Gå til innhold

Kritikkverdig


Gjest ristata

Anbefalte innlegg

Selvsagt skal politiet etterforskes. Jeg synes derimot det er ekstremt selvhevdende å tro at man selv vet bedre, på bakgrunn av etterpåklokskap.

Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    63

  • tusseline

    46

  • PieLill

    31

  • tzatziki1365380058

    11

Mest aktive i denne tråden

Selvsagt skal politiet etterforskes. Jeg synes derimot det er ekstremt selvhevdende å tro at man selv vet bedre, på bakgrunn av etterpåklokskap.

Det kan jeg være enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Selvsagt skal politiet etterforskes. Jeg synes derimot det er ekstremt selvhevdende å tro at man selv vet bedre, på bakgrunn av etterpåklokskap.

'' Jeg synes derimot det er ekstremt selvhevdende å tro at man selv vet bedre, på bakgrunn av etterpåklokskap''

Det er ingen som hevder at de selv vet bedre her, så vidt jeg kan se. Det undres ja, men det er ikke det samme som å hevde at de vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det holder ikke med våpen og skuddsikre vester. Politiet trenger også trening og rutine.

Ville du kastet deg inn i en slik skarp situasjon etter bare 11 timers trening?''

Det er faktisk uvesentlig. Det er jobben deres å gjøre dette.

''Det er faktisk uvesentlig. Det er jobben deres å gjøre dette.''

Leste du linken?

Selvsagt er det grunnleggende viktig at politiet blir rustet til å utføre de oppgavene vi forventer de skal utføre, både hva utstyr og trening angår.

Blir de ikke tilstrekkelig trent og utrustet til å gjøre skarpe oppdra, kan de ikke gjøre dem. Like lite som en allmenlege kan utføre hjernekirurgi.

Mener du virkelig at en politibetjen tidlig i tjueårene, uteksaminert for en mnd. siden skal gå inn i like skarpe situasjoner som spesialtroppen?

Ingen yrkesgrupper i Norge har selvmordsoppdrag som jobb.

For øvrig måtte politiet ta høyde for at det kunne være mange som skjøt der ute, og at det var mulig å nå personer på land med automatvåpen fra øya.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Skulle man tenke på denne måten i samfunnet - ikke diskutere temaer før de har vært igjennom behandling hos en kommisjon - da nærmer vi oss samfunn vi ikke vil identifisere oss med. Da ville vi ikke hatt noen samfunnsdebatter overhodet.

Ja, det er en håpløs maktarroganse og forsøke å legge lokk på en debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De som kom først fram til Utøya hadde en plikt til å gripe inn. Så vidt jeg kan skjønne, gjorde de ikke det.''

Du jobber kanskje i politiet siden du vet så godt hva de burde gjort?

De hadde ingen plikt til å begå selvmord, men en klar plikt til å ikke gjøre noe som kunne sette enda flere i fare. De gjorde en vurdering ut fra de opplysninger de hadde og de usikkerhetsmomentene som forelå.

Det er på film helten ruser alene inn i det med bare en pistol, uten å vente på forsterkninger - og overlever.

mvh

''Du jobber kanskje i politiet siden du vet så godt hva de burde gjort?''

Det finnes instrukser som sier hva man skal gjøre i slike situasjoner, ja.

''De hadde ingen plikt til å begå selvmord, men en klar plikt til å ikke gjøre noe som kunne sette enda flere i fare. De gjorde en vurdering ut fra de opplysninger de hadde og de usikkerhetsmomentene som forelå.''

Jeg kan jo stille deg det samme spørsmålet som du stilte meg, siden du kommer med en del konklusjoner ;). På hvilket grunnlag gjør du det?

''Det er på film helten ruser alene inn i det med bare en pistol, uten å vente på forsterkninger - og overlever.''

Som sagt, det finnes instrukser for hva man skal gjøre i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'' Jeg synes derimot det er ekstremt selvhevdende å tro at man selv vet bedre, på bakgrunn av etterpåklokskap''

Det er ingen som hevder at de selv vet bedre her, så vidt jeg kan se. Det undres ja, men det er ikke det samme som å hevde at de vet bedre.

Den vanlige mannen i gata (dvs. oss) som ikke har filla peiling på politiarbeid og hvilke beslutninger som må tas i ekstreme situasjoner, virker bare tåpelig i forsøkene på å kritisere det som har skjedd.

Selvsagt skal alt granskes, og det blir gjort. Det hadde selvsagt også blitt gjort selv om ikke "forståsegpåere" hadde kommet med kritikk.

Jeg avventer resultatet av granskningen før jeg gjør meg opp en mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle man tenke på denne måten i samfunnet - ikke diskutere temaer før de har vært igjennom behandling hos en kommisjon - da nærmer vi oss samfunn vi ikke vil identifisere oss med. Da ville vi ikke hatt noen samfunnsdebatter overhodet.

Du vet like godt som alle andre at det ikke er det som det er snakk om. Det blir ikke noe mindre debatt av å vite fakta først, men det blir riktignok mindre tabloide og hysteriske overskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaller det kritikk. Jeg kaller det opplysning.

Det er ikke opplysning, all den tid folk trekker konklusjoner og kritiserer basert på kunnskapsløshet og det som verre er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også jobben til politiet å gå inn i uavklarte situasjoner så vidt jeg har skjønt.

Vel, da har du åpenbart skjønt feil hvis du tror jobben inkluderer det som lett kunne blitt til selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg - på den annen side - synes det er oppsiktsvekkende at så mange mener at politiet skal være unntatt for kritikk etter denne hendelsen.

Det er det åpenbart heller ingen som mener, og du bedriver stråmannsargumentasjon.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er faktisk uvesentlig. Det er jobben deres å gjøre dette.''

Leste du linken?

Selvsagt er det grunnleggende viktig at politiet blir rustet til å utføre de oppgavene vi forventer de skal utføre, både hva utstyr og trening angår.

Blir de ikke tilstrekkelig trent og utrustet til å gjøre skarpe oppdra, kan de ikke gjøre dem. Like lite som en allmenlege kan utføre hjernekirurgi.

Mener du virkelig at en politibetjen tidlig i tjueårene, uteksaminert for en mnd. siden skal gå inn i like skarpe situasjoner som spesialtroppen?

Ingen yrkesgrupper i Norge har selvmordsoppdrag som jobb.

For øvrig måtte politiet ta høyde for at det kunne være mange som skjøt der ute, og at det var mulig å nå personer på land med automatvåpen fra øya.

mvh

''Leste du linken?''

Ja, og jeg mener at allikevel så er det innledningen i artikkelen som er gjeldende: "Norsk politi har siden 2009 hatt instruks om å gripe inn overfor en bevæpnet massemorder øyeblikkelig."

''Selvsagt er det grunnleggende viktig at politiet blir rustet til å utføre de oppgavene vi forventer de skal utføre, både hva utstyr og trening angår.

Blir de ikke tilstrekkelig trent og utrustet til å gjøre skarpe oppdra, kan de ikke gjøre dem. Like lite som en allmenlege kan utføre hjernekirurgi.

Mener du virkelig at en politibetjen tidlig i tjueårene, uteksaminert for en mnd. siden skal gå inn i like skarpe situasjoner som spesialtroppen?''

Jeg er forsåvidt ikke uenig i argumentasjonsrekken din, men jeg er uenig i konklusjonen. Ja, jeg mener at alle som er utdannet politi skal forholde seg til de instrukser som er gjeldende for jobben de har valgt seg.

''Ingen yrkesgrupper i Norge har selvmordsoppdrag som jobb.''

Nei, men folk i flere yrker plikter å gå inn i uavklarte situasjoner. Plikter, etter loven.

''For øvrig måtte politiet ta høyde for at det kunne være mange som skjøt der ute, og at det var mulig å nå personer på land med automatvåpen fra øya.''

Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Den vanlige mannen i gata (dvs. oss) som ikke har filla peiling på politiarbeid og hvilke beslutninger som må tas i ekstreme situasjoner, virker bare tåpelig i forsøkene på å kritisere det som har skjedd.

Selvsagt skal alt granskes, og det blir gjort. Det hadde selvsagt også blitt gjort selv om ikke "forståsegpåere" hadde kommet med kritikk.

Jeg avventer resultatet av granskningen før jeg gjør meg opp en mening.

Det er fullt lovlig å undre seg ut i fra de opplysningene vi har så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les igjennom politiinstruksen. I tillegg er det (selvsagt) instrukser unntatt offentlighet. Disse kan man ikke diskutere.

Det du bedriver her er kun tåpeligheter for å kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har du åpenbart skjønt feil hvis du tror jobben inkluderer det som lett kunne blitt til selvmord.

På hvilken måte har jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du bare ordspill nå, eller vet du hva du snakker om?

I motsetning til t du har demonstrert i denne tråden, vet jeg hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det åpenbart heller ingen som mener, og du bedriver stråmannsargumentasjon.

Hvorfor?

Jeg prøvde bare å vise at det er noen som mener noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er ikke opplysning, all den tid folk trekker konklusjoner og kritiserer basert på kunnskapsløshet og det som verre er.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg må jo si at jeg undrer meg etter den hårreisende videoen jeg ser her.

Om jeg har noen grunn til å kritisere, vet jeg ikke, men jeg undrer meg ja. Jeg kan jo se at dette må gå galt allerede før de starter, noe det også gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...