Gjest SMIRnøff Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Det er ikke lenger type diagnose som fører til ulike trygderettigheter, det er graden av funksjon. Jeg har litt problemer med å forstå dette. For. Viljen påvirker jo funksjonen. Mennesker med lidelser er ikke fratatt viljen. Er ikke dette et dilemma? Det står i Grunnloven at man har plikt til å forsørge seg selv. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Hver enkelt har et maksimalt potensiale. Dette er avhengig bla av medfødte egenskaper, alder, kjønn og sykdom. Viljen avgjør i stor grad om vi tar ut vårt potensiale, men den sprenger ikke alle grenser. UT vil uansett vilje aldri kunne løpe 100 meter under 10 sek (eller 11 sek) bla pga medfødte egenskaper og pga alder. Men ved å trene maksimalt kunne jeg kanskje senke dagens funksjon på dette området med 5-6 sekunder. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Hver enkelt har et maksimalt potensiale. Dette er avhengig bla av medfødte egenskaper, alder, kjønn og sykdom. Viljen avgjør i stor grad om vi tar ut vårt potensiale, men den sprenger ikke alle grenser. UT vil uansett vilje aldri kunne løpe 100 meter under 10 sek (eller 11 sek) bla pga medfødte egenskaper og pga alder. Men ved å trene maksimalt kunne jeg kanskje senke dagens funksjon på dette området med 5-6 sekunder. Ja men det var ikke dette jeg tenkte på... Jeg tenkte på at folk kanskje "tipper over" til å få trygdeytelser fordi de ikke "trener nok", som du sier... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.