Gå til innhold

Føler meg masete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at jeg maser når jeg trenger kontakt med andre.

Hadde jeg hatt en solid vennekrets så hadde jeg nok greid meg fint. Men pga mine problemer så har jeg altså ikke det. Jeg trenger mennesker rundt meg som jeg kan ha aktiviteter med, og for å stimulere tankene til å tenke på noe annet enn sykdom.

Noen av helsearbeiderne er flinke og skjønner dette godt, og de tar kontakt med meg hvis de ser jeg har det tungt. Mens andre gir blaffen. Da føler jeg meg krevende og får dårlig samvittighet.

Jeg føler jeg maser når jeg ber om oppmerksomhet.

oppmerksomhet burde være en menneskerettighet. Det er utrolig vondt å gå flere dager... ja kanskje uker i strekk uten oppmerksomhet. Når skal alle de som jobber i psykiatrien skjønne det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''oppmerksomhet burde være en menneskerettighet. Det er utrolig vondt å gå flere dager... ja kanskje uker i strekk uten oppmerksomhet. Når skal alle de som jobber i psykiatrien skjønne det?''

Jeg synes det er bra at du tydelig formidler dine behov. Men tror du ikke at de helsearbeiderne du har kontakt med kan ha kapasitetsproblemer i perioder? Det er jo ofte knapphet på ressurser i hjelpeapparatet, slik at det å gi alle så mye som de kunne ønske til enhver tid, er kanskje umulig?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''oppmerksomhet burde være en menneskerettighet. Det er utrolig vondt å gå flere dager... ja kanskje uker i strekk uten oppmerksomhet. Når skal alle de som jobber i psykiatrien skjønne det?''

Kjenner meg mye igjen i dette, men tror du ikke det kan bli for mye også? Jeg mener... hvis man ikke ble utfordret på noe vis, til å skaffe seg oppmerksomhet selv... ikke vet jeg... ikke vet jeg hvor dårlig du er heller... jeg er heller ikke så god på dette da, men jeg er jo litt flink til å tenke ut ting.

Skrevet

Jeg synes det er bra at du tydelig formidler dine behov. Men tror du ikke at de helsearbeiderne du har kontakt med kan ha kapasitetsproblemer i perioder? Det er jo ofte knapphet på ressurser i hjelpeapparatet, slik at det å gi alle så mye som de kunne ønske til enhver tid, er kanskje umulig?

Frosken.... jo det skjønner jeg svært godt. Men da burde de kanskje si nettopp det: at jeg må vente fordi det er så mange som har behov for det samme akkurat nå.

Jeg har bare lagt merke til at enkelte helsearbeidere tar seg mer tid til en klient enn andre, selv om de har samme stillingen. I et bofelleskap så er det tydelig at noen brukere blir mer likt enn andre og får mye mer oppmerksomhet.

Jeg blir glad hver gang de som tydelig liker meg er på jobb, da får jeg den tid og omsorg jeg trenger. Og det trenger ikke være all verden heller. En tur eller en god samtale kan være nok.

Det er svært viktig at syke mennesker kommer seg ut. Men det er klart det er leit hvis det er penger som er problemet.

Skrevet

Frosken.... jo det skjønner jeg svært godt. Men da burde de kanskje si nettopp det: at jeg må vente fordi det er så mange som har behov for det samme akkurat nå.

Jeg har bare lagt merke til at enkelte helsearbeidere tar seg mer tid til en klient enn andre, selv om de har samme stillingen. I et bofelleskap så er det tydelig at noen brukere blir mer likt enn andre og får mye mer oppmerksomhet.

Jeg blir glad hver gang de som tydelig liker meg er på jobb, da får jeg den tid og omsorg jeg trenger. Og det trenger ikke være all verden heller. En tur eller en god samtale kan være nok.

Det er svært viktig at syke mennesker kommer seg ut. Men det er klart det er leit hvis det er penger som er problemet.

''Frosken.... jo det skjønner jeg svært godt. Men da burde de kanskje si nettopp det: at jeg må vente fordi det er så mange som har behov for det samme akkurat nå.

''

Det er jeg helt enig med deg i. Det bør en forutsetning for de som jobber med dette at de kan være tydelige og rimelig forutsigbare.

Skrevet

Kjenner meg mye igjen i dette, men tror du ikke det kan bli for mye også? Jeg mener... hvis man ikke ble utfordret på noe vis, til å skaffe seg oppmerksomhet selv... ikke vet jeg... ikke vet jeg hvor dårlig du er heller... jeg er heller ikke så god på dette da, men jeg er jo litt flink til å tenke ut ting.

Smir.... det er bare det at jeg ikke aner hvordan jeg skal skaffe meg venner eller oppmerksomhet på annen måte. Jeg har jo noen da, så burde vel være glad for det, men det er jeg jo også.

Men det er så utrolig tungt når jeg har gått flere uker uten kontakt... det sliter veldig, - så blir jeg vel bare sittende her å skrive teite innlegg etterhver for å få noen svar fra andre ;-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Smir.... det er bare det at jeg ikke aner hvordan jeg skal skaffe meg venner eller oppmerksomhet på annen måte. Jeg har jo noen da, så burde vel være glad for det, men det er jeg jo også.

Men det er så utrolig tungt når jeg har gått flere uker uten kontakt... det sliter veldig, - så blir jeg vel bare sittende her å skrive teite innlegg etterhver for å få noen svar fra andre ;-)

Kjenner meg godt igjen i dette.

Fornuften sier meg at du må lære dette da. Det må jeg og, for all del... :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva kan du gjøre for å bedre dette? Hva er ditt ansvar?

Skrevet

Hva kan du gjøre for å bedre dette? Hva er ditt ansvar?

hehe ja... hva er mitt ansvar?..... kanskje noe sånt som å tydeliggjøre ting både for meg selv og andre :) Men jeg tror ikke jeg blir noe flinkere menneske som kan greie å få venner på egen hånd, - ihvertfall ikke enda.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, tror jeg. Alle mennesker trenger oppmerksomhet. Og for mange er det vanskelig å skaffe seg og holde på venner. Det er tungt arbeid innimellom, når man ikke har mye overskudd, eller plager av diverse slag. Profesjonelle hjelpere kan da være en god "erstatning". Aller helst skal de både kunne bidra med en del av den sosiale kontakten en trenger, og også være "hjelp til selvhjelp", slik at du kan få et positivt og støttende privat nettverk.

Denne boka har jeg hatt stort utbytte av for egen del: Nettverk og sosial kompetanse av Knut Gundersen, Luke Moynahan, Tor Selmer Olsen http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1672487 Se bort fra at den er laget også med tanke på utviklingshemmede og er skrevet i en form som antyder at personen trenger hjelp til å gjennomføre det som står der. Det gjør nok ikke du. :-) Om du ikke ønsker å kjøpe, kan den lånes på eller via ditt bibliotek.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...