Gå til innhold

Kritikkverdig


Gjest ristata

Anbefalte innlegg

Politiet er bare mennesker de også. Husk på at det nettopp hadde vært en stor smell i Oslo da det begynte å skytes på Utøya. Ingen kunne ha forutsett en sånn situasjon. Jeg tror alle politifolkene gjorde så godt de kunne utifra situasjonen og datan som forelå der og da. Det rådet sikkert endel kaos og sikkert veldig mange forskjellige telefoner kom inn. Ikke lett å være den som skal orientere seg i alt dette.

De som kom først fram til Utøya hadde en plikt til å gripe inn. Så vidt jeg kan skjønne, gjorde de ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    63

  • tusseline

    46

  • PieLill

    31

  • tzatziki1365380058

    11

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke politiet som skal klandres her, men ABB, og ev. de som har vært med på å nøre opp under det blinde hatet hans.

Selvsagt skal politiets innsats vurderes etter dette er over, men da for å lære hva man kan gjøre bedre (og det er jeg sikker på at Politiet også ønsker), og ikke for å henge ut politifolk.

Med vennlig hilsen

Hvis noen politifolk har gjort feil, skal dette selvfølgelig tas opp. Det gjør man jo i andre yrker. Det er ikke det samme som å henge ut noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er så amatørmessig at en skulle ikke tro det var mulig.

Pipen hadde fått en annen lyd om ikke sivilbåten hadde kommet dem til unnsetning og hele mannskapet hadde havnet i vannet.

Jeg synes det er mer bekymringsfullt at lokalt politi ikke grep inn, men sto og ventet på Deltastyrken. Hva hvis dette hadde skjedd i Nord-Norge? Skulle man ha ventet i mange timer på Delta? Vanlig politi har en plikt til å gå inn i siutasjoner de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer bekymringsfullt at lokalt politi ikke grep inn, men sto og ventet på Deltastyrken. Hva hvis dette hadde skjedd i Nord-Norge? Skulle man ha ventet i mange timer på Delta? Vanlig politi har en plikt til å gå inn i siutasjoner de også.

Vanlig politi har ikke plikt til å begå selvmord.

Forleden var det en diskusjon om en fyr som fallt i vannet på en kai, og politiet hoppet ikke i vannet for å redde ham pga faren for eget liv (som ville vært mye mindre enn å dra ubevæpnet til Utøya).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og derfor er det viktig å gå gjennom alt dette.''

Og minst like viktig å ha fokuset på hva som kan forbedres, ikke å henge ut noen ved å beskylde dem for å ha gjort en dårlig jobb pga prestisje.

mvh

Hvorfor har det med prestisje å gjøre dersom man kommer fram til at noen i politiet har gjort en dårlig jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som det har skjedd mange ting i mange ledd her som kunne ha vært håndtert mye bedre fra politiet sin side. Jeg skjønner godt at det er flere som vil til bunns i dette.

Det er da ingen som sier de ikke vil til bunns i det. Inkl. politiet ønsker å lære fra dette.

Men "dommen" må komme fra folk som har en forutsetning og kunnskap til å bedømme det. Vill spekulasjon gagner ingen, og er heller til hindring enn til hjelp.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes det er mer bekymringsfullt at lokalt politi ikke grep inn, men sto og ventet på Deltastyrken. Hva hvis dette hadde skjedd i Nord-Norge? Skulle man ha ventet i mange timer på Delta? Vanlig politi har en plikt til å gå inn i siutasjoner de også.

Ja, her er det flere ting som ikke henger på greip, men det spørs hvor mange de var. Jeg vet ikke om de var mange nok når de fryktet en situasjon hvor det kunne være flere skyttere.

Men det minste det lokale politiet kunne ha gjort var å klargjøre flere båter. Er sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig politi har ikke plikt til å begå selvmord.

Forleden var det en diskusjon om en fyr som fallt i vannet på en kai, og politiet hoppet ikke i vannet for å redde ham pga faren for eget liv (som ville vært mye mindre enn å dra ubevæpnet til Utøya).

Med vennlig hilsen

Politiinstruksen:

"..Hvis en politimann treffer noen i ferd med å utføre en straffbar handling, plikter han å gripe inn uten opphold for å stanse handlingen eller hindre at den blir gjentatt."

Den aktuelle saken du refererer til med vannet er fremdeles under etterforskning så vidt jeg vet - man kan derfor ikke komme med konklusjoner på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som sier de ikke vil til bunns i det. Inkl. politiet ønsker å lære fra dette.

Men "dommen" må komme fra folk som har en forutsetning og kunnskap til å bedømme det. Vill spekulasjon gagner ingen, og er heller til hindring enn til hjelp.

Med vennlig hilsen

Det er jeg enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiinstruksen:

"..Hvis en politimann treffer noen i ferd med å utføre en straffbar handling, plikter han å gripe inn uten opphold for å stanse handlingen eller hindre at den blir gjentatt."

Den aktuelle saken du refererer til med vannet er fremdeles under etterforskning så vidt jeg vet - man kan derfor ikke komme med konklusjoner på denne.

Joda, men Politiinstruksen mener neppe at de skal løpe/svømme mot en fyr med maskingevær.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i :)

Bra.

Derfor er det også viktig å ikke skylde på politiet eller andre før man definitivt vet om noen av dem gjorde noe virkelige gale. De hadde nok også den verste dagen i deres liv, de er også ofre, men i stedet for sympati blir de offentlig uthengt for ikke å være supermennesker.

En annen sak: hvis man skal lære av dette må alle være åpne og ærlige. Det får man ikke til hvis politiet (eller andre) føler at de blir hengt ut i pressen for hver eneste ting som ikke ble gjort 100% perfekt.

Politiet er også uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Joda, men Politiinstruksen mener neppe at de skal løpe/svømme mot en fyr med maskingevær.

Med vennlig hilsen

Mener du at politiet er fritatt fra å dra ut til øyer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Bra.

Derfor er det også viktig å ikke skylde på politiet eller andre før man definitivt vet om noen av dem gjorde noe virkelige gale. De hadde nok også den verste dagen i deres liv, de er også ofre, men i stedet for sympati blir de offentlig uthengt for ikke å være supermennesker.

En annen sak: hvis man skal lære av dette må alle være åpne og ærlige. Det får man ikke til hvis politiet (eller andre) føler at de blir hengt ut i pressen for hver eneste ting som ikke ble gjort 100% perfekt.

Politiet er også uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Med vennlig hilsen

''Derfor er det også viktig å ikke skylde på politiet eller andre før man definitivt vet om noen av dem gjorde noe virkelige gale.''

Her har vi videobevis da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest quicksand

Joda, men Politiinstruksen mener neppe at de skal løpe/svømme mot en fyr med maskingevær.

Med vennlig hilsen

Har ikke politiet skytevåben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest quicksand

Som folk har påpekt minst 10 ganger til deg nå, så er "bevilgende myndighet" faktisk politiet selv.

Politiet har fått nesten 4 MILLIARDER kroner mer siden 2005, så det er åpenbart ikke mangel på penger det står på.

Det er åbenbart ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at politiet er fritatt fra å dra ut til øyer ?

''Mener du at politiet er fritatt fra å dra ut til øyer ?''

Nei, jeg mener at ubevæpnet politi selvsagt ikke skal "gå mot" en skytende mann bevæpnet med maskingevær, men vente til folk med våpen kommer, i en slik situasjon.

Det gjelder selvsagt om det var 10. etasje på Postgirobygget eller Lofoten.

Politiet er selvsagt heller ikke fritatt fra granskning - tvert i mot - men jeg mener det har lite for seg at det blir gjort av folk som kun har lest om saken i media.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Mener du at politiet er fritatt fra å dra ut til øyer ?''

Nei, jeg mener at ubevæpnet politi selvsagt ikke skal "gå mot" en skytende mann bevæpnet med maskingevær, men vente til folk med våpen kommer, i en slik situasjon.

Det gjelder selvsagt om det var 10. etasje på Postgirobygget eller Lofoten.

Politiet er selvsagt heller ikke fritatt fra granskning - tvert i mot - men jeg mener det har lite for seg at det blir gjort av folk som kun har lest om saken i media.

Med vennlig hilsen

Har de ikke våpen og skuddsikre vester ute i distriktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest quicksand

''Mener du at politiet er fritatt fra å dra ut til øyer ?''

Nei, jeg mener at ubevæpnet politi selvsagt ikke skal "gå mot" en skytende mann bevæpnet med maskingevær, men vente til folk med våpen kommer, i en slik situasjon.

Det gjelder selvsagt om det var 10. etasje på Postgirobygget eller Lofoten.

Politiet er selvsagt heller ikke fritatt fra granskning - tvert i mot - men jeg mener det har lite for seg at det blir gjort av folk som kun har lest om saken i media.

Med vennlig hilsen

''jeg mener at ubevæpnet politi''

Mener du at de ikke hadde våben? Det er jo skandale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Derfor er det også viktig å ikke skylde på politiet eller andre før man definitivt vet om noen av dem gjorde noe virkelige gale.''

Her har vi videobevis da.

Videobevis sier ikke noe om bakgrunnen, hva de ble beordret til, osv osv.

Mye av kritikken mot politiet minner mest om en offentlig lynsjing, og det er uverdig.

Samtidig, det er hundrevis av mennesker som har skrevet at de enten "er enige med ABBs manifest" eller har nøret opp under hatet hans. De er det ingen som kritiserer, og de har et langt større ansvar for å fremavle ABBer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har det med prestisje å gjøre dersom man kommer fram til at noen i politiet har gjort en dårlig jobb?

En referanse til noe petter smart skrev litt lengre opp i tråden:

''Hvorfor dette ikke har skjedd [div. ting ved politiets aksjon] vet jeg ikke, men erfaringsmessig er det ofte prestisje og manglende samarbeid mellom ulike etater.''

Synes det blir drøyt å insinuere at politiledelsen lot prestisje være avgjørende for en del beslutninger 22.7.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...