Gå til innhold

Spiseforstyrrelser/Depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg er en jente på 23 år som i det siste har begynt og innse at jeg kanskje ikke er helt frisk. Etter et usunt forhold for noen år siden, har jeg følt at ting bare har gått nedover. Dette forholde innebar vold både fysisk og psykisk, og det førte til at jeg startet og kaste opp mat. Mat, kropp og vekt har de siste to årene vært svært viktig for meg, og dette har gjort hverdagen min utrolig vanskelig. Før kunne det gå flere dager mellom hver gang jeg kastet opp, jeg trente heller mer. Men nå kaster jeg opp alt som kommer inn. Derfor sliter jeg også med vondt i hodet, er slapp osv. Jeg vet innerst inne at jeg har en spiseforstyrrelse, men det er utrolig vanskelig for meg, jeg ønsker på en måte og få det bekreftet. Jeg er f.eks redd for at dette kanskje bare er noe jeg tror. Jeg kan planlegge og dagdrømme om maten jeg skal lage meg/ spis når jeg kommer fra skole eller jobb, og mye av tankene mine på en dag handler om mat. Etter å ha overspist, får jeg dårlig samvittighet, blir kvalm, og det ender med at jeg må kaste opp. Den siste tiden har jeg også følt meg deprimert. Jeg henger meg opp i små bagateller, tenker på de konstant, tenker mye negativt, føler skam over sykdommen osv. Jeg er slapp og trett, gråter mye, alt føles svart, og jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Dette merker jeg nå at går utover forholdet til min nåværende samboer. Han kommenterer at jeg har fått enorme humørsvinginger og det skal veldig lite til for å få meg sint. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, eller i hvilken ende jeg skal starte. Har jeg en spiseforstyrrelse/ sykdom, og hvordan kan jeg få hjelp. Måten jeg føler meg på nå er slitsom, det det tar enormt av kreftene mine. På forhånd takk!

Skrevet

Du har definitivt bulimi! Depresjoner er også en del av det å være spiseforstyrret...

Skrevet

''Har jeg en spiseforstyrrelse/ sykdom, og hvordan kan jeg få hjelp.''

Ja, jeg er overbevist om at du har en spiseforstyrrelse. For å få hjelp må du begynne hos fastlegen som kan henvise deg videre for eksperthjelp om nødvendig. En "etablert" spiseforstyrrelse er vanskelig å kjempe med alene, så ta imot all hjelp du kan få på veien mot et bedre liv!

Lykke til :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

''Har jeg en spiseforstyrrelse/ sykdom, og hvordan kan jeg få hjelp.''

Ja, jeg er overbevist om at du har en spiseforstyrrelse. For å få hjelp må du begynne hos fastlegen som kan henvise deg videre for eksperthjelp om nødvendig. En "etablert" spiseforstyrrelse er vanskelig å kjempe med alene, så ta imot all hjelp du kan få på veien mot et bedre liv!

Lykke til :-)

Takk for tilbakemelding. Venter fortsatt på svar fra lege her inne. Noen som vet hvor lenge det bruker og ta?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har utvilsomt en spiseforstyrrelse. Oppsøk fastlegen og få en henvisning til psykiatrisk behandling.

Skrevet

Takk for tilbakemelding. Venter fortsatt på svar fra lege her inne. Noen som vet hvor lenge det bruker og ta?

Jeg ser du har fått svar fra psykiateren her inne før jeg leste svaret ditt. Vil bare tilføye at om du føler det er vanskelig å formidle dette i en legetime, bør du printe ut hovedinnlegget ditt og ta det med til legen, evt levere det i forkant av timen. Har du annen informasjon, noterer du det også.

Det er viktig at du er så ærlig som mulig og at legen får mest mulig relevant informasjon for å kunne bistå deg best mulig videre.

Ønsker deg nok en gang masse lykke til, ikke vær redd for å ta imot hjelp fra fagpersoner :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...