Gå til innhold

Nytt liv med Wellbutrin

Anbefalte innlegg

Gjest Utrolig men sant
Skrevet

Før jeg begynte på denne var jeg plaget med tretthet og energimangel. De to siste årene var vanlig leggetid rundt kl. 18. Det var et tiltak å gjøre noe som å besøke folk, utføre husarbeide og andre ting.

Har også vært plaget av migrene. Det har jeg ikke hatt på over 2 mnd.

Godt å få livet tilbake og få nyte kveldene igjen!

Ville dele min erfaring med denne utrolige medisinen.

Skrevet

Får jeg spørre om hvilken dose du bruker? Jeg hadde ingen spesiell effekt på 150 mg, men etter at jeg fikk øke til 300 mg merker jeg også en liten forskjell. Jeg er faktisk også litt mere våken og har litt mere energi. Det er nå noen uker siden jeg økte, håper denne bedringen vil fortsette.

Bra det finnes noen piller som kan hjelpe. Nyt dette :-)

Gjest Utrolig men sant
Skrevet

Får jeg spørre om hvilken dose du bruker? Jeg hadde ingen spesiell effekt på 150 mg, men etter at jeg fikk øke til 300 mg merker jeg også en liten forskjell. Jeg er faktisk også litt mere våken og har litt mere energi. Det er nå noen uker siden jeg økte, håper denne bedringen vil fortsette.

150mg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tillater meg å blande meg inn her.

Ved monoterapi må ca 80% opp i 300 mg.

I kombinasjon med andre AD som SSRI/SNRI, vil mange greie seg med 150 mg.

Skrevet

Var ikke Wellbutrin opprinnelig et middel for røykeslutt? Og er det best som monoterapi eller i kombinasjon med andre antidepressiva? (Hvorfor velger man å kombinere to ulike ad?).

Skrevet

Var ikke Wellbutrin opprinnelig et middel for røykeslutt? Og er det best som monoterapi eller i kombinasjon med andre antidepressiva? (Hvorfor velger man å kombinere to ulike ad?).

Det er opprinnelig et AD. Da mange rapporterte at det tok bort lysten på røyk, ble det også brukt mot røyking. Her ble det markedsført under navnet Zyban.

Til Norge kom det svært sent som AD. I USA er det det mest brukte AD.

Noen trenger kombinasjonsbehandling fordi monoterapi ikke fører dem helt til målet.

Skrevet

Det er opprinnelig et AD. Da mange rapporterte at det tok bort lysten på røyk, ble det også brukt mot røyking. Her ble det markedsført under navnet Zyban.

Til Norge kom det svært sent som AD. I USA er det det mest brukte AD.

Noen trenger kombinasjonsbehandling fordi monoterapi ikke fører dem helt til målet.

http://www.gsk.no/wellbutrin/wellbutrin-virkningsmekanisme.html

Her kan du se litt om hvordan de ulike AD virker.

SSRI - kun serotonin

SNRI- serotonin og noradrenalin

Wellbutrin - dopamin og noradrenalin

Skrevet

Hos meg dreier det seg om monoterapi ja. Bruker stemningsstabiliserende da, men det er vel noe annet, antar jeg. Vil denne bedringen fortsette videre tror du? Hvor lang tid etter økning har man max effekt?

Skrevet

150mg.

Bra du har effekt. Jeg måtte opp i 300 mg. Har lest her inne at man også kan øke til 450 mg hvis effekten ikke blir bra nok. Så jeg øyner enda et stort håp.

Skrevet

http://www.gsk.no/wellbutrin/wellbutrin-virkningsmekanisme.html

Her kan du se litt om hvordan de ulike AD virker.

SSRI - kun serotonin

SNRI- serotonin og noradrenalin

Wellbutrin - dopamin og noradrenalin

Har gått på ssri som monoterapi før, opp til 20mg, men sluttet helt med dem pga de bivirkningene jeg fikk.

Begynte da på wellbutrin, først 2 uker på 150mg så økte til 300mg som jeg står på som eneste depresjon og angstmedesin.

Det jeg lurer på er om jeg kan fortsette med 300mg W, men legge til noe for tvangstanker og angst, er da SSRI best å prøve selv om det var de som ga meg bivirkning også? Eller er det værdt å prøve SNRI?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...