Gå til innhold

Julegavedilemma.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt samme psykiaterlege ved et dps i flere år nå. I fjor gav jeg han en julegave fordi han stilte opp og hjalp meg ut av en særdeles vanskelig situasjon. Dvs jeg gav den ikke direkte til han, men til dama i resepsjonen etter siste time før jul, fordi jeg turde ikke å gi han den face to face. Har aldri før gitt han julegave.

Dette er et utrolig teit problem, kom akkurat til å tenke på det. Han satte opp en time til meg nærme jul, og nå lurer jeg på om han forventer å få gave hos meg i år. Sist jeg var der stod denne gaven fremme og i bruk på kontoret.

Nå ser jeg for meg at han kommer til å bli veldig skuffa og lei seg hvis jeg ikke gir han en gave i år også. Hvis jeg ikke følger opp fra i fjor. Jeg liker bare ikke å virke manipulerende på folk i behandlingsapparatet ved å gi dem gaver, så jeg vet ikke om jeg tør å gjøre det igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke gi ham gave i år igjen. Han forventer heller ikke noe og blir helt sikkert ikke skuffa.

Skrevet

Dropp gaven! Jeg er helt sikker på at han ikke forventer noe :)

Skrevet

Han forventer ingen gave. Gi om det føles som om det er noe du har lyst til å gjøre. Om ikke, la det være.

Skrevet

Jeg tror kanskje leger blir mest glad dersom et ikke oppstår et fast "gavemønster", men at du heller med noen års mellomrom kommer på noe du har lyst til å gi akkurat da.

Skrevet

Han har strengt tatt ikke "lov" til å ta imot noe, engang, så ikke føl deg "presset" til å gi.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ingen behandlere forventer å få gaver. Du kan trygt avstå.

Skrevet

Jeg tror kanskje leger blir mest glad dersom et ikke oppstår et fast "gavemønster", men at du heller med noen års mellomrom kommer på noe du har lyst til å gi akkurat da.

Jeg syns bare så synd på han hvis han ikke får noen gave. Kanskje han begynner å tenke på om han ikke gjorde en god jobb dette året, hvorfor han ikke fikk noe gave i år. Eller at han blir irritert. At han har satt opp denne timen og satt frem fjorårets gave som et hint om at han forventer gave. Han gjør jo bare så godt han kan.

Skrevet

Han forventer ingen gave. Gi om det føles som om det er noe du har lyst til å gjøre. Om ikke, la det være.

Tror ikke jeg har lyst til å gi gave, for hvis jeg gjør det to år på rad har det blitt en tradisjon og da må jeg forsette alle årene. Jeg syns bare samtidig så synd på han hvis han hvis han ikke skal få noe, og dårlig samvittighet når jeg går etter timen før jul uten å gi han noe.

Skrevet

Ingen behandlere forventer å få gaver. Du kan trygt avstå.

Det er bare så synd på han.

Guri, nå har jeg blitt skikkelig sosionom i hodet. Det er ikke bra.

Skrevet

Han forventer ingenting og det er overhodet ikke synd på ham. Sannsynligvis har han familie som han får gaver fra. :o)

Skrevet

''Det er bare så synd på han.''

Hvorfor er det synd på han? Han er en fagperson som utøver yrket sitt, han hjelper deg ikke av "veldedighet". Antakelig er han sjeleglad for at han ikke får julegaver fra alle pasientene sin hver jul ;)

Skrevet

Hvorfor er det mere synd på han enn alle andre? Han har det helt sikkert bra økonomisk, han greier å være i jobb,han har sikkert tak over hodet og varme i huset. Nei, gi heller en gave til redd barna, eller noe lignende.

Han har jo selv valgt dette yrket og jeg regner med at det var fordi han liker å arbeide med slike ting. Hvorfor er det så synd på han?

Skrevet

Jeg syns bare så synd på han hvis han ikke får noen gave. Kanskje han begynner å tenke på om han ikke gjorde en god jobb dette året, hvorfor han ikke fikk noe gave i år. Eller at han blir irritert. At han har satt opp denne timen og satt frem fjorårets gave som et hint om at han forventer gave. Han gjør jo bare så godt han kan.

''Jeg syns bare så synd på han hvis han ikke får noen gave.''

Her tror jeg det kan være en viss risiko for at du blander sammen dine egne behov med hans. Du vet neppe nok om ham til å vite om det er synd på ham pga manglende gaveflod eller ikke. Kanskje får han til og med flere gaver enn han ønsker, hvem vet? (Han kan jo være offer for en mengde umalte trolldeigfigurer hver år til jul ...*s*)

Skrevet

''Jeg syns bare så synd på han hvis han ikke får noen gave.''

Her tror jeg det kan være en viss risiko for at du blander sammen dine egne behov med hans. Du vet neppe nok om ham til å vite om det er synd på ham pga manglende gaveflod eller ikke. Kanskje får han til og med flere gaver enn han ønsker, hvem vet? (Han kan jo være offer for en mengde umalte trolldeigfigurer hver år til jul ...*s*)

At han får så mange gaver at det blir slitsomt? Jeg tror han satte pris på å få gave i fjor.

Dette ble vanskelig. Kanskje jeg skulle forsette å gi gave, men da får jeg dårlig samvittghet for å være manipulerende. Nei, kanskje jeg ikke skal gi gave. Det blir feil uansett.

Skrevet

''Det er bare så synd på han.''

Hvorfor er det synd på han? Han er en fagperson som utøver yrket sitt, han hjelper deg ikke av "veldedighet". Antakelig er han sjeleglad for at han ikke får julegaver fra alle pasientene sin hver jul ;)

Hvorfor skulle han være sjeleglad for å ikke få gave fra alle pasientene?

Skrevet

Hvorfor er det mere synd på han enn alle andre? Han har det helt sikkert bra økonomisk, han greier å være i jobb,han har sikkert tak over hodet og varme i huset. Nei, gi heller en gave til redd barna, eller noe lignende.

Han har jo selv valgt dette yrket og jeg regner med at det var fordi han liker å arbeide med slike ting. Hvorfor er det så synd på han?

Jeg vet ikke, det er noe med han jeg syns synd på.

Skrevet

Hvorfor skulle han være sjeleglad for å ikke få gave fra alle pasientene?

Kanksje han da føler han burde gitt gave tilbake? Og dersom han har 100 pasienter, så blir det kanskje litt mye?

Nei, fra spøk til alvor. Legen/tannlegen/psykologen/psykiateren skal ikke ha gave fra pasientene.

Skrevet

Kanksje han da føler han burde gitt gave tilbake? Og dersom han har 100 pasienter, så blir det kanskje litt mye?

Nei, fra spøk til alvor. Legen/tannlegen/psykologen/psykiateren skal ikke ha gave fra pasientene.

Tror ikke det er fare for at han føler han burde gi noe tilbake.

Det er mange som gir julegaver til behandlerene sine (fysoterapeut, lege, psykologer etc). Det vet jeg om flere som gjør.

Skrevet

Tror ikke jeg har lyst til å gi gave, for hvis jeg gjør det to år på rad har det blitt en tradisjon og da må jeg forsette alle årene. Jeg syns bare samtidig så synd på han hvis han hvis han ikke skal få noe, og dårlig samvittighet når jeg går etter timen før jul uten å gi han noe.

''og dårlig samvittighet når jeg går etter timen før jul uten å gi han noe.''

Du kan gi han et fint smil og et ønske om en riktig god jul.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...