Gå til innhold

Kritikkverdig


Gjest ristata

Anbefalte innlegg

Veldig godt skrevet!!!

Dert er klart at de som tok beslutninger, gjorde sitt ytterste i den situasjonen som var, for at færrest mulig skulle bli skadet/drept (både av sivile og personell) og at gjerningsmannen/gjerningsmennene skulle bli tatt, helst levende.

Og evalueringen må ha som mål å bli enda bedre, ikke for å finne syndebukker - som han skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    63

  • tusseline

    46

  • PieLill

    31

  • tzatziki1365380058

    11

Mest aktive i denne tråden

Terje Bruøygard fra Telemark bataljon skriver noen kloke ord om politikritikk: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4202703.ece

''Vi har en tradisjon i vår avdeling om i etterkant ikke å stille spørsmål ved avgjørelser som er tatt under enormt press i strid. Vi skal vise respekt for den situasjonen, det beslutningsgrunnlaget og de menneskelige påkjenninger de enkelte har vært utsatt for.

Det kan være svært tungt å bli gjenstand for kritikk i etterkant av noen som ikke var der. De aller fleste bruker tid på å bearbeide kampstress, og selvfølgelig er noe av det aller vanskeligste tankene om hva man kunne gjort annerledes. Spesielt der det er snakk om at liv er gått tapt. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det er smakløst å spekulere i hvor mange som kunne vært reddet dersom politiet hadde gjort ditt eller datt.

Men samtidig så må en gå gjennom både hvilke ressurser politiet bør ha og hvordan slike store kriser bør håndteres. Det er personer i politiets ledelse som ikke har gjort en god jobb. Selv om en ikke visste omfanget av det som skjedde verken i sentrum eller på Utøya, så burde en mobilisert de enheter man har tilgjengelig, både i politiet og militæret. Det er bedre å mobilisere ti ganger for mye, enn en gang for lite.

''Det er personer i politiets ledelse som ikke har gjort en god jobb.''

Hvordan vet du det? Vet du hvilke forutsetninger, beslutningsredskaper, informasjonstilgang og resurser de hadde til rådighet?

At man alltid vil kunne finne ting å lære av etter slike hendelser er en annen sak.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Politiet kunne ikke vite at han var spesielt ute etter leirdeltakerne, de var nødt til å ta hensyn til alle de andre sivile i området også.''

Det var jo derfor de valgte den andre havna enn den nærmeste for der lå det jo en campingplass som var full av gjester. Og vi kan jo alle tenke oss hvilket ramaskrik det hadde blitt dersom terroren hadde forflyttet seg til fastlandet og alle dem i tillegg fordi politiet kom fra den kanten...

Ja, det var nettopp det jeg forsøkte å få fram. Det er campere og hyttefolk på hvert eneste nes i Tyrifjorden og på øyene der, i tillegg til bebyggelsen. Det er ikke noen øde skjærgård vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet er bare mennesker de også. Husk på at det nettopp hadde vært en stor smell i Oslo da det begynte å skytes på Utøya. Ingen kunne ha forutsett en sånn situasjon. Jeg tror alle politifolkene gjorde så godt de kunne utifra situasjonen og datan som forelå der og da. Det rådet sikkert endel kaos og sikkert veldig mange forskjellige telefoner kom inn. Ikke lett å være den som skal orientere seg i alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er personer i politiets ledelse som ikke har gjort en god jobb.''

Hvordan vet du det? Vet du hvilke forutsetninger, beslutningsredskaper, informasjonstilgang og resurser de hadde til rådighet?

At man alltid vil kunne finne ting å lære av etter slike hendelser er en annen sak.

mvh

Helt enig med Pie Lill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Ja og en overfyllt skarve gummibåt som kan skytes i fillebiter. Hvem som helst kan se at dette er dømt til å gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er personer i politiets ledelse som ikke har gjort en god jobb.''

Hvordan vet du det? Vet du hvilke forutsetninger, beslutningsredskaper, informasjonstilgang og resurser de hadde til rådighet?

At man alltid vil kunne finne ting å lære av etter slike hendelser er en annen sak.

mvh

Jeg vet kun det avisene har skrevet, så det må selvsagt tas med en klype salt. Men det har vært skrevet om enheter innad i politiet som skulle brukes ved terrorangrep og som ikke ble varslet, samt at forsvaret ikke ble bedt om å bistå.

Hvorfor dette ikke har skjedd vet jeg ikke, men erfaringsmessig er det ofte prestisje og manglende samarbeid mellom ulike etater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Vi var mange som satt foran TV-n og tenkte, hvorfor i all verden forstyrrer de terror-sendingen fra Oslo, med de derre Utøya-meldingene, det er jo en bagatell i forhold....

''

Akkurat det tenkte jeg også. Hvorfor i alle verden blander de inn noe simpel skyting når hele regjeringskvartalet er bombet....???

''Akkurat det tenkte jeg også. Hvorfor i alle verden blander de inn noe simpel skyting når hele regjeringskvartalet er bombet....???''

Jeg har alltid forbundet utøya med AUF, så da jeg hørte om skytinga på Utøya, skjønte jeg umiddelbart at det var et angrep på arbeiderpartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Akkurat det tenkte jeg også. Hvorfor i alle verden blander de inn noe simpel skyting når hele regjeringskvartalet er bombet....???''

Jeg har alltid forbundet utøya med AUF, så da jeg hørte om skytinga på Utøya, skjønte jeg umiddelbart at det var et angrep på arbeiderpartiet.

Jeg også tenkte dette, men ingen kunne jo være 100 % sikker her. Det var jo en veldig forvirrende situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet kun det avisene har skrevet, så det må selvsagt tas med en klype salt. Men det har vært skrevet om enheter innad i politiet som skulle brukes ved terrorangrep og som ikke ble varslet, samt at forsvaret ikke ble bedt om å bistå.

Hvorfor dette ikke har skjedd vet jeg ikke, men erfaringsmessig er det ofte prestisje og manglende samarbeid mellom ulike etater.

''Hvorfor dette ikke har skjedd vet jeg ikke, men erfaringsmessig er det ofte prestisje og manglende samarbeid mellom ulike etater.''

Dermed vet du altså ikke at det sitter bestemte ledere rundt omkring i politiet som gjorde en dårlig jobb den dagen.

Denne saken er alt for alvorlig til å komme med anklager om å sette prestisje foran liv. Spesielt når du ikke har noen direkte befatning med saken selv og ikke baserer deg på annet enn spredete tendensiøse presseoppslag og antagelser.

Det er vanskelig for mennesker å gjøre en bedre jobb enn det systemene, rutinene og utstyret de har rundt seg tillater. Her er det i tillegg snakk om en ekstremt presset og kaotisk situasjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Med en kjempeeksplosjon i Oslo, og en fullstendig uoversiktelig situasjon på Utøya, synes jeg det er imponerende at politiet fikk avvæpnet massemorderen allerede en time etter at de første nødmeldingene kom!

Og for et ramaskrik det hadde blitt dersom det hadde dreid seg om 5-6 skyttere, politiet hadde valgt Utvika Camping som base, og sivilbefolkningen på campingen hadde blitt rammet.

Spekulasjoner om hvor mange som kunne vært reddet hvis, er ufint, unødvendig og kan umulig hjelpe noen. Det er EN ansvarlig for denne tragedien, og det er Anders Behring Breivik.

Det er sikkert mange ting som kunne vært gjort bedre, og derfor er det også opprettet en granskningskommusjon. Men situasjonen var som den var, de ressursene som fantes, fantes, og jeg er sikker på at ALLE involverte gjorde sitt beste i situasjonen de befant seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg også tenkte dette, men ingen kunne jo være 100 % sikker her. Det var jo en veldig forvirrende situasjon.

''Jeg også tenkte dette, men ingen kunne jo være 100 % sikker her''

Akkurat det kunne man være 99,9 % sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvorfor dette ikke har skjedd vet jeg ikke, men erfaringsmessig er det ofte prestisje og manglende samarbeid mellom ulike etater.''

Dermed vet du altså ikke at det sitter bestemte ledere rundt omkring i politiet som gjorde en dårlig jobb den dagen.

Denne saken er alt for alvorlig til å komme med anklager om å sette prestisje foran liv. Spesielt når du ikke har noen direkte befatning med saken selv og ikke baserer deg på annet enn spredete tendensiøse presseoppslag og antagelser.

Det er vanskelig for mennesker å gjøre en bedre jobb enn det systemene, rutinene og utstyret de har rundt seg tillater. Her er det i tillegg snakk om en ekstremt presset og kaotisk situasjon.

mvh

''Det er vanskelig for mennesker å gjøre en bedre jobb enn det systemene, rutinene og utstyret de har rundt seg tillater. ''

Og derfor er det viktig å gå gjennom alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vanskelig for mennesker å gjøre en bedre jobb enn det systemene, rutinene og utstyret de har rundt seg tillater. ''

Og derfor er det viktig å gå gjennom alt dette.

''Og derfor er det viktig å gå gjennom alt dette.''

Og minst like viktig å ha fokuset på hva som kan forbedres, ikke å henge ut noen ved å beskylde dem for å ha gjort en dårlig jobb pga prestisje.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Hvorfor dette ikke har skjedd vet jeg ikke, men erfaringsmessig er det ofte prestisje og manglende samarbeid mellom ulike etater.''

Dermed vet du altså ikke at det sitter bestemte ledere rundt omkring i politiet som gjorde en dårlig jobb den dagen.

Denne saken er alt for alvorlig til å komme med anklager om å sette prestisje foran liv. Spesielt når du ikke har noen direkte befatning med saken selv og ikke baserer deg på annet enn spredete tendensiøse presseoppslag og antagelser.

Det er vanskelig for mennesker å gjøre en bedre jobb enn det systemene, rutinene og utstyret de har rundt seg tillater. Her er det i tillegg snakk om en ekstremt presset og kaotisk situasjon.

mvh

''Det er vanskelig for mennesker å gjøre en bedre jobb enn det systemene, rutinene og utstyret de har rundt seg tillater. Her er det i tillegg snakk om en ekstremt presset og kaotisk situasjon''

Jeg er enig i det, men jeg får mark når jeg ser den videoen. I mitt naive hode hadde jeg forventet litt mer effektivitet. Dette ser så puslete og knølete ut at jeg trodde ikke det var mulig. Når jeg ser bildene venter jeg bare på at båten skal velve og at hele politistaben ligger ute i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en kjempeeksplosjon i Oslo, og en fullstendig uoversiktelig situasjon på Utøya, synes jeg det er imponerende at politiet fikk avvæpnet massemorderen allerede en time etter at de første nødmeldingene kom!

Og for et ramaskrik det hadde blitt dersom det hadde dreid seg om 5-6 skyttere, politiet hadde valgt Utvika Camping som base, og sivilbefolkningen på campingen hadde blitt rammet.

Spekulasjoner om hvor mange som kunne vært reddet hvis, er ufint, unødvendig og kan umulig hjelpe noen. Det er EN ansvarlig for denne tragedien, og det er Anders Behring Breivik.

Det er sikkert mange ting som kunne vært gjort bedre, og derfor er det også opprettet en granskningskommusjon. Men situasjonen var som den var, de ressursene som fantes, fantes, og jeg er sikker på at ALLE involverte gjorde sitt beste i situasjonen de befant seg.

Veldig enig i det du skriver her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Helt enig. Det er smakløst å spekulere i hvor mange som kunne vært reddet dersom politiet hadde gjort ditt eller datt.

Men samtidig så må en gå gjennom både hvilke ressurser politiet bør ha og hvordan slike store kriser bør håndteres. Det er personer i politiets ledelse som ikke har gjort en god jobb. Selv om en ikke visste omfanget av det som skjedde verken i sentrum eller på Utøya, så burde en mobilisert de enheter man har tilgjengelig, både i politiet og militæret. Det er bedre å mobilisere ti ganger for mye, enn en gang for lite.

'' Det er personer i politiets ledelse som ikke har gjort en god jobb. Selv om en ikke visste omfanget av det som skjedde verken i sentrum eller på Utøya, så burde en mobilisert de enheter man har tilgjengelig, både i politiet og militæret. Det er bedre å mobilisere ti ganger for mye, enn en gang for lite''

Enig! Det var ikke så vanskelig og forestilles seg at det forgikk skyting at stort omfang på Utøya etter at de første meldingene kom med tanke på hva som hadde skjedd i regjeringskvartalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Dette er terroristens ansvar, ikke politiets. Det var terrorangrep i Oslo, og det var dit styrkene var satt inn. Helt forståelig. Terroristen brukte bevisst dette, slik at han ikke skulle få så mye oppmerksomhet fra politiet på Utøya. Det var bevisst strategi for å forvirre.

Ingen kunne tenke seg at det hadde sammenheng når de første meldingene kom fra Utøya. Vi var mange som satt foran TV-n og tenkte, hvorfor i all verden forstyrrer de terror-sendingen fra Oslo, med de derre Utøya-meldingene, det er jo en bagatell i forhold....

Politiet gjorde det beste de gjorde UTIFRA den tilgjengelige informasjonen.

Det er terrroristen som skal bebreides, ikke politiet.

''Ingen kunne tenke seg at det hadde sammenheng når de første meldingene kom fra Utøya''

Alle vet da vel at Utøya tilhører Auf? Politiet vet det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ingen kunne tenke seg at det hadde sammenheng når de første meldingene kom fra Utøya''

Alle vet da vel at Utøya tilhører Auf? Politiet vet det ihvertfall.

''Alle vet da vel at Utøya tilhører Auf?''

Nei, før 22. juli visste ikke alle at Utøya tilhører AUF. Jeg visste at AUF pleide å ha sommersamling på en eller annen øy, men da jeg hørte de første meldingene om skyting på Utøya, så visste ikke jeg at det var _den_ øya. Men ble dog klar over det ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...