Nøtteskall Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Jeg synes det er merkelig at Breiviks gjerninger blir forklart bare med denne shizofrenidiagnosen. Han må jo ha noe mer enn det? Tenk på alle oss som sliter med syn og hørselshallusinasjoner også må vi dele diagnose med en massemorder???. Jeg trodde man måtte være psykopat for å greie å gjennomføre hans gjerninger. Jeg føler meg skikkelig deprimert og uvel i dag etter jeg fikk vite dette. 0 Siter
Sør Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Du blir ikke svertet av å ha samme diagose (hvis diagnosen er korrekt). De friske ville helle ikke blitt svertet dersom man mente han var frisk. Med vennlig hilsen 0 Siter
Nøtteskall Skrevet 29. november 2011 Forfatter Skrevet 29. november 2011 Du blir ikke svertet av å ha samme diagose (hvis diagnosen er korrekt). De friske ville helle ikke blitt svertet dersom man mente han var frisk. Med vennlig hilsen Det var et godt svar Sør. Men så er det ikke alle som er like reflekterte som deg. Folk flest som ikke vet så mye om psykiatri kan lett dømme en hvis rykter går. Jeg har alltid vært veldig åpen rundt psykosene min osv. Men nå må jeg vel holde kjeft. 0 Siter
Sør Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Det var et godt svar Sør. Men så er det ikke alle som er like reflekterte som deg. Folk flest som ikke vet så mye om psykiatri kan lett dømme en hvis rykter går. Jeg har alltid vært veldig åpen rundt psykosene min osv. Men nå må jeg vel holde kjeft. Nei, det er dessverre ingen mangel på folk som er fordommsfulle og kunnskapsløse. Samtidig, vær stolt av at du er åpen om det, for det opplyser folk om at de fleste med denne diagnosen er "ordentlige mennesker". Du er jo en av dem som viser folk noe, og det skal du være stolt av. Med vennlig hilsen 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Det var et godt svar Sør. Men så er det ikke alle som er like reflekterte som deg. Folk flest som ikke vet så mye om psykiatri kan lett dømme en hvis rykter går. Jeg har alltid vært veldig åpen rundt psykosene min osv. Men nå må jeg vel holde kjeft. Det er vel heller viktig at du fortsetter å være åpen for å gi folk et noe mer nyansert bilde av hva det vil si å ha den/de diagnosene du har. Uvitenhet og fordommer fantes lenge før ABB. 0 Siter
tonie Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Det var et godt svar Sør. Men så er det ikke alle som er like reflekterte som deg. Folk flest som ikke vet så mye om psykiatri kan lett dømme en hvis rykter går. Jeg har alltid vært veldig åpen rundt psykosene min osv. Men nå må jeg vel holde kjeft. Svært få med den diagnosen har gjort noe lignende. Faktisk ingen her i landet i alle fall. De har like mye grunn til å dømme oss friske som deg hvis det nå først skal dømmes. Håper du fortsetter å være åpen! 0 Siter
Nøtteskall Skrevet 29. november 2011 Forfatter Skrevet 29. november 2011 Nei, det er dessverre ingen mangel på folk som er fordommsfulle og kunnskapsløse. Samtidig, vær stolt av at du er åpen om det, for det opplyser folk om at de fleste med denne diagnosen er "ordentlige mennesker". Du er jo en av dem som viser folk noe, og det skal du være stolt av. Med vennlig hilsen Jeg frykter jo litt for mitt sosiale liv ved å være ærlig. Men jeg håper jo at denne diagnosen ikke blir noe mystiske greier som gjør folk til massemordere. Jeg vet med meg selv at jeg alldri ville ha skadet noen, det ligger ikke i min natur. Frykter vel mest folks fordommer. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Leste at han ganske sikkert har flere personlighetsforstyrrelser i tillegg, men at det ikke er hensiktsmessig å snakke om disse før schizofrenien er under kontroll. Så jeg tror du kan føle deg ganske trygg på at det skal laaaangt mer til! ;0) 0 Siter
Gjest breiviks diagnose Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 ''Men det er viktig å presisere at Behring Breivik er et ekstremt sjelden tilfelle, og at hans handlinger overhodet ikke sier noe om sykdomsgruppen generelt, sier Andreassen.'' http://www.dagbladet.no/2011/11/29/nyheter/anders_behring_breivik/rettspsykiatrisk_sakkyndige/strafferettslig_tilregnelig/19216004/ 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Handlingene forlares ikke av diagnosen, men av innholdet i psykosen/vrangforestillingene. 0 Siter
Andeby Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Jeg har samme diagnose som mange av de som begår seksuelle overgrep mot barn, og jeg har selv aldri gjort det og vil aldri gjøre det heller. Det føles også svært vanskelig å ha samme diagnose som disse. Men jeg prøver å minne meg på at deres handlinger aldri kan forklares med diagnosen. 0 Siter
Andeby Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Nei, det er dessverre ingen mangel på folk som er fordommsfulle og kunnskapsløse. Samtidig, vær stolt av at du er åpen om det, for det opplyser folk om at de fleste med denne diagnosen er "ordentlige mennesker". Du er jo en av dem som viser folk noe, og det skal du være stolt av. Med vennlig hilsen Enig i at man kan nyansere folks bilde ved å vise at man kan ha en diagnose uten å gjøre noe galt mot andre! 0 Siter
swingstang Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Det er ikke moro når ens egen diagnose dukker opp på denne måten. Håper du kommer deg raskt over det og i hvertfall ikke tro du er like "gal" som ABB 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Handlingene forlares ikke av diagnosen, men av innholdet i psykosen/vrangforestillingene. Har det noen strafferettslig betydning, at han var rusa i gjerningsøyeblikket ? Han var og er psykotisk, men han dopet seg for å kunne "manne" seg opp til å utføre drapene. Har det ingen betydning ? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.