Gå til innhold

Aspergers syndrom?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som ofte føler meg 'fjern' når det kommer til kommunikasjon. Jeg har ikke mye venner og synes det er vanskelig å drive en samtale med personer generelt. Hoved spørsmålet mitt er, hvordan kan jeg få diagnosert om jeg har aspergers, helst uten at mine foreldre får vite om det før det er fastslått? Føler litt selv at jeg vil bekrefte at jeg har aspergers for da har jeg på en måte noe å skylde min rare oppførsel på.

Skrevet

Snakk med fastlegen din og be om henvisning for nevropsykologisk undersøkelse/utredning for Asperger. Legen din bør vite hvor han skal sende deg, om det så blir BUP eller en nevropsykolog eller kanskje noe annet. Har du virkelig Asperger, er det viktig for selvinnsikten og dermed å kunne planlegge livet sitt, at man får diagnosen så tidlig som mulig.

Skrevet

I ditt tilfelle så bør du nok henvises til bup. Men siden det ofte er lang ventetid der, så risikerer du å måtte avslutte der, og begynne utredning og behandling et annet sted når du nærmer deg 18 år. Hvis jeg var deg, så hadde jeg ventet til jeg var 18 og heller blitt henvist til en nevropsykologisk utredning i voksenhabiliteringen.

Det er mange årsaker til at folk sliter sosialt. I ditt tilfelle trenger det ikke å være pga en diagnose. Noen har kanskje ikke fått så mye sosial trening i tidlig alder, og må slite med ¨å henge med når de blir eldre. Andre er kanskje ikke hypersosiale i utgangspunktet, og vil få problemer når de senere finner ut at de er ensomme.

Asperger syndrom handler ikke bare om vennskap og sosial atferd, men en egen måte å se og tolke verden på. Det er ikke noe klart skille mellom de som har AS og de som ikke har det. Det er mange gråsoner. Du kan lese mer om det her : http://nfunorge.no/view.cgi?&link_id=0.10483.10510&session_id=0

Gjest ville bare si at
Skrevet

Jeg var også slik da jeg var 16, men hadde ikke aspergers syndrom av den grunn. Trengte selvtillitt, trening og likesinnede rundt meg, så gikk det utmerket godt å holde en samtale gående lenge. Nå har jeg fått så mye trening at jeg kan ha en ganske naturlig samtale med de fleste, uansett kjemi.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er langt fra slik at alle som ikke behersker "small talks" har asperger.

Kanskje du rett og slett er som flertallet.

Skrevet

Alle kan ha trekk på asberger men det er graden som gir en diagnose. Ta kontakt med fastlege eller helsesøster.

Hilsen en som ikke hadde det så lette sosialt i den alderen uten å ha fått en asberger diagnose.

Skrevet

Hei!

Det er flere ting enn det du nevner så må være der for at du skal kunne få diagnosen, det er langt mer enn kommunikasjonsvansker, men det er absolutt en av dem.

Jeg har selv asperger, og jeg vet at har man det er det godt å få et svar, så jeg syns du skal gå til din fastlege og be om en henvisning, men du bør også låne en bok og lese om asperger for da vil du se om du har andre av de sentrale vanskene, det er da lettere for deg å sette ord på hva mer som er vanskelig.

Lykke til.

Skrevet

Hei!

Det er flere ting enn det du nevner så må være der for at du skal kunne få diagnosen, det er langt mer enn kommunikasjonsvansker, men det er absolutt en av dem.

Jeg har selv asperger, og jeg vet at har man det er det godt å få et svar, så jeg syns du skal gå til din fastlege og be om en henvisning, men du bør også låne en bok og lese om asperger for da vil du se om du har andre av de sentrale vanskene, det er da lettere for deg å sette ord på hva mer som er vanskelig.

Lykke til.

Hei Madeleinemie!

Jeg har faktisk tenkt på deg i dag. I går var jeg og snakket med sosiallæreren på skolen ift jenta mi på ti år som strever sosialt.

Sosiallæreren mener at hun bør utredes, og at hun muligens kan ha snev av asperger. Hun sa at hun absolutt ikke ville diagnostisere, men hun ser i alle fall et barn som trenger forståelse for hvordan hun oppfatter sosiale spilleregler og hjelp til å takle en del hverdagsutfordringer, som f.eks. uformell lek, småprat i friminutter, vennskap, regler osv.

Vi ble anbefalt å få henvisning til HABU - http://www.habu.no/dt_front.asp?gid=4&aid=&tgid=1&amid=&g4=x&g3=x

Jeg mener å huske at du hadde noen artikler om jenter med asperger. Har du link til dem?

Har fått time hos fastlegen neste uke, og så var det ca 6 ukers ventetid på time hos HABU...

Håper du har hatt en fin høst!

Skrevet

Hei Madeleinemie!

Jeg har faktisk tenkt på deg i dag. I går var jeg og snakket med sosiallæreren på skolen ift jenta mi på ti år som strever sosialt.

Sosiallæreren mener at hun bør utredes, og at hun muligens kan ha snev av asperger. Hun sa at hun absolutt ikke ville diagnostisere, men hun ser i alle fall et barn som trenger forståelse for hvordan hun oppfatter sosiale spilleregler og hjelp til å takle en del hverdagsutfordringer, som f.eks. uformell lek, småprat i friminutter, vennskap, regler osv.

Vi ble anbefalt å få henvisning til HABU - http://www.habu.no/dt_front.asp?gid=4&aid=&tgid=1&amid=&g4=x&g3=x

Jeg mener å huske at du hadde noen artikler om jenter med asperger. Har du link til dem?

Har fått time hos fastlegen neste uke, og så var det ca 6 ukers ventetid på time hos HABU...

Hei!

ja men må finne dem, skal på forelesning og skal prøve å finne dem senere til deg.

Jeg skal forresten utrede min datter nå, tror det er lurest for nå klarer hun ikke mer av det sosiale på skolen, det er for komplisert for henne.

Jeg har skrevet til Gøteborg universitetssykehus, men ikke fått svar enda.

Sender deg det senere, men håper alt går bra med din datter,

fint noen tenker på meg av og til :)

Skrevet

Hei!

ja men må finne dem, skal på forelesning og skal prøve å finne dem senere til deg.

Jeg skal forresten utrede min datter nå, tror det er lurest for nå klarer hun ikke mer av det sosiale på skolen, det er for komplisert for henne.

Jeg har skrevet til Gøteborg universitetssykehus, men ikke fått svar enda.

Sender deg det senere, men håper alt går bra med din datter,

fint noen tenker på meg av og til :)

Tusen takk!

Skrevet

Hei Madeleinemie!

Hei!

Her kommer noe, men jeg har noe mer, men jeg finner det ikke enda.

Forresten har jeg hørt at det er best kompetanse på asperger og jenter ved sykehuset i Telemark, at de oppdager de tilfellene som er ikke så opplagte.

Jeg er mer opplagt :) av en eller annen grunn jeg ikke forstår selv, syns ikke det jeg, men både det at jeg er privat i forhold til badet samt andre ting er vist en del av grunnen.

Vil du ha link til sykehuset i Telemark også ?

Vår datter har blitt henvist dit.

så kommer en artikkel:

http://www.norsklogopedlag.no/uploads/docs/Usynlig_sosialt_handikap_0110.pdf

http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/23134/1/gupea_2077_23134_1.pdf

http://www.yourlittleprofessor.com/girls.html

Spesielt liker jeg artikkelen av psykiater Svenny Kopp ved Gøteborg Universitetssykehus, hun har jeg vært på kurs med og hun kan mye om forskjellen på jenteaspergeren osv...

For jenter er ofte ikke så aggressive feks, jeg blir nok mer stille og lei meg, men sånt høres jo ikke og syns jo ikke, da blir man til slutt usynlig og det er ikke bra.

Jeg skal se hva mer jeg finner....

Skrevet

Hei Madeleinemie!

Hei!

her er link til sted anbefalt for utredning av de ikke så tydelige tilfellene av asperger syndrom, som særlig gjelder jentene:

http://www.frittsykehusvalg.no/Informasjon-om-behandlingsenhet/?BehEnhetId=1041

Skrevet

Nei, det er langt fra slik at alle som ikke behersker "small talks" har asperger.

Kanskje du rett og slett er som flertallet.

Jeg behersker ikke small-talks, og psykologen skrev i epikrisen at jeg har symptomer på aspergers.

Skrevet

Jeg behersker ikke small-talks, og psykologen skrev i epikrisen at jeg har symptomer på aspergers.

''psykologen skrev i epikrisen at jeg har symptomer på aspergers''

Det er viktig å ta tak i, synes jeg, og ikke bare vente og se om det "går over", håpe at det "i ettertid" viser seg å "ikke være "Asperger"... En person kan miste store deler av ungdoms- og voksenlivet hvis ikke de riktige tiltakene blir satt inn. Jeg var "godt voksen" da jeg fikk diagnosen, og først da kunne jeg begynne å lære de tingene som "vanlige" mennesker lærer gjennom normal omgang med andre i oppveksten. Dette måtte jeg lære meg teoretisk og analytisk, og først eksperimentere sammen med fagfolk og så mer og mer overføre kunnskapen til bruk i reelle situasjoner i hverdagen. Nå går det mye bedre, selv om jeg fremdeles strever i mange sammenhenger, og blir fort sliten av kontakt med andre mennesker.

Skrevet

''psykologen skrev i epikrisen at jeg har symptomer på aspergers''

Det er viktig å ta tak i, synes jeg, og ikke bare vente og se om det "går over", håpe at det "i ettertid" viser seg å "ikke være "Asperger"... En person kan miste store deler av ungdoms- og voksenlivet hvis ikke de riktige tiltakene blir satt inn. Jeg var "godt voksen" da jeg fikk diagnosen, og først da kunne jeg begynne å lære de tingene som "vanlige" mennesker lærer gjennom normal omgang med andre i oppveksten. Dette måtte jeg lære meg teoretisk og analytisk, og først eksperimentere sammen med fagfolk og så mer og mer overføre kunnskapen til bruk i reelle situasjoner i hverdagen. Nå går det mye bedre, selv om jeg fremdeles strever i mange sammenhenger, og blir fort sliten av kontakt med andre mennesker.

Takk skal du ha for et godt innlegg. Jeg skal spørre fastlegen min om å bli utredet for det.

Skrevet

Hei!

Her kommer noe, men jeg har noe mer, men jeg finner det ikke enda.

Forresten har jeg hørt at det er best kompetanse på asperger og jenter ved sykehuset i Telemark, at de oppdager de tilfellene som er ikke så opplagte.

Jeg er mer opplagt :) av en eller annen grunn jeg ikke forstår selv, syns ikke det jeg, men både det at jeg er privat i forhold til badet samt andre ting er vist en del av grunnen.

Vil du ha link til sykehuset i Telemark også ?

Vår datter har blitt henvist dit.

så kommer en artikkel:

http://www.norsklogopedlag.no/uploads/docs/Usynlig_sosialt_handikap_0110.pdf

http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/23134/1/gupea_2077_23134_1.pdf

http://www.yourlittleprofessor.com/girls.html

Spesielt liker jeg artikkelen av psykiater Svenny Kopp ved Gøteborg Universitetssykehus, hun har jeg vært på kurs med og hun kan mye om forskjellen på jenteaspergeren osv...

For jenter er ofte ikke så aggressive feks, jeg blir nok mer stille og lei meg, men sånt høres jo ikke og syns jo ikke, da blir man til slutt usynlig og det er ikke bra.

Jeg skal se hva mer jeg finner....

Takk! Jeg har ikke fått leste artiklene ennå. Skal lese dem i morgen kveld, tenker jeg.

Skrevet

Takk! Jeg har ikke fått leste artiklene ennå. Skal lese dem i morgen kveld, tenker jeg.

Hei!

:)

Det tar jo tid å lese alt dette.

Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...