Gå til innhold

Kritikkverdig


Gjest ristata

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    63

  • tusseline

    46

  • PieLill

    31

  • tzatziki1365380058

    11

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

''Nå er det ikke slik at det er enkeltpersoner som kritiseres her.''

Men hver og en av de menneskene vil føle det slik. De har nok å stri med, om de ikke skal utsettes for en offentlig lynsjemobb, som ikke kjenner verken prosedyrer eller fakta.

''Vi diskuterer hvorfor Norges politielite brukte en simpel plastbåt. Vi lever i et av verdens rikeste land og hvis det er manglende bevillinger som er årsaken til at helikopteret står på bakken slik Pielill sier, så vil jeg gjerne vite det.''

Jo, og alle (inkl. politiet) vil vite det, og svar kommer fra de som sitter i en posisjon til å VITE noe om det, i stedet for å spekulere om det.

''Jeg vil vite hva slags parti jeg skal stemme på i fremtiden.''

Det er over 2 år til det er Stortingsvalg, så så mye haster det vel ikke?

Dessuten, siden 2005 har regjeringen (gjett hvilken) økt bevilgningen til politiet med 3,9 MILLIARDER kroner - så de har aldri hatt så mye penger. Mye av dette er penger som politiet selv prioriterer, men alt det får man vite.

Jeg har bare lite til overs for å henge ut folk på sviktende grunnlag, spesielt når det er mennesker som satte sine egne liv på linjen, og de som kritiserer åpenbart ikke besitter fakta.

Med vennlig hilsen

''Jo, og alle (inkl. politiet) vil vite det, og svar kommer fra de som sitter i en posisjon til å VITE noe om det, i stedet for å spekulere om det''

Jeg tok som en selvfølge at de ville bruke helikopter. Skal det holdes hemmelig at det ble brukt en gummibåt? Skal ikke pressen skrive om dette? Har vi ikke bruk for slik informasjon?

Jeg er selvfølgelig enig i at politiet ikke skal henges ut, men jeg synes da vi kan diskutere hvorfor ting ble slik det ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke med våpen og skuddsikre vester. Politiet trenger også trening og rutine.

Ville du kastet deg inn i en slik skarp situasjon etter bare 11 timers trening?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7745567

mvh

''Det holder ikke med våpen og skuddsikre vester. Politiet trenger også trening og rutine.

Ville du kastet deg inn i en slik skarp situasjon etter bare 11 timers trening?''

Det er faktisk uvesentlig. Det er jobben deres å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk har påpekt minst 10 ganger til deg nå, så er "bevilgende myndighet" faktisk politiet selv.

Politiet har fått nesten 4 MILLIARDER kroner mer siden 2005, så det er åpenbart ikke mangel på penger det står på.

Storberget leker med tall i denne forbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt - det er faktisk jobben til politiet å risikere livet sitt i ekstreme situasjoner. Politiet og brann- og redningsmannskaper som jobbet på åsstedet for bomben er et godt eksempel på dette.

Ja, selvsagt er det det.

Og til gjengjeld kan vi vente med å kritisere dem inntil vi VET (i stedet for å spekulere) om noen faktisk gjorde noe veldig galt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt er det det.

Og til gjengjeld kan vi vente med å kritisere dem inntil vi VET (i stedet for å spekulere) om noen faktisk gjorde noe veldig galt.

Med vennlig hilsen

Jeg synes ikke det er kritikk (på generell basis) å diskutere de fakta man har tilgjengelig - fram til det kommer andre fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jo, og alle (inkl. politiet) vil vite det, og svar kommer fra de som sitter i en posisjon til å VITE noe om det, i stedet for å spekulere om det''

Jeg tok som en selvfølge at de ville bruke helikopter. Skal det holdes hemmelig at det ble brukt en gummibåt? Skal ikke pressen skrive om dette? Har vi ikke bruk for slik informasjon?

Jeg er selvfølgelig enig i at politiet ikke skal henges ut, men jeg synes da vi kan diskutere hvorfor ting ble slik det ble.

Nei, det skal ikke holdes hemmelig. Jeg mener selvsagt ikke at verken politiet eller andre skal være hevet over kritikk. Kanskje tvert i mot, siden de er det organet i samfunnet som har lov å bruke fysisk makt.

Men jeg mener at vi bør vise dem tillit nok til å vente med kritikken inntil rapporter og fakta er på bordet.

Det synes jeg er rimelig...?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes ikke det er kritikk (på generell basis) å diskutere de fakta man har tilgjengelig - fram til det kommer andre fakta.

Det er det jeg også mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var båter der.

På det tidspunktet ante de ikke hvor mange som skjøt, og måtte ta forbehold om bakholdsangrep i tillegg til det de har av opplysninger.

Synes det er oppsiktsvekkende at så mange påberoper seg retten til å kreve at politiet burde sett og gjort ting i forhold til hva vi først vet i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er kritikk (på generell basis) å diskutere de fakta man har tilgjengelig - fram til det kommer andre fakta.

Vel, det fremkommer veldig sterk kritikk av det mennesker har gjort. Mennesker som hadde sitt livs verste dag, og ofte er traumatisert og lurer på "kunne jeg gjort noe bedre for å reddet flere liv".

Politiet osv. er også mennesker, og ikke roboter. De leser aviser, og DOL, og andre nettsteder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det holder ikke med våpen og skuddsikre vester. Politiet trenger også trening og rutine.

Ville du kastet deg inn i en slik skarp situasjon etter bare 11 timers trening?''

Det er faktisk uvesentlig. Det er jobben deres å gjøre dette.

Nei, det er ikke jobben deres å begå selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og hva visste de om det kunne vært 10 bevæpnede terrorister på øyen, som skjøt mot båter?

Det er også jobben til politiet å gå inn i uavklarte situasjoner så vidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det tidspunktet ante de ikke hvor mange som skjøt, og måtte ta forbehold om bakholdsangrep i tillegg til det de har av opplysninger.

Synes det er oppsiktsvekkende at så mange påberoper seg retten til å kreve at politiet burde sett og gjort ting i forhold til hva vi først vet i ettertid.

Jeg - på den annen side - synes det er oppsiktsvekkende at så mange mener at politiet skal være unntatt for kritikk etter denne hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede bestemt at den skal være en evaluering av hele innsatsen.

Det er bare ødeleggende at pressen og andre driver diskusjoner om dette temaet før konklusjonen fra gruppen er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke jobben deres å begå selvmord.

Les igjennom politiinstruksen. I tillegg er det (selvsagt) instrukser unntatt offentlighet. Disse kan man ikke diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg - på den annen side - synes det er oppsiktsvekkende at så mange mener at politiet skal være unntatt for kritikk etter denne hendelsen.

Selvsagt skal politiet etterforskes. Jeg synes derimot det er ekstremt selvhevdende å tro at man selv vet bedre, på bakgrunn av etterpåklokskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei, det skal ikke holdes hemmelig. Jeg mener selvsagt ikke at verken politiet eller andre skal være hevet over kritikk. Kanskje tvert i mot, siden de er det organet i samfunnet som har lov å bruke fysisk makt.

Men jeg mener at vi bør vise dem tillit nok til å vente med kritikken inntil rapporter og fakta er på bordet.

Det synes jeg er rimelig...?

Med vennlig hilsen

Du kaller det kritikk. Jeg kaller det opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede bestemt at den skal være en evaluering av hele innsatsen.

Det er bare ødeleggende at pressen og andre driver diskusjoner om dette temaet før konklusjonen fra gruppen er klar.

Skulle man tenke på denne måten i samfunnet - ikke diskutere temaer før de har vært igjennom behandling hos en kommisjon - da nærmer vi oss samfunn vi ikke vil identifisere oss med. Da ville vi ikke hatt noen samfunnsdebatter overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...