil jeg tro det hadde tatt lengre tid.

Hvem i all verden hadde kunnet trenet seg opp på at noe sånt kunne skje? Hva om det smeller på en leir midt på Finnmarksvidda? Hvor mange timer vil det da ta før politiet er der?

Alt skal jo også sentraliseres mere og mere. Vil dette spare tid tro? Før hadde vi politiet 2 kilometer unna, nå er de 70 km unna her hvor jeg bor om de ikke tilfeldigvis er på annet oppdrag samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så vet politiet det, så det skulle ikke stor fantasi til for å forstå at det foregikk alvorlige ting der ute.

Det tar jo gjerne litt tid før man kobler melding om "det rapporteres om skyting på Utøya" til at man forstår at 70 ungdommer er massakrert.

Dette er jo noe vi har forstått i ettertid, ikke akkurat mens det forgikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke jeg. Hadde ikke hørt om Utøya engang jeg.''

Er det mulig!? :-)

Det har jo vært innslag i Dagsrevyen og diverse andre medier hvert eneste år så lenge jeg kan huske. Ofte i forbindelse med statsråders besøk der.

Det er en type nyhet jeg finner så lite interessant at navnet Utøya seiler glatt forbi.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så vet politiet det, så det skulle ikke stor fantasi til for å forstå at det foregikk alvorlige ting der ute.

''Men uansett så vet politiet det, så det skulle ikke stor fantasi til for å forstå at det foregikk alvorlige ting der ute.''

Mener du å påstå at politiet ikke skjønte det?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Men uansett så vet politiet det, så det skulle ikke stor fantasi til for å forstå at det foregikk alvorlige ting der ute.''

Mener du å påstå at politiet ikke skjønte det?

mvh

Nei og jeg vil helst ikke kritisere politiet, men jeg hadde nok tenkt at de ville skjønne alvoret etter det som skjedde i Oslo, at de brukte helikopter, eventuelt at de ville klare å skaffe flere båter og at de ville komme inn med båter fra flere kanter på Øya.

Det er sikkert veldig naivt å tro, men på videoen ses det mange båter og jeg synes det er litt rart at det ikke har blitt laget avtaler med båteiere før de ankom og at det enste de brukte var en eneste simpel gummibåt som de lastet så full at enhver som ser denne videoen vill skjønne at det må gå galt. Dessuetn er jeg forundret over at det ser ut som de har svært god tid. Jeg hadde forventet å se mer effektivitet.

Jeg tenker også at det var nå jammen heldig at båten ikke hvelvet og at hele polistaben ikke ble liggende å kave i vannet.

Jeg skjønner ikke hva de tenkte på. Båten kunne jo også blitt skutt i stykker av Breivik og hva da ?? Jeg forstår ikke hvorfor de ikke fordelte seg på flere båter. Dette var det eneste alternativet de hadde?

Jeg forstår det ikke. Det kunne blitt skikkelig fiasko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Ingen kunne tenke seg at det hadde sammenheng når de første meldingene kom fra Utøya''

Alle vet da vel at Utøya tilhører Auf? Politiet vet det ihvertfall.

Jeg visste det ikke. Jeg hadde aldri hørt om Utøya, og jeg bor ikke så veldig langt unna. Oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...