Gå til innhold

Kritikkverdig


Gjest ristata

Anbefalte innlegg

Det kan virke som det har skjedd mange ting i mange ledd her som kunne ha vært håndtert mye bedre fra politiet sin side. Jeg skjønner godt at det er flere som vil til bunns i dette.

Politiet vil selv til bunns i dette og lære mest mulig.

Jeg er derimot svært skeptisk til pressens opphausing av enkelte ting uten å se den store sammenhengen. Det som til å begynne med ser ut som menneskelig svikt, viser seg ofte å primært skyldes systemsvikt.

Vi får det politiet våre bevilgende myndigheter er villig til å betale for.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    63

  • tusseline

    46

  • PieLill

    31

  • tzatziki1365380058

    11

Mest aktive i denne tråden

Politiet vil selv til bunns i dette og lære mest mulig.

Jeg er derimot svært skeptisk til pressens opphausing av enkelte ting uten å se den store sammenhengen. Det som til å begynne med ser ut som menneskelig svikt, viser seg ofte å primært skyldes systemsvikt.

Vi får det politiet våre bevilgende myndigheter er villig til å betale for.

mvh

''Vi får det politiet våre bevilgende myndigheter er villig til å betale for.''

Dette har du gnålt om i snart 20 innlegg. Til syvende og sist er Norge et demokrati, og vi (folket) er bevilgende myndigheter.

Vi har stemt for en regjering og Storting som har økt bevilgningen med nesten 4 milliarder kroner. Noe du alltid "glemmer" å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En referanse til noe petter smart skrev litt lengre opp i tråden:

''Hvorfor dette ikke har skjedd [div. ting ved politiets aksjon] vet jeg ikke, men erfaringsmessig er det ofte prestisje og manglende samarbeid mellom ulike etater.''

Synes det blir drøyt å insinuere at politiledelsen lot prestisje være avgjørende for en del beslutninger 22.7.

mvh

Du insinuerer jo at det er "bevilgende myndighet" sin feil.

Ettersom det gjerne er politiledelsen, så gjør du altså det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Videobevis sier ikke noe om bakgrunnen, hva de ble beordret til, osv osv.

Mye av kritikken mot politiet minner mest om en offentlig lynsjing, og det er uverdig.

Samtidig, det er hundrevis av mennesker som har skrevet at de enten "er enige med ABBs manifest" eller har nøret opp under hatet hans. De er det ingen som kritiserer, og de har et langt større ansvar for å fremavle ABBer.

Med vennlig hilsen

''Videobevis sier ikke noe om bakgrunnen, hva de ble beordret til, osv osv''

Videobevis viser at 10 tungt bekledde og bevæpnede menn alle går om bord i en liten gummibåt, hvor det er opplagt allerede før de starter at dette vil gå galt.

Videobevis viser at det ikke kan ha blitt klargjort båter.

Videobevis viser at det var flust av båter som sto der og at flere kom til etterhvert da politiet fikk problemer med gummibåten. Det var altså flere båteiere til stede som sikkert mer enn gjerne ville lånt bort båten sin.

''Mye av kritikken mot politiet minner mest om en offentlig lynsjing, og det er uverdig''

Det er veldig viktig å gå gjennom dette og vi har et krav på å vite hvordan det har foregått. Det er natulrlig at det blir diskusjoner i fora om dette. Det kunne tross alt ha endt opp med en skikkelig fiasko hvor hele politisbanen lå og balet uten i vannet.

''Samtidig, det er hundrevis av mennesker som har skrevet at de enten "er enige med ABBs manifest" eller har nøret opp under hatet hans. De er det ingen som kritiserer, og de har et langt større ansvar for å fremavle ABBer.''

Nå sporer du av. Det har blitt diskutert i ukevis allerede og akkurat nå diskuterer vi noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Politiet vil selv til bunns i dette og lære mest mulig.

Jeg er derimot svært skeptisk til pressens opphausing av enkelte ting uten å se den store sammenhengen. Det som til å begynne med ser ut som menneskelig svikt, viser seg ofte å primært skyldes systemsvikt.

Vi får det politiet våre bevilgende myndigheter er villig til å betale for.

mvh

''Jeg er derimot svært skeptisk til pressens opphausing av enkelte ting uten å se den store sammenhengen''

Det eneste pressen har gjort er å presentere fakta. Slike ting som at de dro i en gummibåt osv. At det tok ekstra lang tid fordi båten ble fylt opp av vann. At politiet hadde bedd om 4 båter og ble overrasket da det bare sto en der. Dette er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg er derimot svært skeptisk til pressens opphausing av enkelte ting uten å se den store sammenhengen''

Det eneste pressen har gjort er å presentere fakta. Slike ting som at de dro i en gummibåt osv. At det tok ekstra lang tid fordi båten ble fylt opp av vann. At politiet hadde bedd om 4 båter og ble overrasket da det bare sto en der. Dette er fakta.

Det er ikke det eneste pressen har gjort.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det holder ikke med våpen og skuddsikre vester. Politiet trenger også trening og rutine.

Ville du kastet deg inn i en slik skarp situasjon etter bare 11 timers trening?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7745567

mvh

Jeg vet ikke da hvordan de håndterer skyteepisoder ute på landsbygda, men de kunne ha klargjort båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Videobevis sier ikke noe om bakgrunnen, hva de ble beordret til, osv osv''

Videobevis viser at 10 tungt bekledde og bevæpnede menn alle går om bord i en liten gummibåt, hvor det er opplagt allerede før de starter at dette vil gå galt.

Videobevis viser at det ikke kan ha blitt klargjort båter.

Videobevis viser at det var flust av båter som sto der og at flere kom til etterhvert da politiet fikk problemer med gummibåten. Det var altså flere båteiere til stede som sikkert mer enn gjerne ville lånt bort båten sin.

''Mye av kritikken mot politiet minner mest om en offentlig lynsjing, og det er uverdig''

Det er veldig viktig å gå gjennom dette og vi har et krav på å vite hvordan det har foregått. Det er natulrlig at det blir diskusjoner i fora om dette. Det kunne tross alt ha endt opp med en skikkelig fiasko hvor hele politisbanen lå og balet uten i vannet.

''Samtidig, det er hundrevis av mennesker som har skrevet at de enten "er enige med ABBs manifest" eller har nøret opp under hatet hans. De er det ingen som kritiserer, og de har et langt større ansvar for å fremavle ABBer.''

Nå sporer du av. Det har blitt diskutert i ukevis allerede og akkurat nå diskuterer vi noe annet.

Hele denne "granskingen" av Politiet er en avsporing fra ABB og hans gjerninger.

Man tar litt video, og litt der og litt her, også klipper man sammen en anklage som ikke engang VG ville brukt som overskrift. Uverdig.

Politiet som var involvert her risikerte livet sitt. De skal selvsagt granskes, men la det bli gjort av folk med kunnskap om saken, i stedet for et offentlig hylekor.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hele denne "granskingen" av Politiet er en avsporing fra ABB og hans gjerninger.

Man tar litt video, og litt der og litt her, også klipper man sammen en anklage som ikke engang VG ville brukt som overskrift. Uverdig.

Politiet som var involvert her risikerte livet sitt. De skal selvsagt granskes, men la det bli gjort av folk med kunnskap om saken, i stedet for et offentlig hylekor.

Med vennlig hilsen

''Hele denne "granskingen" av Politiet er en avsporing fra ABB og hans gjerninger''

Nei, nå er du fullstendig på villspor. ABB har da fått masse oppmerksomhet for sine gjerninger og alle synes det er forferdelig. Det er du som sporer av nå på vanlig måte fordi forsøker å ha en annen diskusjon.

Kan ikke du bare akseptere at vi diskuterer noe helt annet enn det du vil diskutere nå? Du kan lage din egen tråd.

Det er helt naturlig at det kommer diskusjoner i ettertid, både over det som fungerte og det som ikke fungerte. Det skulle da bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med noen eksempler?

Pressens oppslag har generelt vært aggresiv og preget av ønske om å ta noen.

Et eksempel der pressen tar enkelthendelser ut av den store sammenhengen er krigstypene om at de ikke tok den korteste veien over vannet. En avgjørelse som har blitt støttet av eksperter.

Et annet eksempel er den massive kritikken mot at politihelikopteret ikke ble brukt. Denne har stort sett blitt fremmet uten å nevne at Bondevikregjeringen vedtok at vi skulle ha tre politihelikoptre hvorav minst et skulle ha døgnkontinuerlig drift.

Senere regjeringer har ikke fulgt opp dette, men i stedet skåret ned på driften av det ene helikopteret vi har. Politiet har gjentatte ganger advart mot dette.

Det er både urettferdig og uskalig og rette så sterk kritikk mot politiet før vi vet noe særlig om hvilke rammevilkår de hadde for å utføre oppdraget.

Jeg ser frem imot en saklig og nyansert evaluering der alle ting sees i sammenheng. Men lurer på om pressen vil være like interessert i å skrive om det. Ikke så morro å skrive om det ikke blir lyncheparty.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke da hvordan de håndterer skyteepisoder ute på landsbygda, men de kunne ha klargjort båter.

Jeg er sikker på at vi etter hvert får vite hvilke systemfeil som førte til båttrøbbelet.

Leste du linken?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hele denne "granskingen" av Politiet er en avsporing fra ABB og hans gjerninger''

Nei, nå er du fullstendig på villspor. ABB har da fått masse oppmerksomhet for sine gjerninger og alle synes det er forferdelig. Det er du som sporer av nå på vanlig måte fordi forsøker å ha en annen diskusjon.

Kan ikke du bare akseptere at vi diskuterer noe helt annet enn det du vil diskutere nå? Du kan lage din egen tråd.

Det er helt naturlig at det kommer diskusjoner i ettertid, både over det som fungerte og det som ikke fungerte. Det skulle da bare mangle.

Poenget var ikke at jeg ville diskutere ABB.

Poenget var at så lenge man ikke besitter verken kunnskap, erfaring eller fakta, så synes jeg det er usedvanlig kjipt gjort å kritisere en gruppe mennesker som risikerte livet sitt for å redde noen andre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kom først fram til Utøya hadde en plikt til å gripe inn. Så vidt jeg kan skjønne, gjorde de ikke det.

''De som kom først fram til Utøya hadde en plikt til å gripe inn. Så vidt jeg kan skjønne, gjorde de ikke det.''

Du jobber kanskje i politiet siden du vet så godt hva de burde gjort?

De hadde ingen plikt til å begå selvmord, men en klar plikt til å ikke gjøre noe som kunne sette enda flere i fare. De gjorde en vurdering ut fra de opplysninger de hadde og de usikkerhetsmomentene som forelå.

Det er på film helten ruser alene inn i det med bare en pistol, uten å vente på forsterkninger - og overlever.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen politifolk har gjort feil, skal dette selvfølgelig tas opp. Det gjør man jo i andre yrker. Det er ikke det samme som å henge ut noen.

''Hvis noen politifolk har gjort feil, skal dette selvfølgelig tas opp. Det gjør man jo i andre yrker. Det er ikke det samme som å henge ut noen.''

Om det smøres ut på førstesidene i riksdekkende media, er det å henge ut folk. Særlig når 'dommerne' er journalister med et tabloid forhold til politiets handlingsrom.

Det viktigste er å finne systemfeilene og rette på disse. Som regel er det også der hovedårsakene til problemene ligger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Poenget var ikke at jeg ville diskutere ABB.

Poenget var at så lenge man ikke besitter verken kunnskap, erfaring eller fakta, så synes jeg det er usedvanlig kjipt gjort å kritisere en gruppe mennesker som risikerte livet sitt for å redde noen andre.

Med vennlig hilsen

Nå er det ikke slik at det er enkeltpersoner som kritiseres her.

Vi diskuterer hvorfor Norges politielite brukte en simpel plastbåt. Vi lever i et av verdens rikeste land og hvis det er manglende bevillinger som er årsaken til at helikopteret står på bakken slik Pielill sier, så vil jeg gjerne vite det.

Jeg vil vite hva slags parti jeg skal stemme på i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at det er enkeltpersoner som kritiseres her.

Vi diskuterer hvorfor Norges politielite brukte en simpel plastbåt. Vi lever i et av verdens rikeste land og hvis det er manglende bevillinger som er årsaken til at helikopteret står på bakken slik Pielill sier, så vil jeg gjerne vite det.

Jeg vil vite hva slags parti jeg skal stemme på i fremtiden.

''Nå er det ikke slik at det er enkeltpersoner som kritiseres her.''

Men hver og en av de menneskene vil føle det slik. De har nok å stri med, om de ikke skal utsettes for en offentlig lynsjemobb, som ikke kjenner verken prosedyrer eller fakta.

''Vi diskuterer hvorfor Norges politielite brukte en simpel plastbåt. Vi lever i et av verdens rikeste land og hvis det er manglende bevillinger som er årsaken til at helikopteret står på bakken slik Pielill sier, så vil jeg gjerne vite det.''

Jo, og alle (inkl. politiet) vil vite det, og svar kommer fra de som sitter i en posisjon til å VITE noe om det, i stedet for å spekulere om det.

''Jeg vil vite hva slags parti jeg skal stemme på i fremtiden.''

Det er over 2 år til det er Stortingsvalg, så så mye haster det vel ikke?

Dessuten, siden 2005 har regjeringen (gjett hvilken) økt bevilgningen til politiet med 3,9 MILLIARDER kroner - så de har aldri hatt så mye penger. Mye av dette er penger som politiet selv prioriterer, men alt det får man vite.

Jeg har bare lite til overs for å henge ut folk på sviktende grunnlag, spesielt når det er mennesker som satte sine egne liv på linjen, og de som kritiserer åpenbart ikke besitter fakta.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var ikke at jeg ville diskutere ABB.

Poenget var at så lenge man ikke besitter verken kunnskap, erfaring eller fakta, så synes jeg det er usedvanlig kjipt gjort å kritisere en gruppe mennesker som risikerte livet sitt for å redde noen andre.

Med vennlig hilsen

Med all respekt - det er faktisk jobben til politiet å risikere livet sitt i ekstreme situasjoner. Politiet og brann- og redningsmannskaper som jobbet på åsstedet for bomben er et godt eksempel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men Politiinstruksen mener neppe at de skal løpe/svømme mot en fyr med maskingevær.

Med vennlig hilsen

Det var båter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...