Gå til innhold

Sambucol til baby?


Viljemor

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har tenkt å gi mine barn Sambucol nå utover høsten. Det jeg lurer på er: Hvordan skal dosene beregnes til 7 mnd. gammel baby og 2 år gammel gutt?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære viljemor.

Jeg vil ikke anbefale at du gir dine barn Sambucol forebyggende utover høsten. Preparatet er fremstilt av svarthyll og jeg kjenner kun til et forsøk (fra Israel) som viser effekt mot influensavirus hos noen få forsøkspersoner. Vi har derfor ikke datagrunnlag til å anbefale forebyggende bruk. I folkemedisinen er svarthyll brukt for å lindre forkjølelses-symptomer, vel å merke etter at sykdommer er brutt ut. Jeg vil i stedet satse på å gi barna rikelig med frukt og grønnsaker hver dag. Barnet på 7 mnd kan gjerne få grønnsaket som er kokt og moset på food-prosessor for eksempel gulrot, potet, brokkoli og kålrot. Maten inneholder hundrevis av sunne stoffer som styrker barnas naturlige immunitet. Så kan du heller bruke solhatt og svarthyll hvis de blir syke.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

sambucol inneholder honning,og det skal ikke barn under 1 år ha

Kjære mindy.

Hvorfor skal ikke små barn ha honning?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære mindy.

Hvorfor skal ikke små barn ha honning?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Det gikk ut advarselr mot å gi små barn honning i fjor vinter (eller var det vinteren før?) pga flere dødsfall, her i Norge, etter at små barn fikk honning som hadde giftstoffer (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...