Gå til innhold

ME. Bipolar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kjæreste som har hatt diagnosen ME i noen år. Jeg har ofte tenkt at han kan ha noe i tillegg til denne diagnosen. En venninne av meg nevnte nylig at hun trodde han kunne være bipolar, noe jeg knapt hadde hørt om. Jeg har lest litt om det nå og synes mange symptomer ligner på hans oppførsel. Han er veldig deprimert mye av tiden, og orker lite, men skal han gjøre noe han liker så kan han få veldig mye energi, han kan for eksempel være på byen en hel dag og til kl fire på natten, eller kjøre en hel dag og natt i strekk for å komme seg raskt hjem fra ferie, dette hadde ikke jeg klart, og han har ME.

Jeg synes ikke han har tydelige maniske perioder, mer at han har litt av det hele tiden, men det svinger, han kan være veldig oppglødd, feks sende uvesentlige tekstmld til en drøss personer eller gjøre impulsive ting, men så er han raskt i kjelleren igjen, når han drikker alkohol kan han bli veldig giret, han mister dømmekraften og oppfører seg som en drittunge på noen områder, han har vært utro flere ganger, men også i edru tilstand. Han prater som en foss, og slipper sjelden andre til ordet, men skyr selv andre folk som snakker mye om seg og sitt. Han tar ofte ukritisk kontakt med fremmede mennesker og kan fortelle de både det ene og det andre om seg selv.

Han er ofte ekstremt irritabel og skiftende i tanker og meninger, Han kan i det ene øyeblikket fortelle hvor ekstremt mye en person betyr for han, og så har de en liten krangel og jeg får gjerne en grusom stygg sms om denne personen, som også kan handle om hans barn eller et familiemedlem. Han kan si at han ikke er verdt noe, men også skryte masse om seg selv. Han er ekstremt hårsår, men det hender ofte at han ikke klarer å se selv når han sårer andre.

Jeg synes som sagt mye stemmer for han, men at han er litt depressiv og litt manisk om en annen..

Mulig at slik oppførsel kan komme i fortvilelsen av ME. Men er disse tingene nok til at han bør testes for å være bipolar? da kan han vel medisineres og bli bedre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En ting er i hvert fall sikkert: Han har ikke ME.

Skrevet

Aldri i verden om jeg kjøper at han har ME. Og uansett om han faktisk har ME bør han klart testes for BP. Be han kontakte sin primærlege og hør om råd/veiledning der.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har tenkt mange ganger at han ikke kan ha ME. Men han er veldig mye sliten også selvom jeg ikke skrev det i første innlegget, han kan store deler av dagen i sengen og en liten tur kan være nok for han, det som er så merkelig er at det svinger så mye, en dag er det slik og neste dag klarer han VELDIG mye, hans forklaring på dette er at han har så stor viljestyrke..

Gjest til info
Skrevet

Takk for svar. Jeg har tenkt mange ganger at han ikke kan ha ME. Men han er veldig mye sliten også selvom jeg ikke skrev det i første innlegget, han kan store deler av dagen i sengen og en liten tur kan være nok for han, det som er så merkelig er at det svinger så mye, en dag er det slik og neste dag klarer han VELDIG mye, hans forklaring på dette er at han har så stor viljestyrke..

Bare en opplysning uten at jeg skal mene noe om hva han lider av. ME kan svinge mye, også i løpet av en dag. Hvis man virkelig må, kan de fleste for kortere perioder mobilisere for å gjøre ting.

Gjest Amanda XX
Skrevet

ME diagnosen kjøper jeg ikke. Søk på borderline og se om du kjenner han igjen i det.

Har Nav "kjøpt ME"-forklaringen og at han er arbeidsufør med ytelse som (sykemelding, arbeidsavklaringspenger, uførtrygd, sosialstønad? Spør da jeg ikke kan se helt for meg at denne personen klarer stå i et arbeid.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

ME diagnosen kjøper jeg ikke. Søk på borderline og se om du kjenner han igjen i det.

Har Nav "kjøpt ME"-forklaringen og at han er arbeidsufør med ytelse som (sykemelding, arbeidsavklaringspenger, uførtrygd, sosialstønad? Spør da jeg ikke kan se helt for meg at denne personen klarer stå i et arbeid.

Enig med deg. Dette er ikke ME.

Det er mest sannsynlig borderline/eupf.

Skrevet

Ja det var mye som passet der. Ikke godt å si. Jeg skal prøve å få han til lege igjen. Han arbeider ikke nei.

Skrevet

Enig med deg. Dette er ikke ME.

Det er mest sannsynlig borderline/eupf.

Takk for svar. Er det vanlig å ha flere diagnoser/forstyrrelser? selvom han er usikker på seg selv har han samtidig høy selvtillit på mange områder, han sier selv at ingen er bedre enn han osv.. og dette med all pratingen/ukritisk kontakt med fremmede virker sykelig. Andre har sagt til meg at han virker ustabil. Men han er også snill, vet hva som er rett og galt i teorien, og jeg tror aldri han villle skadet noen, selvom kan si det i sinne noen ganger.

Gjest Hulderen
Skrevet

Dette er ikke svar på det du spør om. Men jeg lurer på hvorfor han fortsatt er kjæresten din? Hvorfor vil du være sammen med en mann som har vært utro flere ganger, oppfører seg som en drittunge i fylla og også i blant når han er edru. Som truer med å skade folk og tror han er bedre enn andre?

Skrevet

Dette er ikke svar på det du spør om. Men jeg lurer på hvorfor han fortsatt er kjæresten din? Hvorfor vil du være sammen med en mann som har vært utro flere ganger, oppfører seg som en drittunge i fylla og også i blant når han er edru. Som truer med å skade folk og tror han er bedre enn andre?

Ja, det kan du si...jeg stiller de samme spørsmålene selv. Svaret må bli at jeg er veldig forelsket i han, glad i han og elsker mange av de gode/friske sidene hans. Men jeg spør ofte meg selv hva jeg egentlig driver med, og er redd jeg kaster bort tiden min på noe som jeg kommer til å angre på. Men tenker at hvis han kan få en ny diagnose og medisin, så er det kanskje håp? hvis ikke ting blir bedre snart kan jeg ikke fortsette med han, men det vil bli vanskelig.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Enig i at det ikke høres ut som (kun) ME men det kan jo være opplysninger som ikke kommer frem i hovedinnlegget. Så det er vel ikke så lurt å konkludere at han IKKE har ME uten forbehold ihvertfall?

Jeg har selv ME og har vært i full jobb hele tiden. Men er mye bedre enn jeg var på det verste (pga av behandling ved Lillestrøm Helseklinikk). Jeg er selvfølgelig ikke av de hardest rammede men på det verste lå jeg i sengen all fritid for å klare å gå på jobb. Men det er ikke slik at alle med ME ligger i sengen 24 timer i døgnet.

Kjenner meg ellers ikke igjen i særlig mye av det trådstarter skriver men man har jo forskjellige personligheter selv om man har en felles diagnose.... Og selv om ME absolutt ikke er en psykisk diagnose (hvis den blir satt på riktig grunnlag...) så kan man jo ha både psykiske problemer og ME samtidig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...