Gjest Anonymia2 Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Hei! Blir familie som ikke vet om min sykdom bli underrettet dersom jeg gjør selvmordsforsøk? Jeg er 28 år. Hva skjer om jeg blir innlagt, vil jeg da ha mulighet til å bruke pc en time om dagen, og evt. jobbe en dag i uken? Høres kanskje dumt ut, men tør ikke spørre legen, og vet ikke om jeg orker mer. Takk for svar. 0 Siter
cathlin Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Kan du ta opp at du ikke orker mer med legen din, i stedet for å gjøre et selvmordsforsøk? 0 Siter
Gjest Anonymia2 Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Kan du ta opp at du ikke orker mer med legen din, i stedet for å gjøre et selvmordsforsøk? Ja, jeg har gjort det. Hun sa at foreldrene mine får vite det dersom jeg gjør et forsøk. Jeg lurer på om det stemmer, eller ikke. Er redd for å bli lagt inn. 0 Siter
cathlin Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Ja, jeg har gjort det. Hun sa at foreldrene mine får vite det dersom jeg gjør et forsøk. Jeg lurer på om det stemmer, eller ikke. Er redd for å bli lagt inn. Dersom du dør får nok foreldrene dine vite det. Ellers vet jeg ikke. Hvis du tror at du trenger en innleggelse, er det best å ta det opp med legen din. 0 Siter
Gjest Anonymia2 Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Dersom du dør får nok foreldrene dine vite det. Ellers vet jeg ikke. Hvis du tror at du trenger en innleggelse, er det best å ta det opp med legen din. Ja, vi har snakket om det, og jeg ønsker det i januar evt. Men hun sa at foreldrene mine får vite det om jeg forsøker, noe jeg tror de ikke har noe med siden jeg er 28 år.. 0 Siter
cathlin Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Ja, vi har snakket om det, og jeg ønsker det i januar evt. Men hun sa at foreldrene mine får vite det om jeg forsøker, noe jeg tror de ikke har noe med siden jeg er 28 år.. Ok. 0 Siter
Gjest .........eller? Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Ja, vi har snakket om det, og jeg ønsker det i januar evt. Men hun sa at foreldrene mine får vite det om jeg forsøker, noe jeg tror de ikke har noe med siden jeg er 28 år.. Men altså, planlegger du å gjøre et forsøk, eller planlegger du å få det til? Hvis du dør får selvsagt foreldrene dine beskjed. Hvis du bare skal rope om hjelp må det jo være mye bedre å legge seg inn frivillig relativt raskt i stedet for å vente til januar. Da unngår du jo også at foreldrene dine skal få beskjed om at du har skadet deg selv. 0 Siter
Gjest Anonymia2 Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Men altså, planlegger du å gjøre et forsøk, eller planlegger du å få det til? Hvis du dør får selvsagt foreldrene dine beskjed. Hvis du bare skal rope om hjelp må det jo være mye bedre å legge seg inn frivillig relativt raskt i stedet for å vente til januar. Da unngår du jo også at foreldrene dine skal få beskjed om at du har skadet deg selv. Ja, jeg forstår at de får vite det dersom jeg dør, men spørsmålet er om de får vite det dersom jeg overlever? 0 Siter
Gjest Anonymia2 Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Men altså, planlegger du å gjøre et forsøk, eller planlegger du å få det til? Hvis du dør får selvsagt foreldrene dine beskjed. Hvis du bare skal rope om hjelp må det jo være mye bedre å legge seg inn frivillig relativt raskt i stedet for å vente til januar. Da unngår du jo også at foreldrene dine skal få beskjed om at du har skadet deg selv. Jeg kan ikke bli innlagt nå av grunner jeg ikke vil gå inn på.. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Det er ikke lov å informere din familie uten ditt samtykke. 0 Siter
Gjest Anonymia2 Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Det er ikke lov å informere din familie uten ditt samtykke. Takk for svar! 0 Siter
Gjest Zyprexus Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Håper NHD eller noen andre tar kontakt med helsevesen sånn at denne personen ikke får gjøre selvmordsforsøk. NHD? 0 Siter
Gjest Moderator Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Håper NHD eller noen andre tar kontakt med helsevesen sånn at denne personen ikke får gjøre selvmordsforsøk. NHD? ''Håper NHD eller noen andre tar kontakt med helsevesen sånn at denne personen ikke får gjøre selvmordsforsøk. '' Ingen fra doktoronline tar kontakt med verken helsevesen eller andre instanser i slike tilfeller. Vi har alltid vektlagt at våre brukere skal vite at, selv i de tilfeller hvor vi kjenner brukerens identitet (noe som forøvrig er svært sjelden,) så gjør vi ingenting. Noe annet ville være å gi våre brukere en form for falsk trygghet, samt øke sannsynligheten for utagerende innlegg på doktoronline.no. 0 Siter
Gjest Zyprexus Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 ''Håper NHD eller noen andre tar kontakt med helsevesen sånn at denne personen ikke får gjøre selvmordsforsøk. '' Ingen fra doktoronline tar kontakt med verken helsevesen eller andre instanser i slike tilfeller. Vi har alltid vektlagt at våre brukere skal vite at, selv i de tilfeller hvor vi kjenner brukerens identitet (noe som forøvrig er svært sjelden,) så gjør vi ingenting. Noe annet ville være å gi våre brukere en form for falsk trygghet, samt øke sannsynligheten for utagerende innlegg på doktoronline.no. Så dere vil heller at et liv muligens går tapt? Er ikke leger pålagt å si fra om noen planlegger selvmord? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Så dere vil heller at et liv muligens går tapt? Er ikke leger pålagt å si fra om noen planlegger selvmord? Skal jeg ringe 113 og si: "Det finnes en anonym person et eller annet sted i Norge, eller kanskje ikke i Norge, som muligens tenker å ta livet sitt. Kan dere vennligst rykke ut?" 0 Siter
Maysha Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Nei, dem får ikke vite det. Men dem anbefaler det på psykiatrisk eller om du først er innom sykehuset at du ringer, eller at dem ringer for deg og forklarer situasjonen. Eller at du rett og slett ringer og sir at du er innlagt på psykaitrisk, og dem blir innkalt til ett møte med deg, leger og psykologer. Det er iallefall slik det har fungert med meg. Ang pc så er der pc så du får bruke på åpen avdeling, og du får bruke den så mye du vil så lenge dagens program er ferdig, på lukket og på mottak er der ingenting.. Du blir fratatt alt av personlige eiendeler, mobil++ Du får ikke ha på deg lighter engang, henger en lighter på røykerommet.. Men det varierer vell fra plass til plass. 0 Siter
marlenexxx27 Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Håper NHD eller noen andre tar kontakt med helsevesen sånn at denne personen ikke får gjøre selvmordsforsøk. NHD? Hvis du er et medmenneske kan jo DU ta kontakt med helsevesenet. 0 Siter
Gjest Anonymia2 Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Nei, dem får ikke vite det. Men dem anbefaler det på psykiatrisk eller om du først er innom sykehuset at du ringer, eller at dem ringer for deg og forklarer situasjonen. Eller at du rett og slett ringer og sir at du er innlagt på psykaitrisk, og dem blir innkalt til ett møte med deg, leger og psykologer. Det er iallefall slik det har fungert med meg. Ang pc så er der pc så du får bruke på åpen avdeling, og du får bruke den så mye du vil så lenge dagens program er ferdig, på lukket og på mottak er der ingenting.. Du blir fratatt alt av personlige eiendeler, mobil++ Du får ikke ha på deg lighter engang, henger en lighter på røykerommet.. Men det varierer vell fra plass til plass. Takk, det var fint svar 0 Siter
Gjest Anonymia2 Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Håper NHD eller noen andre tar kontakt med helsevesen sånn at denne personen ikke får gjøre selvmordsforsøk. NHD? Jeg har kontakt med min psykiater, så han gjør nok så godt han kan Ingen grunn til å bekymre seg. 0 Siter
Gjest Anonymia2 Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Så dere vil heller at et liv muligens går tapt? Er ikke leger pålagt å si fra om noen planlegger selvmord? Jeg har kontakt med min psykiater, som vet om dette, så hun gjør så godt hun kan 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.