Gå til innhold

Fordelen med udeprimerte foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

En annen ting som forskningen viser er at hjemmeværende mødre er mer deprimerte enn mødre i jobb.

''En annen ting som forskningen viser er at hjemmeværende mødre er mer deprimerte enn mødre i jobb.''

Dette er også fordommer. Det er påstander satt i system av staten.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

11

• frosken

4

• PieLill

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Skrevet

Jeg mener selv at jeg har gjort og gjør en vel så god jobb som fulltids-utearbeidene mødre som kun ser barna sine noen få timer hver dag. Hektisk og mangelfull omsorg er det i barnehagen, og ikke blir det noe særlig bedre når barna kommer hjem derfra heller. For da er det kanskje handling, middagslaging, fritidsaktiviteter for mor, (hun må jo passe nøye på kroppen sin må vite, slik at hun kan holde seg sexy og flott for arbeidskollegaene sine), og kveldsmat og legging av barna. Hvor kommer kvalitetstida med barna inn her?

Kanskje i helgene, hvis mor og far ikke er så slitne etter ukas krav, jag og mas da, at de ikke orker....

''fritidsaktiviteter for mor, (hun må jo passe nøye på kroppen sin må vite, slik at hun kan holde seg sexy og flott for arbeidskollegaene sine), ''

Med fritidsaktiviteter her mener jeg såklart trening i treningsstudio.

Skrevet

''Til opplysning greier mange deprimerte å ha et like godt sensitivt samspill med sine barn som ikke-deprimerte. En som har mild til moderat depresjon klarer å se forbi seg selv og ta seg av barna sine på en vel så god måte som fulltidsarbeidende ute-mødre. Det er poenget mitt.''

Du baserer dine synspunkter i denne tråden på ren synsning. Det virker også som om du ikke helt skjønner hva jeg mener med sensitivt samspill med spedbarn. De færreste spedbarn har fulltidsarbeidende "ute-mødre".

Kanskje ikke noe poeng å diskutere dette videre, vi baserer våre synspunkter på helt ulikt grunnlag.

Gjør som du vil.

Skrevet

''Har du virkelig noe å vinne på å dra fram parodiske fordommer mot utearbeidende mødre? ''

Ja, hvis det kan bidra til å minske de parodiske fordommene mot deprimerte mødre, så har jeg mye å vinne på egne og andres vegne.

Enhver med forutinntatte holdninger og meninger (fordommer) kan finne "dokumentasjon" for det meste.

De som har forsket på deprimerte mødre og deres evne til å samspille sensitivt med sine barn, hadde mest sannsynlig en forutinntatt holdning (fordom) på at dette ikke var forenlig. da finner man gjerne de "bevisene" som trengs for å underbygge sine egne fordommer.

Det blir jo på en måte slik som en tolker Bibelen. En finner de svar en vil.

Når det er sagt, mener jeg det helt klart er annerledes med alvorlig deprimerte. Da er en skikkelig sjuk. Men jeg mener altså at en mor som er mildt og også moderat deprimert evner å gjøre en like god jobb med barna sine som _f.eks_ ute-arbeidende mødre. Verre er det ikke.

''Ja, hvis det kan bidra til å minske de parodiske fordommene mot deprimerte mødre''

Jeg tror effekten er stikk motsatt.

Skrevet

''Ja, hvis det kan bidra til å minske de parodiske fordommene mot deprimerte mødre''

''Jeg tror effekten er stikk motsatt.''

Enig.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''fritidsaktiviteter for mor, (hun må jo passe nøye på kroppen sin må vite, slik at hun kan holde seg sexy og flott for arbeidskollegaene sine), ''

Med fritidsaktiviteter her mener jeg såklart trening i treningsstudio.

Trening er også bra for å motvirke depresjon :-)

Skrevet

Det var svært så opptatt du var av å kritisere arbeidende mødre.

Kommer penger dalende ned fra himmelen eller vokser de på trær i din verden ? Eller mener du at vi kan leve på luft og kjærlighet?

''Det var svært så opptatt du var av å kritisere arbeidende mødre.''

Ja, noen må jo forsvare fordommene mot deprimerte mødre og trekke sammenlikning mot andre ting som har med omsorgsevne å gjøre.

''Kommer penger dalende ned fra himmelen eller vokser de på trær i din verden ? Eller mener du at vi kan leve på luft og kjærlighet?''

Nå er jeg så heldig at jeg driter penger. Men luft og kjærlighet blir vel kanskje vanskelig i lengda å leve på. Jeg mener samfunnsstrukturen og systemet er galt og burde endres. Dessverre har jeg ingen god løsning på hvordan, men jeg synes det får bli opp til kloke hoder og ikke meg. Jeg bare registrerer at ting ikke er fullkomment, og det vil det heller aldri bli.

Skrevet

Trening er også bra for å motvirke depresjon :-)

Akkurat der tror jeg du har rett.

Skrevet

Ja, det må du jo bare tro. Værsågod.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, noen må jo forsvare fordommene mot deprimerte mødre og trekke sammenlikning mot andre ting som har med omsorgsevne å gjøre.

''Kommer penger dalende ned fra himmelen eller vokser de på trær i din verden ? Eller mener du at vi kan leve på luft og kjærlighet?''

Nå er jeg så heldig at jeg driter penger. Men luft og kjærlighet blir vel kanskje vanskelig i lengda å leve på. Jeg mener samfunnsstrukturen og systemet er galt og burde endres. Dessverre har jeg ingen god løsning på hvordan, men jeg synes det får bli opp til kloke hoder og ikke meg. Jeg bare registrerer at ting ikke er fullkomment, og det vil det heller aldri bli.

''Nå er jeg så heldig at jeg driter penger''

Javel? Hva lever dere av? Jeg regner med at du og barna dine også trenger mat og tak over hodet?

Gjest Hulderen
Skrevet

Det er da ikke noe behov for å forsvare deprimerte mødre i denne tråden. De blir ikke angrepet. Tvert i mot, så tales det deres og babyenes sak for at de deprimerte mødrene skal få hjelp så barna deres ikke skal bli skadelidende. Det hjelper ikke det spøtt å prøve å benekte de problemene som eksisterer og skyve dem under teppet.

Skrevet

Forskjellen er vel at da er det noen andre som passer barnet.

Den som har omsorgen for barnet, men som ikke interagerer pga sykdom eller rusmidler, utsetter barnet for mye stress som dessverre kan ha varige følger.

''Den som har omsorgen for barnet, men som ikke interagerer pga sykdom eller rusmidler, utsetter barnet for mye stress som dessverre kan ha varige følger.''

Ja, ikke sant? Legg til "stresset tilværelse" også, da.

Altså noe i denne duren: '"Den som har omsorgen for barnet, men som ikke interagerer f.eks. pga sykdom, rusmidler eller en stresset tilværelse (som følge av for mye arbeid, høyt tempo og for mange baller i lufta på en gang), utsetter barnet for mye stress og gir det følelsen av å bli oversett og lite ivaretatt. Dette kan dessverre ha varige følger."

Siden det er deg jeg skriver dette til, avslutter jeg med dette blunkefjeset. ;)

Gjest tidetobama
Skrevet

Ja, magefølelsen sa meg at jeg trengte hjelp, derfor søkte jeg og fikk det.

Og jeg føler ikke at jeg bedre enn andre. Den påstanden var det først jeg som gav deg - om deg. Hyggelig at du hermer.

Kanskje du føler deg truffet av påstanden min om at fulltids-utearbeidende mødre umulig kan evne å ha et sensitivt samspill med barna sine? Du og frosken er kanskje slike mødre selv, som prioriterer egen karriere og rikdom foran deres egne barn?

Lurer på om det finnes forskning på hva slikt gjør med barn? Ikke rart mange vokser opp i dag med uliker tilknytnings-, utviklings-, tilpasnings- og adferds-forstyrrelser.

Dette burde det virkelig forskes på, for her er det nok en sammenheng. Vanlig sunt bondevett sier meg det i denne sammenhengen også.

"Lurer på om det finnes forskning på hva slikt gjør med barn? Ikke rart mange vokser opp i dag med uliker tilknytnings-, utviklings-, tilpasnings- og adferds-forstyrrelser."

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1216:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:91634::1:5569:6:::0:0

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''En annen ting som forskningen viser er at hjemmeværende mødre er mer deprimerte enn mødre i jobb.''

Dette er også fordommer. Det er påstander satt i system av staten.

''Det er påstander satt i system av staten''

Det er ikke påstander. Det er forskning.

Skrevet

Jeg mener selv at jeg har gjort og gjør en vel så god jobb som fulltids-utearbeidene mødre som kun ser barna sine noen få timer hver dag. Hektisk og mangelfull omsorg er det i barnehagen, og ikke blir det noe særlig bedre når barna kommer hjem derfra heller. For da er det kanskje handling, middagslaging, fritidsaktiviteter for mor, (hun må jo passe nøye på kroppen sin må vite, slik at hun kan holde seg sexy og flott for arbeidskollegaene sine), og kveldsmat og legging av barna. Hvor kommer kvalitetstida med barna inn her?

Kanskje i helgene, hvis mor og far ikke er så slitne etter ukas krav, jag og mas da, at de ikke orker....

''og ikke blir det noe særlig bedre når barna kommer hjem derfra heller. For da er det kanskje handling, middagslaging, fritidsaktiviteter for mor, (hun må jo passe nøye på kroppen sin må vite, slik at hun kan holde seg sexy og flott for arbeidskollegaene sine), og kveldsmat og legging av barna'' Er dine fordommer mot barnehager også basert på egne antagelser? Jeg er utearbeidende og kjenner meg overhode ikke igjen i din beskrivelse av min hverdag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...