Gjest Skadet_barn Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 Jeg har tidligere fått diagnosen emosjonell ustabil pf ( første hang da jeg var 17). I ettertid har det blitt spørsmål rundt både Bipolar 2, borderline (som vel er et annet navn på emosjonell ustabil pf??) og de siste årene har det blitt ført opp at PTSD som er mer riktig. Jeg er veldig forvirra, for psykologen min sier at jeg er blitt "stabil" igjen, så jeg skjønte det slik at jeg snart er klar for å fjerne (eller "friskmeldes") fra pf-diagnosen. Jeg spurte h*n videre om jeg da er frisk, men h*n mente at jeg oppfylte kriteriene om Kompleks PSTD. Når jeg leser om dette på nettet står det blant annet at PSTD ikke stilles med annet man har opplevd livstruende traumer. Stemmer dette? Jeg har vel ikke opplevd livstruende traumer, men jeg har opplevd traumer i form av: - Overgrep som barn. Rundt 6 år alder. Overgrep, ikke voldtekt. - Ulykke hvor et menneske døde. Det var mye blod og redsel inne i bildet. Ingen trusler rettet mot noen, så kan ikke si at dette var livstruende for min del. - Mobbing (ungdomskolen). - Familie-medlem har vært gjennom stygg overgreps-historie. Dette handlet om nære mennesker, så selv om overgrep fysisk ikke hendte mot meg personlig, føltes det som et svik ("overgrep") likevel. Tillitsbrudd. Det skjedde også mye i forbindelse med saken......dødsfall, politisak osv.....uten å gå nærmere inn på dette. Men uansett.....kan det da stemme at jeg kan ha en Kompleks PSTD lidelse, uten å ha blitt trua på livet. Slik jeg skjønte det er det mer de som har opplevd virkelige livstuende traumer (eks. slik som utøya-ofre). Er det mulig å bli frisk fra en sånn lidelse (Kompleks PSTD)? Håper du kan svare meg psykiatern... 0 Siter
vanilje Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Jeg tror ikke du skal tolke ordet livstruende helt bokstavelig. Alle de tingene du ramser opp vil for et barn oppleves som veldig truende. Et barn klarer ikke ta inn over seg hvilken grad av trussel det dreier seg. Om du har kompleks ptsd eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, men vanligvis vil ptsd-diagnosen kun bli stående i 2 år. Etter det regner man den som mer kronisk. Jeg har selv gått fra ptsd til det som kalles: vedvarende personlighetsendringer etter katastrofale livshendelser (eller noe sånt). Jeg har selv "kun" blitt utsatt for overgrep, men som barn klarte ikke jeg å skille om jeg var i dødsfare eller om det kun ville dreie seg om smerter. Jeg håper du får det bedre, uansett diagnose :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.