Gå til innhold

Breivik ikke strafferettlig tilregnelig.

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Det tenkte jeg også. Dette er nok det verste som kunne skjedd for han''

Tenkte også slik, men på den annen side anerkjenner han sikkert ikke rettspsykiaterne og diagnosen, og vil fortsette å leve i sin boble.

''Tenkte også slik, men på den annen side anerkjenner han sikkert ikke rettspsykiaterne og diagnosen, og vil fortsette å leve i sin boble''

Nei, det gjør han garantert ikke. Den dagen han kommer ut av bobla, hvis han kommer ut av bobla, vil han sikkert ikke få det særlig godt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

8

• Giffordsen

3

• mariaflyfly

2

• Sjalala

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Tenkte også slik, men på den annen side anerkjenner han sikkert ikke rettspsykiaterne og diagnosen, og vil fortsette å leve i sin boble''

Nei, det gjør han garantert ikke. Den dagen han kommer ut av bobla, hvis han kommer ut av bobla, vil han sikkert ikke få det særlig godt.

Han kan kanskje komme ut av bobla når han får medisiner?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Han kan kanskje komme ut av bobla når han får medisiner?

Spør Nhd :-)

Skrevet

Jeg må si jeg er glad du ikke har falt for fristelsen å komme med dine tanker om det før rapporten kom i dag. Det har vært nok av eksperter som har fjerndiagnostisert i media.

Enig. Profesjonelt av de fagfolk som ikke har uttalt seg ;o)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Den er planlagt som en følge av hans mangeårige psykose.

''Den er planlagt som en følge av hans mangeårige psykose''

Er det mulig å komme ut av en slik mangeårig psykose uten behandling eller medisiner?

Skrevet

Kom ikke som noen bombe akkurat. Jeg hadde blitt mere skremt om en som var tilregnelig hadde utført disse grusomme handlingene.

Akkurat dette tenker jeg også.

Skrevet

Jeg synes dette er utelukkende positivt.

Og nei jeg tror på ingen måte du vil se han vandre rundt i gatene om få år.

Skrevet

Du fatter ikke hva de har tenkt? De skal vel tenke minst mulig å forholde seg til klare fakta.

Skrevet

Jeg synes dette er utelukkende positivt.

Og nei jeg tror på ingen måte du vil se han vandre rundt i gatene om få år.

Enig. Denne mannen har pådratt seg statens vrede. Det er noe ganske annet enn å ha ødelagt et privat liv på en trikk. Om man skal holde seg til samme nivå av mistro som folk har til systemet. Som galningen selv også.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Den er planlagt som en følge av hans mangeårige psykose''

Er det mulig å komme ut av en slik mangeårig psykose uten behandling eller medisiner?

Nei, det er ikke mulig. Medisiner må til.

Skrevet

Hvilke tanker gjør du deg om at andre, høyt respekterte fagfolk er overrasket over konklusjonen?

feks her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10016462

Selv om verken du eller Værøy selv har vurdert Breivik, synes jeg det er skummelt på et vis at dere kan stå for så ulike syn?

Ulf Åsgård fra Sverige (Aftenposten) er tydeligvis ikke oppdatert på diagnosekriteriene.

Henning Værøy kjenner jeg fra før.

Mitt store idol, psykologiprofessor Svenn Torgersen, hørte jeg på radioen. Her må jeg innrømme at jeg ble svært skuffet. Selv om han er professor og forsker - ikke kliniker, kom det tydelig frem at dette ikke er hans sterke side. Kliniske vurderinger av denne typen pasienter og innen rettspsykiatri har han tydeligvis ingen erfaring med, og her var han ikke helt på hjemmebane.

Gjest ikke så rart
Skrevet

Ulf Åsgård fra Sverige (Aftenposten) er tydeligvis ikke oppdatert på diagnosekriteriene.

Henning Værøy kjenner jeg fra før.

Mitt store idol, psykologiprofessor Svenn Torgersen, hørte jeg på radioen. Her må jeg innrømme at jeg ble svært skuffet. Selv om han er professor og forsker - ikke kliniker, kom det tydelig frem at dette ikke er hans sterke side. Kliniske vurderinger av denne typen pasienter og innen rettspsykiatri har han tydeligvis ingen erfaring med, og her var han ikke helt på hjemmebane.

Hvorfor uttaler de seg da, hvis de ikke er oppdaterte eller ikke jobber klinisk? Veldig spesielt at de tør å ha en formening som står opp mot det de som jobber med det til daglig har kommet frem til, når de ikke en gang stiller på lik linje faglig sett!

Skrevet

Nå kan jeg gå ut med min vurdering.

Jeg er helt enig med de sakkyndige.

Ble heller ikke overrasket da pressekonferansen kunngjorde konklusjonen på rapporten. Satt og ventet på det.

Slike handlinger er det vel få som klarer å forklare.

Derfor spurte jeg deg også tidligere angående hans psykiske helse, og du svarte at det man måtte avvente rapporten.

Etter at diagnosen ble "satt" så måtte jeg inn og lese på nettet hva det innbar å ha en psykotisk episode. Hence schizo..

Man leter etter et "svar" på hvordan det hele har foregått i hans hode.

Sarah Elizabeth
Skrevet

Hvilke tanker gjør du deg om at andre, høyt respekterte fagfolk er overrasket over konklusjonen?

feks her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10016462

Selv om verken du eller Værøy selv har vurdert Breivik, synes jeg det er skummelt på et vis at dere kan stå for så ulike syn?

Jeg synes generelt at det er svært betenkelig at fagfolk driver fjerndiagnostikk på denne måten og uttaler seg i media. Makan! Kjenner jeg blir veldig skuffet.

Skrevet

Nei, det er ikke mulig. Medisiner må til.

Jeg vet ikke om dette blir jus eller psykatri, mulig det er en god kombo - men nå har jeg lest opp til flere steder at dersomatte-hvisomatte ABB på et eller annet tidspunkt blir erklært frisk så kan han overføres til kriminalomsorgen (fengsel?), noe som selvfølgelig høres bra ut - men det butter litt i logikken for meg her - hvis man først har blitt erklært strafferettslig utilregnelig, underlagt tvunget psykisk helsevern og etterhvert erklært frisk, så blir man vel ikke mindre psyk i gjerningsøyeblikket av den grunn - og skal man da sone?

..har du en enkel måte å fortelle hvordan dette fungerer?

Skrevet

Ondskapen blir ikke borte fra verden selv om vi setter merkelappen "psykisk syk" på de som utfører onde handlinger.

Skrevet

Jeg vet ikke om dette blir jus eller psykatri, mulig det er en god kombo - men nå har jeg lest opp til flere steder at dersomatte-hvisomatte ABB på et eller annet tidspunkt blir erklært frisk så kan han overføres til kriminalomsorgen (fengsel?), noe som selvfølgelig høres bra ut - men det butter litt i logikken for meg her - hvis man først har blitt erklært strafferettslig utilregnelig, underlagt tvunget psykisk helsevern og etterhvert erklært frisk, så blir man vel ikke mindre psyk i gjerningsøyeblikket av den grunn - og skal man da sone?

..har du en enkel måte å fortelle hvordan dette fungerer?

http://lovdata.no/all/tl-19990702-062-005.html#5-6

Se PHVL §5-6 og nedover.

Om han blir ærklært frisk, men det fortsatt er en stor gjentagelsesfare, kan han bli overført til Kriminalomsorgen.

''Vilkåret om gjentakelsesfare i straffeloven § 39 nr. 1 eller nr. 2 må fortsatt være oppfylt. ''

Her vil det da ikke være snakk om straff, men om forvaring.

Skrevet

http://lovdata.no/all/tl-19990702-062-005.html#5-6

Se PHVL §5-6 og nedover.

Om han blir ærklært frisk, men det fortsatt er en stor gjentagelsesfare, kan han bli overført til Kriminalomsorgen.

''Vilkåret om gjentakelsesfare i straffeloven § 39 nr. 1 eller nr. 2 må fortsatt være oppfylt. ''

Her vil det da ikke være snakk om straff, men om forvaring.

Takk for oppklaring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...