Gå til innhold

NHD: En søster som oftest bryr seg om seg selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en søster som for det meste bryr seg om seg selv. Veldig selvopptatt. Ser veldig svart hvitt på ting. Og blir forbanna og sint hvis jeg påpeker dette. Slik har hu alltid vært. Vi har opplevd mye i barndommen som har vært opprivende og vondt. Hu fortrenger det meste som vold i hjemmet og annet som har foregått. Blant annet en mor som er psykisk syk og bor sammen med en alkoholiker av ektemann. Mistet fire barn i fosterhjem. Dette nekter søstera mi og prate om. Vi har ingen kontakt med henne.

Hun har mye bedre økonomi enn meg. Og har en kjæreste som har godt betalt. Så dem har to inntekter.

Og spanderer så og si aldri noe. Har en inntekt som er lav pga. AAP.

Hun kommer alltid og krever penger så fort hu har spandert noe.

Snakker vi om at hun sender en melding. og er passe ufin.

Mulig det bare er meg som oppfatter dette. "vær vennlig å overfør de 200 kr du spiste for når vi var ute på restaurant".

Skal som regel ha viljen sin på det meste. Og blir sur og fornærma om det ikke blir slik.

Et godt eks. er når søsteren min veldig gjerne ville ha meg med ut på byen med min fars søster. Var helt blakk og hadde null kr. på konto. DA ville hu låne meg 100 kr til toget. Dette er da 2 måneder siden og det kommer opp nå.

Er ikke snakk om at hu spanderer i hytt og pine. Spør hu nesten aldri om penger fordi jeg vet hvordan hu er. ER det jeg som er urimelig og tenker at hu er gjerrig ? Eller er det slik at familie skal oppføre seg slik mot hverandre.

Akkurat nå tenker jeg på å kutte kontakten en periode for å skjerme meg selv og mine følelser (irritert og sint, såra ikke minst. Dette er min søster som jeg alltid har stilt opp for. )

Tror det er hensiktsmessig uttifra situasjonen slik den er nå. Går mye tid til å irritere meg over henne.

Hva tror dere andre ? Er jeg helt på bærttur ?

Gjest ditt valg
Skrevet

Du er ikke forpliktet til å være med henne selv om hun er søstera di. Det er tross alt ikke du som har satt henne til verden.

Si i fra at du vil ha en pause og at hun må forbedre sin oppføsel om dere i fremtiden skal ha kontakt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg antar at dere begge er voksne.

På den ene side: Hun som alle andre må oppføre seg korrekt og behandle dag og andre med respekt. Hun har ingen rett til å kreve noe av deg. Om dere er ute på kafe/restaurant, bør dere som alle andre avtale på forhånd hvordan regningen skal deles.

På den annen side: Du kan ikke forvente at hun skal sponse deg selv om hun har bedre råd enn deg.

Skrevet

Jeg antar at dere begge er voksne.

På den ene side: Hun som alle andre må oppføre seg korrekt og behandle dag og andre med respekt. Hun har ingen rett til å kreve noe av deg. Om dere er ute på kafe/restaurant, bør dere som alle andre avtale på forhånd hvordan regningen skal deles.

På den annen side: Du kan ikke forvente at hun skal sponse deg selv om hun har bedre råd enn deg.

At hun ikke er forpliktet til å sponse meg økonomisk det har jeg full forståelse for.

Ofte så tenker jeg på at det hadde vært fint om hun hadde hatt lyst til å spandere. Hvilket jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger har skjedd. Kan vel si at jeg litt såret, og føler meg litt presset opp i et hjørne mellom følelser; at hun er min søster og er veldig glad i henne. Men at det er vanskelig.

Derav reaksjonen irritert-> sint. Har tenkt mye på dette, finne årsaken til at jeg blir sint.

Og det var et godt råd å avtale på forhånd. Det får bli målet neste gang vi omgås.

ER nok litt svak for at hun kommer med en forespørsel om å finne på noe. Fordi det skjer så sjeldent at hun kommer med et direkte forslag.

Men forstår også at jeg ikke er forpliktet. Et såkalt dilemma jeg rives i. Derfor tenker jeg at det kan være godt å ta en pause.

Skjerme meg, og avtale på forhånd.

Skrevet

Hadde jeg vært søstra di ville jeg vært like glad om du kuttet kontakten. Å ha en søster som beskriver meg i slike ordelag som du beskriver din søster ville ikke gitt meg noen ting. Hvis du virkelig har det synet på din søster som du beskriver her skjønner jeg ikke hvorfor dere omgås.

Skrevet

''Hu fortrenger det meste som vold i hjemmet og annet som har foregått. Blant annet en mor som er psykisk syk og bor sammen med en alkoholiker av ektemann. Mistet fire barn i fosterhjem. Dette nekter søstera mi og prate om. Vi har ingen kontakt med henne.''

Enten hun fortrenger eller bare ikke finner det hensiktsmessig å snakke om, er hun i sin fulle rett til å ikke holde på å rippe opp i dette i tide og utide.

Kan det hende søsteren din opplever at du tar det som en selvfølge at hun spanderer. Kanskje opplever hun det som at om hun gir deg lillefingeren tar du hele armen.

Hvorfor mener du at du har krav på at hun skal spandere på deg? Du må jo mene det siden du holder mot henne at hun ikke gjør det. Hvorfor lar du henne legge ut for deg i stedet for å betale selv med en gang?

Lurer på hvordan søsteren din ville beskrevet deg.

mvh

Gjest Hulderen
Skrevet

Ja, du er på bærtur.

Det virker som om det er du som mest bryr deg om deg selv. Har hun lagt ut for deg på restaurant, så skal du selvsagt betale tilbake, uten at hun trenger å mase.

Hvorfor skulle hun spandere på deg? Du er voksen, og får klare deg med de pengene du har. Har du ikke råd til dyre middager, så er det en ørlig sak. Da får dere møtes på kafeer, og du får bestille noe du har råd til. Du får slutte med å prøve å utnytte henne.

• 1 måned senere...
Skrevet

Ja, du er på bærtur.

Det virker som om det er du som mest bryr deg om deg selv. Har hun lagt ut for deg på restaurant, så skal du selvsagt betale tilbake, uten at hun trenger å mase.

Hvorfor skulle hun spandere på deg? Du er voksen, og får klare deg med de pengene du har. Har du ikke råd til dyre middager, så er det en ørlig sak. Da får dere møtes på kafeer, og du får bestille noe du har råd til. Du får slutte med å prøve å utnytte henne.

Var en opprivende episode akkurat det.

Og det er ikke tilfelle at jeg kun bryr meg om meg selv. Bryr meg heller litt for mye om folk og tar ansvar.

Og er helt enig, jeg må ta ansvar for meg selv og mine penger.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Hvorfor i alle dager forventer du at hun skal spandere ting på deg? Fordi hun har klart seg bedre her i livet enn deg?

Skal dere spise sammen så må dere selvfølgelig avklare på forhånd hvem som skal betale. Må du låne penger så betaler du selvfølgelig tilbake innen avtalt frist. Men selv hadde jeg ikke gått ut og spist hvis jeg ikke hadde råd....

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

''Hu fortrenger det meste som vold i hjemmet og annet som har foregått. Blant annet en mor som er psykisk syk og bor sammen med en alkoholiker av ektemann. Mistet fire barn i fosterhjem. Dette nekter søstera mi og prate om. Vi har ingen kontakt med henne.''

Enten hun fortrenger eller bare ikke finner det hensiktsmessig å snakke om, er hun i sin fulle rett til å ikke holde på å rippe opp i dette i tide og utide.

Kan det hende søsteren din opplever at du tar det som en selvfølge at hun spanderer. Kanskje opplever hun det som at om hun gir deg lillefingeren tar du hele armen.

Hvorfor mener du at du har krav på at hun skal spandere på deg? Du må jo mene det siden du holder mot henne at hun ikke gjør det. Hvorfor lar du henne legge ut for deg i stedet for å betale selv med en gang?

Lurer på hvordan søsteren din ville beskrevet deg.

mvh

''Lurer på hvordan søsteren din ville beskrevet deg.''

enig...

Skrevet

Hvorfor i alle dager forventer du at hun skal spandere ting på deg? Fordi hun har klart seg bedre her i livet enn deg?

Skal dere spise sammen så må dere selvfølgelig avklare på forhånd hvem som skal betale. Må du låne penger så betaler du selvfølgelig tilbake innen avtalt frist. Men selv hadde jeg ikke gått ut og spist hvis jeg ikke hadde råd....

Fordi hun har klart seg bedre i livet enn meg ?

Er vel å sette det på spissen. Jeg har hittil klart meg veldig bra både økonomisk og i livet.

Og når livet blir snudd på hodet fordi man møter veggen og søker hjelp fordi man ikke klarer å jobbe. Så ser ikke jeg det som en bra måte å klare seg på..

Nei det har du helt rett. Å gå ut å spise når man ikke har ikke har råd er dumt. Og som jeg skrev så har jeg tenkt mye på dette å avtale på forhånd.

Heldigvis så lærer man av slike ting. Jeg trengte nok også en tankevekker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...