ethodeforan Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Grøsser av nyhetene i dag på NRK. At hvis han er symptomfri og behandlet ut av psykosen, går på medisiner så skal han rehabeliteres ut i samfunnet. Er Thor kvakkestad sine uttalelser. Daglig leder i Psykia As. Skremmende tanke. 0 Siter
Gjest wowh Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Dette er jo en lov vi har i Norge. Det er veldig mange i dette landet som må leve med at den som tok livet av en nær person av dem, kan de møte på gata. Dessverre kan en slik "gal" person bli omtrent frisk i hodet igjen ved hjelp av medisiner. Da vil vel også ABB selv skjønne hva han har gjort og dette blir vel også en livslang straff for han vil jeg tro. Blir ABB noen gang sluppet ut, er det nok mange som blir redde og føler sterkt ubehag. Dette er det faktisk mange i Norge som allerede har måttet kjenne på i forbindelse med andre drap og trusler. Forskjellen er jo at det her dreier seg om veldig mange drap selvsagt. 0 Siter
ethodeforan Skrevet 30. november 2011 Forfatter Skrevet 30. november 2011 Dette er jo en lov vi har i Norge. Det er veldig mange i dette landet som må leve med at den som tok livet av en nær person av dem, kan de møte på gata. Dessverre kan en slik "gal" person bli omtrent frisk i hodet igjen ved hjelp av medisiner. Da vil vel også ABB selv skjønne hva han har gjort og dette blir vel også en livslang straff for han vil jeg tro. Blir ABB noen gang sluppet ut, er det nok mange som blir redde og føler sterkt ubehag. Dette er det faktisk mange i Norge som allerede har måttet kjenne på i forbindelse med andre drap og trusler. Forskjellen er jo at det her dreier seg om veldig mange drap selvsagt. Er klar over at lovsysstemet er slik i Norge. Men tanken på å møte denne mannen på gata er skremmende,gyser! 0 Siter
Gjest wowh Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Er klar over at lovsysstemet er slik i Norge. Men tanken på å møte denne mannen på gata er skremmende,gyser! Det er jo helt forferdelig at det skal være sånn. Jeg håper virkelig at han aldri slipper ut. 0 Siter
ethodeforan Skrevet 30. november 2011 Forfatter Skrevet 30. november 2011 Det er jo helt forferdelig at det skal være sånn. Jeg håper virkelig at han aldri slipper ut. Stoler på at psykiatere/leger og annet klinisk personell behandler saken etter beste evne når eventuelt vurderingen kommer opp hver tredje år. Og det er fint at det skal gjennomgås av rettsmedisinks-kommisjon før rettssaken. 0 Siter
Gjest velllllll Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Kan berolige deg med at dersom han noen gang kommer ut i samfunnet er det ikke lenge han får leve. 0 Siter
Gjest jeppsann Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Tror ikke han får gå lenge i fred, selv om "tiden blekner alle sterke følelser" eller hva det var NHD skrev. Tror uansett ikke ABB greier å leve med seg selv hvis han blir frisk. Tenk deg å våkne opp fra en eller annen rar tilstand og ta innover deg at du faktisk har drept så mange? Jeg hadde ikke greid å leve med meg selv. 0 Siter
Gjest Nord og ned. Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Tror ikke han får gå lenge i fred, selv om "tiden blekner alle sterke følelser" eller hva det var NHD skrev. Tror uansett ikke ABB greier å leve med seg selv hvis han blir frisk. Tenk deg å våkne opp fra en eller annen rar tilstand og ta innover deg at du faktisk har drept så mange? Jeg hadde ikke greid å leve med meg selv. Det er nok som du skriver ikke usannsynlig at han tar sitt liv hvis han kommer ut av psykosen og innser hva han har gjort. For hans egen og etterlatte/overlevende sin del er det beste kanskje at han forblir ubehandlet i sin egen verden og innesperret på asyl i overskuelig fremtid. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Dette er jo en lov vi har i Norge. Det er veldig mange i dette landet som må leve med at den som tok livet av en nær person av dem, kan de møte på gata. Dessverre kan en slik "gal" person bli omtrent frisk i hodet igjen ved hjelp av medisiner. Da vil vel også ABB selv skjønne hva han har gjort og dette blir vel også en livslang straff for han vil jeg tro. Blir ABB noen gang sluppet ut, er det nok mange som blir redde og føler sterkt ubehag. Dette er det faktisk mange i Norge som allerede har måttet kjenne på i forbindelse med andre drap og trusler. Forskjellen er jo at det her dreier seg om veldig mange drap selvsagt. Jeg er enig... Kjenner selv pårørende til offeret til trikkedrapsmannen, og vet hvor tøft dette er for dem.... ny vurdering hvert tredje år.... :/ 0 Siter
Gjest jeppsann Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Det er nok som du skriver ikke usannsynlig at han tar sitt liv hvis han kommer ut av psykosen og innser hva han har gjort. For hans egen og etterlatte/overlevende sin del er det beste kanskje at han forblir ubehandlet i sin egen verden og innesperret på asyl i overskuelig fremtid. Kan være at flere etterlatte faktisk ønsker at han skal bli frisk sånn at han kan ta til seg det han har gjort. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Kan være at flere etterlatte faktisk ønsker at han skal bli frisk sånn at han kan ta til seg det han har gjort. Men hjelper det? Det var tydeligvis ikke "han" som gjorde det, men den psyke delen av ham.. Tror det er best han slipper å bli frisk.... Kan jo bare forestille meg selv om jeg hadde "våkna" opp i vissheten om å ha gjort noe sånt... Hadde aldri greid å leve med det 0 Siter
Gjest jeppsann Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Men hjelper det? Det var tydeligvis ikke "han" som gjorde det, men den psyke delen av ham.. Tror det er best han slipper å bli frisk.... Kan jo bare forestille meg selv om jeg hadde "våkna" opp i vissheten om å ha gjort noe sånt... Hadde aldri greid å leve med det Det kan hjelpe... Jeg har selv blitt skadet av en som ikke var frisk, og mer enn noe ville jeg at han skulle forstå hva han hadde gjort. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Det kan hjelpe... Jeg har selv blitt skadet av en som ikke var frisk, og mer enn noe ville jeg at han skulle forstå hva han hadde gjort. Jeg kan forstå det...... på den annen side er det ABB har gjort, så hinsides all fornuft at det aldri vil kunne være til å leve med for et normalt menneske... (uten at jeg bagatelliserer det du har opplevd) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Ta nå ikke alle bekymringer på forskudd. Til sommeren blir han dømt til tvungent psykisk helsevern. Dette skal overprøves første gang sommeren 2015. Innen den tid er emosjonene kjølnet i betydelig grad. Den tid, den sorg synes jeg er en god leveregel. 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 30. november 2011 Skrevet 30. november 2011 Men hjelper det? Det var tydeligvis ikke "han" som gjorde det, men den psyke delen av ham.. Tror det er best han slipper å bli frisk.... Kan jo bare forestille meg selv om jeg hadde "våkna" opp i vissheten om å ha gjort noe sånt... Hadde aldri greid å leve med det ''Tror det er best han slipper å bli frisk.... Kan jo bare forestille meg selv om jeg hadde "våkna" opp i vissheten om å ha gjort noe sånt... Hadde aldri greid å leve med det :('' Jeg tror også det er best for hans del at han bare får fortsette og leve i sin egen verden. Etter hva jeg har skjønt så er det få som blir frisk av denne sykdommen. Man kan mildne symtomene, men svært få blir friske. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.